eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Świąteczne e-zakupy bez pułapek

Świąteczne e-zakupy bez pułapek

2010-12-12 00:12

Przeczytaj także: Jak bezpiecznie kupić bilety online?


  • Podając adres dostawy zastanówmy się, gdzie najwygodniej będzie nam taką paczkę odebrać. Firmy kurierskie czy Poczta dostarczają paczki zazwyczaj w godzinach 9 – 22, więc często dobrym rozwiązaniem będzie odbiór przesyłki w pracy.
  • Przeczytajmy dokładnie treść wiadomości potwierdzającej złożenie zamówienia, czy dokonanie zakupu. Sprawdźmy, czy zamówiliśmy właściwy towar i czy firma, od której otrzymaliśmy potwierdzenie to ta sama, w której dokonaliśmy zakupu. Zachowajmy historię korespondencji, zawarte w niej informacje mogą być potrzebne – zwłaszcza w przypadku problemów.
  • Odbierając paczkę, sprawdźmy, czy zawiera dokładnie to, co zamówiliśmy, czy produkt jest kompletny.
  • Jeśli nasza przesyłka się opóźnia, warto skontaktować się ze sprzedawcą i upewnić, czy przesyłka została wysłana. W okresie przedświątecznym paczka może dużej niż zwykle oczekiwać na nadanie.
  • Jeżeli nie otrzymujemy naszej przesyłki, a sprzedawca nie odbiera telefonów i nie odpowiada na e-maile, koniecznie skontaktujmy się z Policją. Przedstawmy wydruki z aukcji, wydruki korespondencji ze sprzedającym i potwierdzenie dokonania zapłaty za produkt.
  • Jeśli dokonujemy zakupu w e-sklepie, warto zwrócić uwagę, czy bierze on udział w jakimś programie ochrony kupujących oraz czy posiada certyfikaty zewnętrznych instytucji.
  • Pamiętajmy, że jako e-konsument, mamy więcej praw niż kupujący w zwykłym sklepie.
  • Możemy zwrócić każdy przedmiot zakupiony w Internecie w przeciągu 10 dni, nawet jeśli po prostu przestał się nam podobać (prawo zwrotu w ciągu 10 dni nie obejmuje przedmiotów zakupionych w drodze licytacji, a jedynie te, które zakupiono w opcji "kup teraz"). Wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Oświadczenie nie musi zawierać żadnego uzasadnienia. Sprzedawca ma z kolei 14 dni na zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni - to termin na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane. Prawo to nie dotyczy np. gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również nie możemy oddać kupionych w Internecie wycieczek, biletów na imprezy, do kina, teatru, na koncert itp. Uwaga! Nie mamy takiego prawa, gdy kupujemy od osoby prywatnej - chyba, że wynika to z jej dobrej woli. Przy takim zakupie nie możemy również liczyć na pomoc organizacji konsumenckich czy rzeczników konsumentów, ponieważ ci udzielają porad tylko w sporach między przedsiębiorcą a konsumentem.
  • Kupując w sieci przysługuje nam również gwarancja, jeżeli sklep jej udziela, oraz prawo do reklamacji (zagwarantowane przepisami prawa). Reklamować możemy w ciągu 2 lat od zakupu, nie później niż w ciągu 2 miesięcy od stwierdzenia wady. Oczywiście konieczny jest dowód zakupu - paragon, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta itp.

Oddając się przedświątecznemu szaleństwu zachowajmy więc odrobinę rozsądku. Podczas e-zakupów pamiętajmy o zasadach bezpieczeństwa, a na pewno uda nam się wybrać wyjątkowe prezenty gwiazdkowe bez narażania naszych pieniędzy i danych osobowych, radzą organizatorzy akcji.


poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: