eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wynajem lokali gastronomicznych w Polsce

Wynajem lokali gastronomicznych w Polsce

2010-10-24 00:14

Przeczytaj także: Najem lokalu: odsetki od kredytu a koszty podatkowe


Najniższe średnie ceny najmu lokali gastronomicznych znajdziemy w Łodzi. Lokal na ul. Piotrkowskiej można wynająć już za około 70 zł/m2. Niskie ceny obowiązują także w Katowicach, gdzie najtańsze lokale można wynająć płacąc około 30 zł/m2.

Ciekawie przedstawia się rynek trójmiejski. Znajdziemy tu jedne z największych różnic cen najmu 1m2 lokali gastronomicznych. Podczas gdy za najdroższe powierzchnie trzeba zapłacić ponad 200 zł/m2, ceny lokali poza centrum niewiele przekraczają 40zł/m2. Wiąże się to, podobnie jak w przypadku Wrocławia i Krakowa, z koncentracją ruchu turystycznego w zaledwie kilku rejonach miast i to w nich właśnie ceny najmu lokali gastronomicznych są najwyższe.

Niskie ceny najmu oczywiście nie gwarantują sukcesu w branży gastronomicznej. Otwarcie dużej restauracji w Katowicach, za którą czynsz nie przekroczy 5000 zł netto może doprowadzić właściciela do bankructwa szybciej niż uruchomienie małego baru typu „Fast food” w popularnej miejscowości turystycznej nad morzem.

Co zatem, poza wysokością czynszu najmu, decyduje o sukcesie lub porażce na rynku gastronomicznym?

Liczy się pomysł

Podobnie, jak to ma miejsce w innych branżach usługowych, w gastronomii najchętniej wynajmowane są lokale do których wejście znajduje się na parterze, posiadające witryny, miejsce na reklamę, zlokalizowane w rejonach wzmożonego ruchu. Co ciekawe, takie miejsca można znaleźć nie tylko we wspomnianych już centrach miast. Analiza wskazuje, że rosnącą popularnością cieszą się duże biurowce, gdzie uruchamia się cafeterie, bary i niewielkie restauracje przeznaczone do obsługi użytkowników budynku.

Coraz chętniej lokale gastronomiczne powstają na osiedlach mieszkaniowych oraz w rejonach podmiejskich i nie są to wyłącznie pizzerie, ale także pełnowartościowe restauracje oferujące oryginalne menu. Wydaje się, że ten kierunek rozwoju branży gastronomicznej ma dobrą przyszłość. Zmiany stylu życia, brak czasu oraz podnoszenie się poziomu zamożności społeczeństwa będą sprzyjały temu segmentowi rynku.

Dynamicznie rozwija się także rynek usług konferencyjnych. Poza dużymi hotelami posiadającymi w standardzie ofertę gastronomiczną oraz bazę konferencyjną, również mniejsze restauracje próbują sił w tym segmencie rynku. Nawet niewielka sala przystosowana do spotkań i prezentacji może pozwolić na zwiększenie zysku lokalu gastronomicznego.

Odrębną, znajdującą się w fazie wzrostu niszą rynkową jest gastronomiczna obsługa wesel. Co prawda koszty rozpoczęcia działalności gospodarczej są w tym przypadku są bardzo wysokie, jednak możliwe do osiągnięcia zyski należą do najwyższych w branży.

Coraz częściej usługi gastronomiczne stają się usługami komplementarnymi. To odpowiedź na zmieniającą się sytuację na rynku i konieczność dostosowania oferty do nowych wymagań klientów. Wzrost konkurencji w branży gastronomicznej z punktu widzenia klientów jest zjawiskiem pożądanym. Powoduje on ponoszenie się poziomu usług oraz wymaga od właścicieli lokali gastronomicznych kreatywności. Oryginalny pomysł na biznes jak zwykle okazuje się kluczem do sukcesu.

poprzednia  

1 2

Rynek domów w III kw. 2010

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: