eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek cukierków rośnie

Rynek cukierków rośnie

2009-01-05 13:58

Przeczytaj także: Rośnie rynek słodyczy


Liczne marki, wielu producentów

Rynek cukierków charakteryzuje się stosunkowo dużym rozdrobnieniem. Zdaniem sekretarza generalnego Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych POLBISCO Marka Przeździaka, nie należy jednak oczekiwać spektakularnej i szybkiej konsolidacji branży cukierniczej. Podkreśla on, że produkty niszowe cieszą się uznaniem konsumentów, są przez nich poszukiwane, dlatego nie należy się spodziewać, że znikną z rynku. Jego zdaniem, konsolidacja będzie się odbywała, ale mocniejszy niekoniecznie będzie przejmował mniejszych producentów. Do łączenia firm może się przyczyniać chęć prowadzenia wspólnej polityki sprzedaży.

- Wielu producentów istnieje na rynku, niemniej jednak tylko kilku z nich wypracowało tak silną pozycję w kategorii, by wygenerować dwucyfrowy udział w sprzedaży wartościowej - zauważa Monika Rzepka.

Do tej grupy zalicza takich graczy, jak Van Melle, Ferrero, Storck i Jutrzenka. Według MEMRB, do sierpnia br. tylko trzech producentów osiągnęło co najmniej 10-proc. udział w wielkości sprzedaży. Liderem okazała się Jutrzenka, producent m.in.

Landrynek, cukierków Brando i Kukułek, zdobywając 15 proc. rynku. Tuż za nią uplasowała się marka Storck z flagowym Brandem Nimm2, zajmując 11 proc. rynku.

Van Melle, producent m.in. Mentosów, miał 10 proc. sprzedaży ilościowej w Polsce. Ta firma jednak wysunęła się na prowadzenie pod względem wartości sprzedaży, osiągając pod tym względem 16 proc. rynku.

Cukierki dobre na każdy sezon

Rynek cukierków jest rynkiem sezonowym. Najczęściej po te słodycze sięgamy latem i wiosną. Zdaniem przedstawicieli branży, wybór podyktowany jest wówczas względami praktycznymi. - Gdy jest gorąco, potrzebujemy produktów odpornych na wysoką temperaturę, o świeżym, lekkim smaku - zauważa Krystian Kowalczyk. Zimą sprzedaż cukierków spada najbardziej - klienci chętniej sięgają wtedy po słodycze czekoladowe.

Nie oznacza to jednak, że zimą całkiem zapominamy o cukierkach. - Wówczas zainteresowaniem cieszą się cukierki z dodatkowymi składnikami, jak na przykład zawierające miód czy zioła - mówi Krystian Kowalczyk.

Cukierki kupujemy najczęściej w tradycyjnych sklepach. Jak podaje MEMRB, w 2007 r. rynek tradycyjny wartościowo stanowił 70 proc. całej sprzedaży. - Najbardziej popularnym typem sklepu są sklepy spożywcze, których udział w wynikach całej kategorii to prawie 1/4 sprzedaży, zarówno w ujęciu złotówkowym, jak i wielkościowym - mówi Monika Rzepka. Ekspertka zwraca jednak uwagę, że pomimo tak pokaźnych wyników, w porównaniu z 2006 r. zauważalny jest nieznaczny spadek popularności kanałów tradycyjnych na rzecz rynku nowoczesnego. - Trend ten spowodował w przypadku cukierków aż 16-proc. zwiększenie sprzedaży wielkościowej w hipermarketach i supermarketach przy równoczesnej 11-proc. zmianie wartościowej - mówi. Najmniejsze znaczenie dla wyników sprzedażowych całej kategorii odgrywają takie punkty sprzedaży, jak kioski, stacje benzynowe oraz apteki.

poprzednia  

1 2

oprac. : Weronika Pietrykowska / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: