eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Internet wspiera handel tradycyjny

Internet wspiera handel tradycyjny

2010-01-13 13:56

Internet wspiera handel tradycyjny

Waga różnych źródeł informacji w procesie podejmowania decyzji o zakupie sprzętu RTV/AGD © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

TNS OBOP zrealizował na zlecenie Google projekt badawczy mający na celu zbadanie tzw. efektu ROPO (Research Online, Purchase Offline), czyli zachowań konsumenckich w Internecie przed dokonaniem zakupu w tradycyjnych kanałach sprzedaży.

Przeczytaj także: Planowanie podróży offline czy online?

Z przedstawionych wyników badań, zrealizowanych przy współpracy z Google i Media Saturn Holding, wynika, że 74% konsumentów dokonujących zakupu sprzętu RTV/AGD korzysta z Internetu przed podjęciem finalnej decyzji o zakupie.

Z punktu widzenia konsumenta dwa najprzydatniejsze źródła informacji to kontakt ze sprzedawcą oraz Internet, a wyszukiwarka jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym w dotarciu do poszukiwanych w trakcie procesu decyzyjnego informacji.

fot. mat. prasowe

Waga różnych źródeł informacji w procesie podejmowania decyzji o zakupie sprzętu RTV/AGD

Waga różnych źródeł informacji w procesie podejmowania decyzji o zakupie sprzętu RTV/AGD


„Choć handel offline ma mocno ugruntowaną pozycję wśród polskich konsumentów, to trudno już wyobrazić sobie zakupy bez wykorzystania Internetu w procesie podejmowania decyzji” - powiedział Mateusz Galica, Strategic Director, TNS OBOP.

Co ciekawe, uzasadnioną głównie informacjami z sieci decyzję zmienia w sklepie tylko 1 na 5 konsumentów, a na ostateczny wybór wpływają cena produktu lub działania sprzedawcy. Oznacza to, że większość kupujących wybiera markę i rodzaj sprzętu co najmniej na tydzień przed dokonaniem zakupu i w samym sklepie dosyć rzadko zmienia zdanie. Proces decyzji o zakupie najczęściej zamyka się w okresie jednego miesiąca.

fot. mat. prasowe

W tydzień czy w pół roku? Czas poszukiwania informacji

W tydzień czy w pół roku? Czas poszukiwania informacji

„Internet nie stanowi zagrożenia dla handlu tradycyjnego. Badania pokazują, że odgrywa kluczową rolę w procesie poszukiwania informacji nie tylko w przypadku sklepów działających online, ale przede wszystkim dla tradycyjnych sieci sprzedaży” – powiedział Jerzy Warchałowski, Industry Head Retail&Finance&Travel, Google Poland. „Jedynie co czwarty konsument nie korzysta z sieci podejmując decyzje o zakupie realizowanym offline. Brak obecności tradycyjnych sieci sprzedaży w Internecie okazuje się gorszą strategią, niż uznanie tego kanału komunikacji za skuteczną metodę konsekwentnego budowania wizerunku i podnoszenia wyników sprzedaży, także tych offline”.

Na synergię wpływu informacji z i spoza sieci na decyzje zakupowe konsumentów wskazuje fakt, że 56% badanych poszukuje treści zarówno online, jak i w trybie offline, korzystając z opinii znajomych i sprzedawców. 26% poszukuje wiadomości na temat produktów w ogóle nie korzystając z sieci, a jedynie 8% wszystkich respondentów wykorzystuje tylko Internet do poszukiwania swojego wymarzonego sprzętu.

„Pomimo postępującego rozwoju sprzedaży internetowej, silna pozycja sprzedaży stacjonarnej w najbliższym czasie wydaje się być niezagrożona. Oczywiście rozwój rynku wymaga także wykorzystania takich narzędzi komunikacji jak Internet” - powiedział Marcin Rosati, Członek Zarządu Media Saturn Holding Polska.

Aż 46% badanych wymienia sprzęt ze względu na chęć posiadania nowszych, bardziej rozbudowanych modeli odpowiadających najnowszym trendom. Konsumenci kupujący sprzęt ze względu na awarię obecnie posiadanego telewizora czy odkurzacza stanowią jedynie 23%, zatem decyzje większości konsumentów są wynikiem gruntownych przemyśleń, a towarzyszący im proces dokonywania wyboru jest bardziej czasochłonny i wyważony.

Handel offline ma swoich lojalnych klientów - większość konsumentów po dokonaniu zakupu w sklepie nie rozważa możliwości dokonania podobnego zakupu przez Internet. 4 na 5 badanych nigdy nie próbowało zakupów w sieci, głównie ze względu na brak możliwości kontaktu ze sprzedawcą i obejrzenia sprzętu, oraz nadal niski poziom zaufania do zakupów przez Internet.

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone jesienią 2009 w 10 marketach Media Markt i Saturn w 5 miastach w Polsce, na próbie ponad 1000 osób (18+), które w dniu spotkania z ankieterem zakupiły sprzęt RTV/AGD. To pierwszy tego typu projekt badawczy w Europie Środkowo-Wschodniej analizujący efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline).

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: