eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy nauczyciele a komputeryzacja

Polscy nauczyciele a komputeryzacja

2010-10-14 11:21

Polscy nauczyciele a komputeryzacja

Korzystanie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych w pracy dydaktycznej © fot. mat. prasowe

Choć dostęp do Internetu w polskich szkołach jest coraz bardziej powszechny, wielu z nauczycieli nie wykorzystuje nowych technologii podczas zajęć. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal Pracuj.pl wśród swoich użytkowników, pracujących w zawodzie nauczyciela, 67% z nich ma dostęp do komputera i Internetu w trakcie pracy dydaktycznej. Jednak zdaniem ekspertów rynku edukacyjnego na co dzień tylko nieliczni pedagodzy korzystają z takiej możliwości.

Przeczytaj także: Polscy nauczyciele gotowi na e-podręczniki

Z opublikowanych w lipcu danych GUS wynika, że ponad 61% szkół ponadgimnazjalnych, 82% gimnazjów i aż 92% podstawówek wyposażonych jest w komputery z dostępem do Internetu, które przeznaczone są do użytku uczniów. To niezły wynik, biorąc pod uwagę rosnącą popularność Internetu wśród dzieci i młodzieży. Jak podaje Eurostat, w zeszłym roku 77% Polaków w wieku 16-24 lat korzystało codziennie z sieci, a aż 91% przynajmniej raz w tygodniu do niej zaglądało. Z Internetem ma też do czynienia coraz więcej młodszych uczniów – według raportu „EU Kids online”, dwa lata temu, korzystało z niego 72% polskich dzieci w wieku 6-10 lat i aż 97% w wieku 11-14.

Nieco gorzej wygląda jednak wykorzystywanie nowych technologii przez nauczycieli. Co prawda 1/3 pedagogów ankietowanych przez Pracuj.pl przyznaje, że wymienia korespondencję mailową z uczniami, co piąty tą drogą dostaje prace domowe, a aż 30% ma nawet swoich uczniów w kręgu znajomych na portalach społecznościowych, ale zdaniem Lechosława Hojnackiego, nauczyciela-wykładowcy, konsultanta i eksperta w dziedzinie nowych technologii: „Z zestawienia wyników portalu Pracuj.pl ze średnią ogólnopolską wynika jednoznacznie, że nauczyciele odwiedzający ten serwis reprezentują grupę pedagogów szczególnie otwartych na wykorzystanie nowych technologii w dydaktyce”.

fot. mat. prasowe

Korzystanie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych w pracy dydaktycznej

Korzystanie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych w pracy dydaktycznej

Choć komputeryzacja polskich szkół jest dość zaawansowana, to do ogłoszenia technologicznej rewolucji jeszcze daleko, potwierdzają to też dane Pracuj.pl. Na brak infrastruktury i środków do właściwego przekazywania wiedzy narzeka aż 52% nauczycieli, którzy wzięli udział w badaniu, a dostęp do takich rozwiązań, jak multimedialne tablice czy elektroniczny dziennik ucznia ma z tej grupy odpowiednio 14% i 17% osób. „Te dane Pracuj.pl nie wydają się optymistyczne, ale i tak przekraczają średnią ogólnopolską. Dotyczą zresztą rozwiązań, które przecież dopiero wkraczają do polskich szkół”, komentuje Lechosław Hojnacki.

„Należy też przypomnieć, że przytoczone wyniki portal pozyskał w chwili, kiedy szkoła wchodzi w okres względnego regresu technologicznego: tempo absorpcji nowych technologii przez szkołę, jako instytucję, jest niższe, niż w jej otoczeniu. Uczniowie mają dziś w domach statystycznie znacznie lepszy dostęp do komputerów, urządzeń mobilnych, Internetu i jego najnowocześniejszych technologii Web 2.0 niż w szkole. W tych okolicznościach kluczowe znaczenie ma dziś akceptacja nauczycieli dla nowych technologii społeczeństwa informacyjnego oraz podnoszenie ich kompetencji w dziedzinie umiejętnego wykorzystywania w dydaktyce. Zwłaszcza wykorzystywania powszechnej dostępności nowych technologii poza szkołą – w kieszeniach, tornistrach i domach uczniów. Wyniki sondażu wskazują, iż wśród użytkowników portalu Pracuj.pl takich nauczycieli jest więcej, niż wynosi średnia kraju”, dodaje Lechosław Hojanacki

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: