eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Style życia w Polsce

Style życia w Polsce

2004-09-20 00:05

Przeczytaj także: Jak spędzamy czas wolny?



Dbamy o to, co na talerzu

47 proc. badanych deklaruje, że przykłada dużą wagę do jakości spożywanych produktów i potraw. Niemal dwie trzecie ankietowanych (61 proc.) zwraca uwagę na elementy zawarte w spożywanych potrawach i stara się unikać w pożywieniu konserwantów oraz sztucznych składników. Ten typ zachowań konsumenckich wiąże się z coraz większą świadomością i znajomością problematyki zdrowego stylu życia i poprawnego odżywiania, a także coraz lepszym dostępem do informacji na ten temat. Wśród osób dbających o odpowiednią dietę większy odsetek stanowią kobiety (53 proc.) oraz osoby w średnim wieku, między 30 a 59 rokiem życia (56 proc.)

Biorąc pod uwagę, że produkty uznawane za "zdrowsze" są na ogół nieco droższe od pozostałych, nie dziwi także fakt, że do grona osób przestrzegających zasad zdrowego odżywiania należą głównie te z wyższym wykształceniem oraz dochodem netto gospodarstwa domowego przekraczającym 2000 zł. Stosunkowo większy odsetek osób zwracających uwagę na to, co jedzą, odnotowano też wśród respondentów posiadających dzieci.

Tylko jedna piąta ankietowanych (19 proc.) nie jest zainteresowana jakością spożywanych produktów i potraw, wśród nich częściej pojawiają się mężczyźni, osoby z wykształceniem podstawowym, rolnicy, osoby poniżej 30 i powyżej 60 roku życia.

Polacy nie mają przekonania do produktów typu "light"

Prawie dwie trzecie respondentów (60 proc.) uważa, że kupuje mniej produktów niskokalorycznych, czyli typu "light", niż ich znajomi. Odsetek osób mających odmienne zdanie, czyli twierdzących, że kupuje i spożywa więcej takich produktów niż inni, wynosi jedynie 15 proc.

To przekonanie kontrastuje nieco z wcześniejszymi licznymi deklaracjami respondentów dotyczącymi znajomości i przestrzegania zasad właściwego żywienia oraz kupowania produktów z kategorii "zdrowej żywności". Pozwala to sądzić, że konsumenci nie utożsamiają produktów "light" z tą kategorią oraz, że mogą one stanowić jeden z elementów diety.

Wśród respondentów ze wszystkich grup demograficznych występuje niski odsetek osób kupujących żywność niskokaloryczną, szczególnie dotyczy to mężczyzn, osób starszych, powyżej 50 roku życia, o niższym statusie społecznym oraz dochodach netto gospodarstwa domowego nie przekraczających 1200 złotych.

Polacy sceptycznie odnoszą się także do produktów mrożonych. Niemal połowa ankietowanych osób (45 proc.) nie postrzega mrożonek jako produktów zdrowych i smacznych, jedynie co czwarta (23 proc.) twierdzi, że są one zdrowe i równie dobre co produkty świeże. W opiniach na ten temat respondenci są jednomyślni i nie odnotowano istotnych różnic w obrębie poszczególnych kategorii demograficznych.

poprzednia  

1 2

Wirusy lubią Microsoft

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: