eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › SMS-y marketingowych przyjaciół

SMS-y marketingowych przyjaciół

2004-02-13 13:38



NIGDY BEZ PRZYZWOLENIA

Telefon komórkowy jest postrzegany przez konsumentów jako najbardziej osobiste narzędzie komunikacji. Dlatego wysyłając reklamy marketingowcy muszą przestrzegać pewnych zasad, aby nie być postrzeganym jako intruzi. Aby marketing mobilny służył firmie, należy w szczególny sposób przestrzegać zasad marketingu relacji i marketingu przyzwolenia.

Pierwszym i najważniejszym krokiem jest skupienie swych działań na grupie docelowej, a szczególnie na jej oczekiwaniach i potrzebach. Należy dołożyć starań, aby informacje wysyłane do klientów były im rzeczywiście przydatne. Służyć ma temu przemyślany sposób pozyskiwania bazy danych konsumentów oraz jasny i prosty mechanizm wyrażania przez konsumentów przyzwolenia na komunikację marketingową za pomocą SMS-u, a także łatwy mechanizm wycofania się z otrzymywania reklam na telefon komórkowy. Konsumenci powinni wyrażać zgodę na komunikację firmy z nimi lub samodzielnie zapisywać się na serwisy od danej firmy lub konkursy promocyjne. Dzięki temu będą świadomi, jaka firma ma ich przyzwolenie i wiadomości od niej będą chętnie odbierane. Należy dołożyć wszelkich starań, by komunikacja marketingowa nie przerodziła się w spam, który nęka już użytkowników poczty elektronicznej. Poza tym stosowanie zasad marketingu przyzwolenia pozwala marketingowcom na dokładne poznanie odbiorców ich komunikatów, a tylko dzięki takiej wiedzy można kreować najefektywniejsze kampanie.

Stowarzyszenie Marketingu Mobilnego (MMA - Mobile Marketing Association) w Wielkiej Brytanii opracowało kodeks branżowy, w którym zawarte zostały wytyczne dla ludzi marketingu co do zasad, których należy przestrzegać, i kroków, które należy przedsięwziąć, aby akcja reklamowa była przeprowadzona w sposób najbardziej przejrzysty dla konsumentów. Zdefiniowano tam takie pojęcia, jak spam, opt-in (przyzwolenie na reklamy) i opt-out (wycofanie się z otrzymywania reklam). Już w początkowej fazie opracowywania tego kodeksu w branży panowała zgodność co do zasadności przestrzegania sformułowanych zasad, gdyż zapewniają one korzyści handlowcom traktującym swoich klientów z szacunkiem, dzięki czemu ich marketingowe działania mobilne będą pozytywnie odbierane, a przez to bardziej skuteczne. W Polsce pierwszym przykładem ustalenia zasad obowiązujących w działaniach marketingu mobilnego jest kodeks marketingu mobilnego adMobile.

ZASADY PROWADZENIA MOBILNYCH KAMPANII

1. Jasno określone zasady zapisania danych klienta do bazy danych.
Klienci muszą mieć możliwość dobrowolnego przystąpienia do programów związanych z wysyłaniem mobilnych wiadomości. Ponadto powinni oni mieć możliwość wyboru, w jaki sposób chcą przystąpić do programu. Najlepiej jeśli jest to możliwe poprzez SMS, wypełnienie formularza na stronie internetowej, drogą telefoniczną lub przez wysyłanie odpowiedniego dokumentu zwykłą pocztą. Klienci powinni mieć także możliwość rezygnacji z programów w wybranym przez siebie momencie, identyczną drogą, jak przy zapisywaniu się do programu. Swoboda wyboru sposobu komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwem a klientem jest niezmiernie ważna dla obu stron, dlatego powinna istnieć możliwość komunikowania się na kilka sposobów w zależności od możliwości klienta.

oprac. : M. Mazurkiewicz, A. Rabsztyn / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: