eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Magazyny paliw: czy jest zapotrzebowanie?

Magazyny paliw: czy jest zapotrzebowanie?

2009-07-06 14:05

Rok temu wydawało się, że rosnący z każdym rokiem deficyt pojemności magazynowych na paliwa może sparaliżować rynek. Zagrożenie na razie zniknęło, co nie oznacza zawieszenia inwestycji. Sektor żyje teraz fuzją państwowych potentatów.

Przeczytaj także: Przemysł paliwowy mniej dynamiczny?

Wiosną 2008 roku większość ekspertów alarmowała, że nowe pojemności magazynowe na paliwa nie powstają wystarczająco szybko, aby nadążyć za lawinowo rosnącym popytem, szczególnie na olej napędowy, a w konsekwencji także za zapotrzebowaniem na magazyny, wynikającym z ustawowego obowiązku gromadzenia zapasów przez producentów i importerów paliw. Przedstawiciele Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) twierdzili, że brak wystarczającej liczby wolnych magazynów może doprowadzić nawet do załamania importu paliw do Polski, a w konsekwencji do znaczących podwyżek cen paliw na stacjach. Jacek Ciborski, corporate finance manager z firmy PricewaterhouseCoopers, szacował w maju 2008 roku, że na koniec 2008 roku deficyt pojemności magazynowych na paliwa przekroczy w Polsce 240 tys. m sześciennych, w 2009 roku wzrośnie do ponad 345 tys. m sześciennych, a w roku 2012 osiągnie poziom ponad 700 tys. m sześciennych. Dzisiaj ekspert PwC jest zupełnie odmiennego zdania na temat deficytu pojemności magazynowych.

W ciągu ostatniego roku sytuacja na tym rynku zmieniła się dość diametralnie i obecnie deficytu praktycznie nie ma. W przypadku oleju napędowego pojemności są wystarczające, a nawet lekko przewyższają zapotrzebowanie, a w przypadku benzyn są nieznacznie mniejsze niż wynosi zapotrzebowanie - powiedział Jacek Ciborski. Według niego, zmiana jest efektem szeregu różnych czynników, wśród których jednym z istotniejszych był wybuch kryzysu gospodarczego pod koniec 2008 roku, który zdążył sprawić, że wcześniejsze szacunki dotyczące wzrostu popytu na paliwa w minionym roku nie znalazły odzwierciedlenia w rzeczywistości. Tym samym mniejszy od spodziewanego był także wzrost zapotrzebowania na magazyny służące do gromadzenia zapasów obowiązkowych.

Eksperci prognozowali, że dynamika konsumpcji paliw w 2008 roku będzie co najmniej taka sama jak w 2007 roku, kiedy wyniosła 5 proc., a wzrost zapotrzebowania na olej napędowy będzie nawet dwucyfrowy. Tymczasem jak wynika z danych POPiHN, ostatecznie sprzedaż paliw na polskim rynku w 2008 roku praktycznie nie uległa zmianie, a rynek diesla zwiększył się zaledwie o 4 proc., przy spadku rynku benzyn (o 5 proc.) i gazu płynnego (o 3 proc.). Poza tym sytuacja na rynku logistyki paliwowej uległa zmianie, bo choć oficjalnie nikt nie potwierdza tych informacji, wszystko wskazuje na to, że PKN Orlen zgodził się udostępnić część swoich pojemności magazynowych w kawernach IKS Solino stronom trzecim - dodaje Jacek Ciborski. Według niego, szacuje się, że pod Inowrocławiem Orlen może składować ok. 1 mln m sześciennych tzw. lekkich destylatów (czyli m.in. oleju napędowego), a to zostawia znaczące nadwyżki pojemności, które koncern mógł wynająć zewnętrznym podmiotom.

Fakt, że obecnie deficyt pojemności magazynowych w zasadzie nie występuje, nie oznacza, że nie może się on ponownie pojawić w ciągu najbliższego roku czy dwóch lat, szczególnie jeśli dynamika wzrostu sprzedaży paliw w Polsce znowu wzrośnie - podkreśla Ciborski.

 

1 2 ... 4

następna

oprac. : Piotr Apanowicz / Nowy Przemysł Nowy Przemysł

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: