eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Zarządzanie jakością: rozwój i znaczenie

Zarządzanie jakością: rozwój i znaczenie

2010-08-10 12:45

Przeczytaj także: Jakość i zarządzanie jakością


Model zarządzania jakością

Model zarządzania jakością uwzględnia wielowymiarowość zarządzania oraz główne kierunki przepływu informacji. Według niego zarządzaniem jakością zajmuje się system zarządzania poprzez realizowanie jego podstawowych funkcji, tj. planowania, organizowania, kierowania (motywowania), kontrolowania i doskonalenia. Skutki (wyniki) wypełniania tych funkcji dotyczą zarówno systemu zarządzanego, jak i całej organizacji i jej otoczenia. Wyniki rozprzestrzeniają się poprzez wzajemne oddziaływania, które mają zwykle postać informacyjną. Występują zwykle w następujących rodzajach:
  • decyzji zarządczych,
  • informacji o jakości systemu zarządzanego,
  • informacji dotyczących wymagań rynku, zmian w sytuacji gospodarczej, społecznej lub innej.
Decyzje zarządcze są generowane przez system zarządzający jakością w organizacji i są nakierowane na jakość systemu zarządzanego oraz jakość oddziaływań zewnętrznych. Jakość systemu zarządzanego dotyczy skuteczności podejmowanych działań i jakości wytwarzanych produktów.

Informacje o jakości systemu zarządzanego są wyrażone jako skuteczność działań oraz jako informacje o jakości jego wejścia do systemu i wyjścia z niego. Tego typu informacje są wykorzystywane przez system zarządzający do podejmowania odpowiednich decyzji zarządczych, jak również do kształtowania oddziaływań zewnętrznych. Te ostatnie są skierowane przede wszystkim do organizacji zasilających i współpracujących (dostawcy, kooperanci) w celu uzyskania wymaganej jakości wejścia.

Całokształt modelu zarządzania jakością został przedstawiony na poniższym rysunku.

fot. mat. prasowe

Rysunek 1. Model zarządzania jakością.

Rysunek 1. Model zarządzania jakością.


Bibliografia
  1. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa 2005.
  2. Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością, PWN, Warszawa-Kraków 1999.
  3. Konarzewska-Gubała E., Zarządzanie przez jakość, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2003.
  4. Kozień E., Istota jakości w zarządzaniu projektami, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002, nr 609.

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: