eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Magazyny paliw: czy jest zapotrzebowanie?

Magazyny paliw: czy jest zapotrzebowanie?

2009-07-06 14:05

Przeczytaj także: Przemysł paliwowy mniej dynamiczny?


Zarząd OLPP przekonywał, że nowe połączenie miałoby także pozytywny wpływ na dywersyfikację dostaw paliw. Dzięki niemu rynek zyskałby możliwość szybkiego zwiększenia importu paliw gotowych, gdyby zaistniała taka konieczność. Inwestycja miała być realizowana w porozumieniu z białoruską firmą "Bielnieftiechim". Rolą OLPP była budowa rurociągu o długości ok. 10 km od granicy z Białorusią do bazy w Małaszewiczach, która miała zostać przystosowana do odbioru i wydawania paliw z rurociągu. Na plany budowy tego połączeniu niezbyt chętnie patrzyły PKN Orlen i Grupa Lotos, które widziały w nim możliwość większej konkurencji dla swoich produktów. Na razie nie wiadomo, czy te plany wpisują się natomiast w strategię grupy kapitałowej PERN "Przyjaźń".

O planach połączenia obu strategicznych, należących do Skarbu Państwa przedsiębiorstw działających na rynku logistyki paliwowej mówiło się od wielu miesięcy, ale ostatnio sprawa nabrała dużego przyspieszenia. Pod koniec kwietnia br. na wspólnym posiedzeniu zarządów PERN i OLPP zaprezentowana została uaktualniona strategia rozwoju grupy kapitałowej PERN, uwzględniająca przejęcie OLPP. Oceniamy, że przygotowany przez zarząd PERN, w konsultacji z zarządem OLPP, dokument to dobry materiał do zbudowania spójnej strategii dla grupy, choć będzie wymagał jeszcze dopracowania szczegółów, choćby finansowych - uważa Krzysztof Żuk, wiceminister Skarbu Państwa. Według niego, założenia uaktualnionej strategii PERN wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Skarbu Państwa i już dzisiaj oba zarządy mogłyby się pod nimi podpisać.

W rzeczywistości wiele wskazuje na to, że zarząd OLPP nie do końca pogodził się z planami szybkiego przejęcia tej spółki przez PERN i stąd decyzja rady nadzorczej z początku maja dotycząca odwołania prezesa Włodarczyka. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, powodem decyzji o zmianach w składzie zarządu OLPP (stanowisko stracił także Robert Skoczeń, członek zarządu ds. inwestycji) może być próba kwestionowania decyzji Skarbu Państwa o przejęciu OLPP przez PERN. Skoro resort skarbu podjął już decyzję kierunkową o takim połączeniu, zarząd OLPP niepotrzebnie próbował dyskutować na temat przesunięcia terminu tej operacji lub zmiany jej formuły - wyjaśnia nasz informator.

Razem, czyli osobno

Krzysztof Żuk ocenił, że faktyczne procedury związane z połączeniem obu spółek, łącznie z uzyskaniem akceptacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nie powinny potrwać dłużej niż dwa miesiące, co oznacza, że cały proces może zostać sfinalizowany na początku lipca tego roku. Wiceminister zapewnia także, że plan połączenia obu podmiotów nie jest sprzeczny z rządową strategią dla sektora naftowego.

Przypomnijmy, że obowiązująca od lutego 2007 roku strategia zawiera zapis, że OLPP przejmie od PERN rurociągi produktowe. Czy to oznacza, że przejęcie OLPP przez PERN będzie wymagało zmiany strategii naftowej przez rząd? Krzysztof Żuk jest innego zdania. OLPP pozostanie w grupie PERN wyodrębnioną spółką, z własną osobowością prawną i cząstkową strategią - wyjaśnia wiceminister. W efekcie to, co było intencją strategii rządowej, zostanie zachowane - przekonuje. Według niego, chodzi o to, że w sensie biznesowym to OLPP będzie w grupie kapitałowej PERN odpowiadał za zarządzanie rurociągami produktowymi. Wiceminister podkreślił jednak, że formalnie nie ma potrzeby, aby w tym celu PERN wnosił własność tych rurociągów aportem do OLPP jako swojej spółki zależnej, bo oznaczałoby to jedynie niepotrzebne koszty.

oprac. : Piotr Apanowicz / Nowy Przemysł Nowy Przemysł

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: