Uważaj na nieuczciwe umowy ubezpieczeniowe
2010-01-21 10:41
Przeczytaj także: Firmy ubezpieczeniowe a standardy rachunkowości
Ponadto Urząd zakwestionował postanowienia bardzo uciążliwe dla ubezpieczających się na życie m.in. zobowiązujące ich do przekazywania wszystkich informacji ubezpieczycielowi listem poleconym – jednocześnie przy braku takiego obowiązku po stronie ubezpieczyciela. Nieuzasadnione jest również żądanie złożenia oryginału umowy wraz z wnioskiem o wypłatę świadczenia w przypadku zaistnienia szkody. Oddając przedsiębiorcy oryginał, konsument traci dokument będący podstawą do dochodzenia praw w przyszłości. Niezgodne z przepisami są również zbyt krótkie terminy na zgłoszenie informacji o wypadku wyznaczane przez ubezpieczycieli.
Należy podkreślić, że nie uległa znaczącej poprawie przejrzystość wzorców w porównaniu do kontroli z 2006 roku. W dalszym ciągu są one formułowane w sposób niejasny, mało czytelny choćby w samej swej formie poprzez liczne odesłania do innych artykułów czy też posługiwanie się niejednolitą terminologią. W efekcie niezrozumiały język ogólnych warunków ubezpieczeń, często przy znacznej objętości wzorca, nie zachęca konsumentów do szczegółowej analizy.
W toku kontroli zakłady ubezpieczeń dobrowolnie zaprzestały stosowania połowy z zakwestionowanych postanowień. Niemniej jednak, aby zapobiec naruszeniom prawa w przyszłości, Urząd skierował już cztery pozwy, do sądu – w przygotowaniu jest następnych sześć – o uznanie w sumie 23 postanowień za niedozwolone. Ponadto Prezes UOKiK wydała już decyzje dotyczące trzech towarzystw ubezpieczeń na życie: Compensa, HDI – Gerling Życie oraz Sopockie TU na Życie ERGO HESTIA. Suma nałożonych na przedsiębiorców kar to 539 964 zł.
Jednocześnie Urząd przypomina, że konsument, który chce skorzystać z usług zakładu ubezpieczeń, powinien zawsze dostać umowę i dokładnie ją przeczytać. Przy wyborze nie kierujmy się tylko wysokością składki, ale sprawdźmy cały zakres ochrony ubezpieczeniowej, prawa i obowiązki stron umowy. Jeżeli nie rozumiemy postanowień umowy, poprośmy ubezpieczyciela o ich doprecyzowanie. Konsument, który zamierza zawrzeć umowę i znalazł postanowienie, które znajduje się w rejestrze klauzul niedozwolonych, powinien zwrócić przedsiębiorcy uwagę na ten fakt. W przypadku, gdy nie zgodzi się on na modyfikację postanowienia, najlepiej zmienić kontrahenta. Jeżeli umowa już zawarta zawiera postanowienia z rejestru – nie wiążą one konsumenta z mocy prawa. W sytuacji, w której przedsiębiorca nie przychyli się do tego stanowiska, należy zwrócić się do właściwego sądu o uznanie danego postanowienia za niewiążące.
UOKiK radzi, aby w sytuacji, gdy mamy kłopoty z firmą ubezpieczeniową, zwrócić się do Rzecznika Ubezpieczonych. Spór można rozwiązać przed Sądem Polubownym, działającym przy Rzeczniku Ubezpieczonych.
Do pobrania:
Do pobrania:
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Firmy ubezpieczeniowe: PZU najpopularniejszy
-
Firmy ubezpieczeniowe: dokąd zmierzają po pandemii?
-
Wątpliwe klauzule umowne w ubezpieczeniach turystycznych
-
Polacy a usługi assistance 2017
-
Co bagatelizują firmy ubezpieczeniowe?
-
Jak branża ubezpieczeniowa wpływa na polską gospodarkę?
-
Branża ubezpieczeniowa: największe ryzyka 2017
-
Światowy rynek ubezpieczeń 2016
-
Klauzule niedozwolone w umowach ubezpieczenia