eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Magazyny paliw: czy jest zapotrzebowanie?

Magazyny paliw: czy jest zapotrzebowanie?

2009-07-06 14:05

Przeczytaj także: Przemysł paliwowy mniej dynamiczny?


Budujemy, mimo wszystko

Dlatego Operator Logistyczny Paliw Płynnych (OLPP), który jest liderem na rynku pojemności magazynowych na paliwa, nie zamierza rezygnować z rozbudowy swoich baz paliwowych. W tym roku spółka zaplanowała przeznaczyć na inwestycje łącznie blisko 200 mln zł, z czego ponad jedna czwarta miała trafić na budowę nowych zbiorników na paliwa. Zgodnie z planem zaakceptowanym przez radę nadzorczą spółki, 160 mln zł miało być przeznaczone na inwestycje rozwojowe, a 34 mln zł na prace modernizacyjne.

Najbardziej intensywne prace modernizacyjne przewidziane są w bazach w Kawicach, Dębogórzu, Koluszkach, Zawadówce i Małaszewiczach. Chodzi m.in. o prace przy usprawnieniu infrastruktury przeciwpożarowej, ekologicznej (oczyszczalnie ścieków) czy transportowej (nowe fronty kolejowe do przeładunku paliw). Z kolei z kwoty przeznaczonej na wydatki rozwojowe 40 proc. (ok. 64 mln zł) miało przypaść na budowę dwóch zbiorników na benzynę (po 15 tys. m sześciennych pojemności każdy) w bazie w Koluszkach, a także na budowę rurociągu transgranicznego, łączącego bazę w Małaszewiczach z Białorusią.

Dzięki tej inwestycji łączna pojemność bazy paliw w Koluszkach wzrosłaby do ponad 200 tys. m sześciennych (obecnie 171 tys. m sześciennych). W 2008 roku OLPP oddał do użytku 244 tys. m sześciennych nowych pojemności, a plany na następne 2-3 lata zakładały budowę kolejnych zbiorników o pojemności blisko 300 tys. m sześciennych.

To nasza odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynkowe - mówił nam niedawno Wojciech Włodarczyk, do połowy maja prezes OLPP. W odróżnieniu od kwot planowanych na inwestycje w poprzednich latach, tym razem plan na poziomie 200 mln zł zamierzamy wykorzystać praktycznie w 100 proc. Według niego, w poprzednich latach standardem było, że znaczna część inwestycji przechodziła na kolejne lata. Na przykład na rok 2008 spółka zaplanowała inwestycje w kwocie 330 mln zł, a faktyczna realizacja oscylowała wokół połowy tej kwoty.

Co dalej z rurociągiem?

Problem z tym, że Włodarczyk nie jest już prezesem OLPP, a sama spółka w ciągu najbliższych kilku tygodni powinna się znaleźć w grupie kapitałowej Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń". A to oznacza, że nie wiadomo, czy wszystkie założenia strategiczne, wypracowywane przez zarząd i radę nadzorczą OLPP pod koniec 2008 roku, będą ostatecznie realizowane.

Przykładem może być planowana przez OLPP inwestycja w paliwowy rurociąg transgraniczny prowadzący od granicy z Białorusią do bazy paliw spółki w Małaszewiczach. Miał to być sposób na połączenie bazy firmy z systemem rurociągów paliwowych Białorusi, co z kolei miało się przyczynić do ułatwienia importu paliw z tego kierunku.

Nowe połączenie Biernady-Małaszewicze miało umożliwić przesył około 2 mln ton paliw rocznie. Z Białorusi Polska importuje ok. 16 proc. sprowadzanego do kraju oleju napędowego (polski rynek nadal odczuwa jego niedobory). Obecnie import z tego kierunku obarczony jest wysokimi kosztami, m.in. koniecznego przeładunku paliw przewożonych cysternami kolejowymi z toru szerokiego na tor normalny. Rurociąg jest o wiele bardziej efektywnym sposobem transportu - tańszym, bezpieczniejszym i bardziej ekologicznym.

oprac. : Piotr Apanowicz / Nowy Przemysł Nowy Przemysł

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: