eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Mobilny Internet: porównanie cen V 2010

Mobilny Internet: porównanie cen V 2010

2010-05-24 10:06

Mobilny Internet: porównanie cen V 2010

Liczba modemów 2G/3G oraz penetracja rynku usługami mobilnego Internetu w Polsce © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Prezes UKE przedstawił analizę cen usług dostępu do Internetu świadczonych przez operatorów telefonii ruchomej. W analizie zostały omówione oferty dostępne na stronach internetowych PTK Centertel Sp. z o.o., PTC Sp. z o.o., Polkomtel S.A., P4 Sp. z o.o. oraz Aster Sp. z o.o. w okresie 17 maja 2010 roku.

Przeczytaj także: Mobilny internet: porównanie cen VIII 2009

W ramach swojej działalności Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej monitoruje zmiany wysokości opłat z tytułu usług świadczonych klientom przez krajowych operatorów telefonii ruchomej, w tym z tytułu usług bezprzewodowego dostępu do sieci Internet. Biorąc pod uwagę rozwój Internetu w sieciach mobilnych analiza cen oferowanych przez operatorów telefonii ruchomej ma priorytetowe znaczenie z punktu widzenia świadomości konsumentów o wspomnianym segmencie rynku.

Najnowszy raport ma na celu przedstawienie aktualnych cen usług mobilnego Internetu. W analizie zaprezentowano koszty ponoszone przez klienta, w przeliczeniu na jego średnie miesięczne wydatki oraz wynikającą z tego rzeczywistą cenę 1 MB usługi.

Prezes UKE zastrzega, iż przy wyliczaniu średnich miesięcznych wydatków oraz cen za 1 MB przyjęto założenia opisane w rozdziale 3 raportu. W celu wybrania optymalnej oferty mobilnego Internetu każdy konsument powinien dokonać własnej kalkulacji kosztów, opartej na indywidualnych założeniach - np. miesięcznego zużycia limitu transferu danych, preferowanego typu modemu, pożądanej technologii dostępu czy oferowanych usług dodatkowych.

fot. mat. prasowe

Liczba modemów 2G/3G oraz penetracja rynku usługami mobilnego Internetu w Polsce

Liczba modemów 2G/3G oraz penetracja rynku usługami mobilnego Internetu w Polsce

Z raportu wynika, iż w trakcie ostatnich dziewięciu miesięcy w ofertach usług mobilnego Internetu nastąpiły kolejne zmiany. Chociaż w wielu przypadkach operatorzy utrzymali te same co w zeszłym roku plany taryfowe, a w nich również ceny usług, powiększyła się liczba modemów USB oraz kart ExperssCard oferowanych za złotówkę. Z drugiej strony sieci ograniczają ogólną ilość oferowanych urządzeń, a w niektórych przypadkach w ogóle odchodząc od standardu PCMCIA. W dalszym ciągu konsumenci mogą wybierać tzw. „oferty na próbę" oraz taryfy z promocyjnym okresem niższego abonamentu w pierwszych miesiącach, jednakże tych drugich ofert jest na rynku mniej niż w sierpniu zeszłego roku, a okres promocyjnego abonamentu w wielu przypadkach jest krótszy. Niektóre sieci standaryzują też wysokości opłat aktywacyjnych dla wszystkich proponowanych konsumentom ofert. Operatorzy znacząco podnieśli natomiast najwyższe limity miesięcznych transferów danych: z 14 do 36 GB w ofertach Orange Free, z 16 do 20 GB w ofertach blueconnect, z 19,5 do 37 GB w ofertach iPlus oraz z 1 do 2 GB w ofercie Aster. Z drugiej strony na rynku dostępnych jest mniej ofert o niskich limitach transferu - już tylko PTC i Aster oferują limity niższe niż 1 GB.

Urząd zauważa, iż zmianie nie ulega natomiast struktura wydatków konsumentów. W przypadku ofert abonamentowych od 64 do blisko 100% miesięcznych wydatków na korzystanie z usług zajmują koszty abonamentu poza promocją, zaś do 16% koszty opłaty aktywacyjnej. Nawet do 29% miesięcznych wydatków przeciętnego użytkownika może pochłonąć spłata zakupionego modemu lub karty, chociaż należy zaznaczyć, iż w większości dostępnych na rynku ofert urządzenia osiągalne są już od złotówki. Niestety w średnim miesięcznym koszyku kosztów użytkownik praktycznie nie odczuje otrzymanych promocji na niższy abonament, co stanowi konsekwencję wspomnianej już wyżej tendencji ograniczania liczby miesięcy z obniżoną opłatą. Jedynie w przypadku klientów biznesowych korzystający z Play Online 5GB, gdzie okres promocji trwa 4 miesiące, udział ten wynosił (aż!) 1%. Dodatkowo, oferty z promocjami nie zawsze dają niższy całościowy 2-letni koszt korzystania z usługi, aniżeli standardowe taryfy z płaską stawką przez cały okres zobowiązania.

Z analizy wynika, iż w przypadku klientów usług przedpłaconych oferta jest zdecydowanie bardziej zróżnicowana. Jeżeli operator nie oferuje urządzenia po promocyjnej cenie, klient zmuszony jest zakupić je po cenie katalogowej. W takiej sytuacji znajdują się klienci iPlus na kartę, u których aż 81% średnich miesięcznych wydatków pochłania spłata zestawu startowego zawierającego modem/kartę zakupionego poza promocją. W konsekwencji cała oferta Polkomtelu z punktu widzenia miesięcznych kosztów dla użytkownika (aż 78 PLN z VAT) jest zdecydowanie najmniej korzystna na rynku. W przypadku pozostałych sieci udziały zestawów startowych z urządzeniami, stanowią odpowiednio: 57% w Orange Free, 37% w blueconnect oraz 25% w Play Online miesięcznego kosztu utrzymania aktywnej usługi. We wszystkich przytoczonych przypadkach pozostałym kosztem jest finansowanie doładowań.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: