eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Świąteczne wydatki Europejczyków 2009

Świąteczne wydatki Europejczyków 2009

2009-11-13 13:04

Przeczytaj także: Świąteczne wydatki Polaków 2008

fot. mat. prasowe

Jakie prezenty najchętniej byś otrzymał?

Jakie prezenty najchętniej byś otrzymał?

Z badania ekspertów Deloitte wynika, że na pierwszym miejscu listy najbardziej wyczekiwanych przez Polaków prezentów znalazły się perfumy i kosmetyki (49%). Drugą pozycję zajęły książki, chęć ich otrzymania zadeklarowało 43% badanych. Kolejne pozycje na liście prezentów zajęły gotówka (37%), odzież (31%) oraz biżuteria (28%). Lista wręczanych prezentów także rozpoczyna się od kosmetyków i książek, co wskazuje na konsekwencję i zrozumienie wzajemnych potrzeb wśród polskich konsumentów. Najpopularniejszymi prezentami, które w tym roku otrzymają dzieci i nastolatki są zabawki edukacyjne oraz książki. Mieszkańcy 12 z 17 krajów europejskich wskazuje właśnie gry edukacyjne jako najchętniej wybierany prezent dla dzieci.

Dla połowy Europejczyków, głównie z powodu większego wyboru produktów, jednym z zasadniczych narzędzi do szukania i porównywania produktów oraz ich cen stał się Internet. „Podczas tegorocznych zakupów świątecznych 27% polskich konsumentów użyje Internetu właśnie w takim celu. Ponadto aż 33% młodych ludzi zadeklarowało, że kupi w tym roku świąteczne prezenty w sieci. Szukając podarunków polscy konsumenci najczęściej będą przeglądać serwisy aukcyjne, odwiedzi je 65% klientów oraz porównywarki cenowe, z których skorzysta 64% internautów. Natomiast głównym powodem, dla którego polscy konsumenci nie zrobią zakupów w sieci pozostaje przyzwyczajenie do oglądania produktów „na żywo”. Tak deklaruje 77% respondentów. Dodatkową barierą w internetowych zakupach jest obawa przez bezpieczeństwem takich transakcji, co deklaruje 60% badanych”- podkreśla Magdalena Jończak.

Badanie pokazuje, iż europejski rynek świątecznych zakupów żywności i napojów zdominują masowe sieci detaliczne. W Polsce ponad połowa konsumentów zrobi zakupy w hipermarketach. Ponieważ Polacy deklarują, że głównym wyznacznikiem tegorocznych zakupów będzie cena, coraz większe uznanie zyskują sklepy dyskontowe, zakupy w nich planuje 14% ankietowanych. Natomiast najmniejszym zainteresowaniem cieszą się delikatesy oferujące produkty żywnościowe. Podobnie prezentują się dane dotyczące miejsc, które wybiorą Polacy, aby kupić tegoroczne prezenty, ponad połowa pytanych deklaruje zakupy w hipermarketach i centrach handlowych.

fot. mat. prasowe

Z poniższej listy wybierz sklepy, gdzie sądzisz, że będziesz kupował prezenty (nieżywnościowe)?

Z poniższej listy wybierz sklepy, gdzie sądzisz, że będziesz kupował prezenty (nieżywnościowe)?

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w okresie: wrzesień-październik 2009 na reprezentatywnej próbie 17.567 europejskich konsumentów z 18 krajów, z czego w Polsce przebadano 903 osoby.

poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: