Dział marketingu a zarządzanie wiedzą
2008-11-22 11:23
Przeczytaj także: Zarządzanie informacją: istotna strategia
Drugą grupą instrumentów zarządzania wiedzą, które wzięli pod uwagę twórcy badania, były narzędzia do personalizacji – innymi słowy wszystkie programy pozwalające odnaleźć odpowiednią osobę posiadającą pożądaną przez nas wiedzę, a także służące do transferu tej wiedzy.
Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że w firmach istnieją jedynie podstawowe narzędzia z tego obszaru – indywidualne instrumenty komunikacji elektronicznej stosowane są w 45% przypadków i jest to zdecydowanie najlepszy wynik spośród sugerowanych pozycji. W co piątym badanym dziale wykorzystuje się do transferu wiedzy fora internetowe lub giełdy pomysłów. Natomiast możliwość wyszukiwania odpowiednich doświadczeń wśród pracowników posiada jedynie 14% działów. Najgorzej jest z narzędziami do wspomagania przepływów pracy, zadeklarowało posiadanie takich systemów jedynie 13% ankietowanych.
Na pytanie, które z wymienionych narzędzi można by wdrożyć u nich w dziale, respondenci odpowiedzieli, że najchętniej fora wymiany informacji lub giełdę pomysłów (59%). 52% respondentów wyraziło zainteresowanie wdrożeniem narzędzi wspomagających przepływ pracy, a 43% wskazało na brak instrumentów typu katalog ekspertów. Najmniejsze zainteresowanie (31%) dotyczyło komunikatorów i urządzeń do przekazu plików i wideo-konferencyjnych, prawdopodobnie dlatego, że są one już na wyposażeniu.
W dwóch trzecich przebadanych działów technik wspierania kreatywności nie stosuje się wcale, w pozostałych przypadkach jest to głównie dobrze znana „burza mózgów” (76%).
Większość pracodawców nakłania pracowników do kreatywności i rozwoju oraz, co najważniejsze – nagradza za nie. Pracodawcy nie są jednak przychylni realizacji innowacyjnych pomysłów przez swoich pracowników, dopóki pomysł ten nie zostanie przyjęty przez zarząd lub kadrę kierowniczą.
fot. mat. prasowe
Czy wasz dział promuje zdobywanie nowej wiedzy lub kreatywne pomysły? W jaki sposób?
Badania zostały przeprowadzone na 277 respondentach z ogólnopolskich firm. Metodą badawczą były ankiety internetowe, przeprowadzone w okresie sierpień - październik 2008 r.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Kreatywność pracowników niedoceniana
-
Zarządzanie informacjami w firmach
-
Inteligencja organizacji - klucz do przewagi przedsiębiorstwa
-
Ile kosztuje dział marketingu w 2019 roku?
-
Co zabija kreatywność zespołu pracowniczego?
-
Wiedza jako czynnik strategiczny w organizacji
-
Wyzwania CMO 2014
-
Efektywność osobista: wykorzystuj swój potencjał i kreatywność
-
Zarządzanie wiedzą w firmie