eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak naprawdę działa public relations?

Jak naprawdę działa public relations?

2004-02-11 11:26

Prowadzisz firmę odnoszącą coraz większe sukcesy. Zyski przekraczają Twoje oczekiwania. Każdy z pracowników zna swoje miejsce. Planujesz ekspansję za granicę . Może kupisz konkurencyjną firmę lub otworzysz własną fabrykę. Gratuluję. Ale czy przemyślałeś dokładnie jak opowiesz o swoich sukcesach najbliższemu otoczeniu i całemu światu? Przedstawienie swojej wizji to tylko pierwszy krok, który pozwoli przekształcić marzenia w konkretne czyny, przyciągnąć nowych klientów i rozbudzić ciekawość wokół Twoich pomysłów.
Jako były dziennikarz radia i telewizji i obecnie konsultant public relations doskonale mogę ocenić rolę mediów w tworzeniu Twojego sukcesu. Pozytywny artykuł o firmie może zwiększyć sprzedaż lub przyciągnąć inwestorów, ale krytyczna publikacja może zgasić początkowy entuzjazm partnera finansowego, podciąć morale załogi lub zatrzymać rozwój firmy.

Kiedy dziennikarz dzwoni do analityka finansowego z prośbę o ocenę sytuacji konkretnej firmy, to co usłyszy najprawdopodobniej znajdzie jakieś odzwierciedlenie w artykule. Czy wiesz co zrobić, aby przygotowywany artykuł pomógł Tobie w osiągnięciu zaplanowanych celów?

Długi oddech public relations

Wielu klientów kontaktuje się ze mną na pół roku lub nawet rok przed planowaną premierą produktu, otwarciem sklepu, kupnem nowego zakładu lub przekazaniem opinii publicznej informacji o ważnej zmianie. Ci klienci w pełni doceniają korzyści jakie może dać im przemyślany i wartościowy kontakt z mediami.

Dobre tematy mogą przyciągnąć strategicznych partnerów i ważnych klientów. Dobre tematy edukują społeczność finansową, opisują model firmy i zasilają ją środkami niezbędnymi do rozwoju. Dobre tematy pozwalają także przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników. Budują wizerunek, którego nie wykreuje żadna reklama.

Dobry artykuł w finansowym magazynie publikowany tuż przed podpisaniem ważnej umowy może ułatwić negocjacje. Po jego lekturze szefowie kupowanej firmy mogą darzyć Twojego prezesa większym zaufaniem i chętniej przystąpić do współpracy.

Z drugiej strony, nieprzychylne publikacje mogą pogrążyć każdą organizację. Krytyczny artykuł w krytycznym momencie może pozbawić organizację przyszłości. Jak sobie dzisiaj wyobrażasz przyszłość Narodowego Funduszu Zdrowia? Czy jest dziennikarz, który ciepło napisze o prezesie Krzysztofie Panasie? Co by było, gdyby na czele NFI stanął człowiek życzliwy, otwarty na krytykę i dążący do porozumienia?

Pozbawiony strategicznego myślenia program public relations może odstręczyć klientów, dostawców i innych partentów biznesowych od kontaktów z Twoją organizacją. Trudno wymazać z pamięci jeden krytyczny artykuł, który "poszedł w Polskę" w pół milionie egzemplarzy.

Jak naprawdę działa public relations?

Budowanie publicznej percepcji to proces wymagający czasu. Pracowałem kiedyś dla klienta, który wierzył - bez względu na to jak próbowałem zmienić jego zdanie - że po pojedynczym artykule rozdzwonią się u niego wszystkie telefony. Zawsze kiedy prasa o nim pisała uruchamiał dodatkowe linie telefonicznie i był rozczarowany, kiedy wszystkie linie "nie grzały się" od zamówień.

 

1 2

następna

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: