eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża motoryzacyjna w 2009 roku

Branża motoryzacyjna w 2009 roku

2010-08-23 13:32

Branża motoryzacyjna w 2009 roku

Eksport - Polska 2009 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

W trudnym dla światowej gospodarki roku 2009 polskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu udało się utrzymać wartość produkcji sprzedanej na poziomie z 2008 roku. Optymistyczne prognozy dla sektora stoją jednak pod znakiem zapytania. Branża, uzależniona w znacznej mierze od unijnych dopłat do zakupu aut, postuluje zmiany w prawie podatkowym i wprowadzenie ułatwień dla inwestorów. Informacje na ten i szereg innych tematów znaleźć można w najnowszym Raporcie Branży Motoryzacyjnej 2010, przygotowanym przez PZPM, Baker & McKenzie oraz KPMG.

Przeczytaj także: Przemysł motoryzacyjny w 2009 r.

Czy uda się utrzymać ubiegłoroczny poziom produkcji sprzedanej aut?

fot. mat. prasowe

Eksport - Polska 2009

Eksport - Polska 2009

Według Raportu, na początku 2009 roku globalny kryzys znacząco wyhamował dynamikę sprzedaży pojazdów, również w Polsce. W 2009 roku importerzy sprzedali 320 120 samochodów osobowych, o 198 sztuk więcej niż rok wcześniej. Ogółem w 2009 roku wartość produkcji sprzedanej sektora motoryzacyjnego w Polsce wyniosła 83,2 miliarda złotych, co w cenach stałych oznacza spadek o 11,8% w stosunku do ubiegłego roku.

fot. mat. prasowe

Segmentacja rynku samochodów osobowych w 2009 r.

Segmentacja rynku samochodów osobowych w 2009 r.

W ostatnich miesiącach, dzięki programom pomocowym wprowadzonym w trzynastu krajach Unii Europejskiej, rodzima produkcja sprzedana przekroczyła poziom z 2008 roku. Wskutek unijnych dopłat, w 2009 roku blisko co szósty sprzedany w Polsce samochód osobowy kupowany był przez klienta z zagranicy (wcześniej odsetek ten nie przekraczał kilku procent). Uzależnienie polskich fabryk od rynków UE zwiększyło się przez to o blisko 8,5 punktu procentowego, co wobec wątpliwej przyszłości programów pomocowych rodzi uzasadnione obawy co do utrzymania aktualnego ożywienia na polskim rynku.

Kryzys zmniejszył także produkcję

fot. mat. prasowe

Pierwsza "5" zbytu polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2009 r.

Pierwsza "5" zbytu polskiego przemysłu motoryzacyjnego w 2009 r.

W 2009 z polskich fabryk wyjechało 870 976 samochodów osobowych i dostawczych i jest to poziom podobny do uzyskanego w 2007 roku. W 2009 roku fabryki wyprodukowały 869 tys. aut osobowych. Instytut Samar podkreśla, że produkcja w porównaniu do poprzedniego roku rośnie w tym segmencie dopiero od października. Z miesiąca na miesiąc podnosi się także tempo wzrostu produkcji. W grudniu fabryki zbudowały 65 627 aut osobowych – o 33,9 procent więcej niż w grudniu 2008 roku. Wzrost październikowy był dwa razy mniejszy. Rekordowym miesiącem dla fabryk okazał się październik, w którym z bram zakładów wyjechało 80,1 tys. aut osobowych. W całorocznej produkcji, samochody osobowe stanowiły 92,62 procent (rok wcześniej 87,2 procent). 8,3 tys. samochodów dostawczych, jednak nie widać trendu wskazującego na poprawę sytuacji w tym segmencie.

Polacy chętniej kupowali auta oszczędne

fot. mat. prasowe

Sprzedaż samochodów osobowych

Sprzedaż samochodów osobowych

Wprowadzenie od stycznia 2009 roku wyższej o 5 procent akcyzy dla aut 2-litrowych i większych spowodowało wzrost udziału modeli z silnikami benzynowymi o pojemności poniżej dwóch litrów z 57,6 procent w 2008 roku do niemal 61 procent w 2009. Łącznie dla obu rodzajów silników (z zapłonem iskrowym i wysokoprężnym) udział silników o pojemności do dwóch litrów wzrósł o niecały punkt procentowy do 94,2 procent Zmniejszył się udział silników wysokoprężnych (z ponad 42 do 39 procent) w rynku. Co drugi sprzedany samochód miał benzynowy silnik o pojemności od 1,0 do 1,6 l (niecałe 160 tys.), natomiast druga grupa pod względem popularności (od 1,6 do 2,0 l) miała niecałe 30 tys., czyli blisko 8 procent.

Najpopularniejsze marki

Raport wskazuje, że liderem rynku została w 2009 roku Skoda, która sprzedała 37 944 samochody i zanotowała 15,4-procentowy wzrost w stosunku do 2008 roku. Czeska marka zwiększyła swój udział w rynku o ponad 1,5 punktu procentowego do 11,9 procent. Zajmujący drugie miejsce Fiat sprzedał 31 740 aut, o 8,6 procent więcej niż w 2008 roku i zajmuje 10,9 procent rynku. Trzecie miejsce zajęła Toyota z wynikiem 27 821 aut (spadek o 20,2 procent) i objęła 8,7 procent rynku.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: