Sklepy specjalistyczne nie rozwijają się
2010-03-10 09:07
Przeczytaj także: Małe sklepy znikają z rynku
Rozwijanie własnych sklepów przez producentów jest coraz trudniejsze ze względu na umacnianie się sieci handlowych, głównie dyskontów, uważa Dariusz Sapiński, prezes Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita. Firma ta jest jedną z niewielu w polskiej branży mleczarskiej, którym udało się stworzyć sieć własnych placówek. Obecnie ma 42 sklepy.Jeszcze kilka lat temu wielu ekspertów branży handlowej spodziewało się renesansu sklepów specjalistycznych, oferujących niemal wyłącznie pieczywo, nabiał, mięso czy ryby. Wszystkie prognozy zmieniło spowolnienie gospodarcze. Polacy zaczęli oszczędzać i robić zakupy w tanich sklepach dyskontowych.
Według danych firmy Euromonitor International w ub.r. liczba sklepów specjalistycznych spadła o ponad 400, do 21,8 tys. Euromonitor w połowie ub.r. prognozował wzrost obrotów w tym kanale sprzedaży. Teraz zapowiada spadek o 5,6 proc., do 8,5 mld zł. W kolejnych latach tempo spadku ma wyhamować, ale obroty w 2014 r. mają wynieść tylko 7,4 mld zł i będą o 18 proc. niższe niż w ub.r.
W 2009 r. udział sklepów specjalistycznych w samym handlu żywnością w Polsce wyniósł 5,8 proc. Udział sieci handlowych był około osiem razy większy.
oprac. : Handel-Net.pl
Przeczytaj także
-
Cyfrowe platformy usług wyrównują szanse małych sklepów
-
Brakuje sklepów całodobowych
-
Tradycyjne sklepy sprzedają alkohol i papierosy
-
KPP: małe sklepy zagrożone
-
Allegro, Nike i Adidas na szczycie rankingu detalistów 2023
-
Sklepy na lekkim minusie w 2023 roku. Hipermarkety z największym spadkiem ruchu
-
9 na 10 nowych obiektów to parki handlowe
-
Parki handlowe i centra convenience: 2023 rok z nowym rekordem?
-
BLIX AWARDS 2023. Te sklepy w Polsce oferują najlepsze promocje