eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Flota samochodowa: CFM w Polsce I-VI 2008

Flota samochodowa: CFM w Polsce I-VI 2008

2008-09-29 13:44

Flota samochodowa: CFM w Polsce I-VI 2008

Polski rynek CFM lata 2002 - połowa roku 2008 wg liczby klientów © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

W 13 tysiącach firm w Polsce jeździ ponad 112 tysięcy wynajętych samochodów. Można powiedzieć, znakomity wynik, ale biorąc pod uwagę dynamikę, z jaką rozwijał się dotąd ten sektor wypada dodać: jest bardzo dobrze, ale czuć spowolnienie. Odczuwa to już branża leasingowa, której nie pomagają problemy sektora transportowego i budowlanego - wynika z raportu Instytutu Keralla.

Przeczytaj także: Flota samochodowa: CFM w Polsce 2007

O wyhamowaniu donosi też GUS, który podaje, że
w pierwszym półroczu wśród 8,6 tys. dużych i wielkich firm przemysłowych deficyt wykazało, aż 2,4 tys. przedsiębiorstw, co oznacza o 29 proc. więcej, niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Zgodnie z raportem Instytutu Keralla na kondycję sektora CFM wpływają m.in. kłopoty ze zbytem aut wracających do firm po zakończonych kontraktach, ponieważ Polacy wciąż importują używane auta na potęgę i jak prognozuje Instytut Samar do końca roku wwiozą ich na teren kraju ponad milion (522 tys. zanotowano już w ciągu pierwszych 6-ciu miesięcy). Nie ułatwiają rozwoju nowi rywale, których przybywa i w sektorze CFM i na rynku bankowym, konkurującym o budżet tego samego klienta.

Dodatkowo, jak podaje raport, na to nakłada się silny złoty, który dla większości firm implikuje konieczność podnoszenia cen, czego dostawcy nie kryją już od maja. Ponadto firma CFM ostatecznie żyje z zarządzania ryzykiem. Trzeba poradzić sobie z zapowiedzią wprowadzenia do Polski europejskiej waluty. Nie ma co liczyć, że nastąpi to do roku 2011, ale i tak w podpisywanych obecnie kontraktach firma CFM musi zaplanować, kto i ile na tej wymianie w okolicy 2012 zyska.

Negatywne symptomy neutralizuje kurcząca się sprzedaż nowych samochodów. Skłania ona producentów do obniżania cen, co sektorowi CFM rekompensuje niższe zyski z innych obszarów działalności. Sytuację branży ratuje też perspektywa rozbudowy infrastruktury i unijne dotacje. Firmy będą budować, jeździć, sprzedawać, co podtrzyma leasing i wynajem na przyzwoitym poziomie, jeszcze co najmniej przez 2-3 lata. Znakiem zapytania pozostaje wpływ kryzysu finansowego w USA na kondycję sektora. Ostatecznie większość graczy CFM to spółki powiązane z tuzami światowej bankowości i nie wiadomo, jakie czekają nas odsłony obecnego kryzysu - wynika z raportu.

Rynek z perspektywy klientów

fot. mat. prasowe

Polski rynek CFM lata 2002 - połowa roku 2008 wg liczby klientów

Polski rynek CFM lata 2002 - połowa roku 2008 wg liczby klientów

Jak wynika z badań w gronie ok. 13 tys. firm ponad 10 tys. przedsiębiorstw zdecydowało się na wynajem w jego tradycyjnej formie, czyli na dłuższy, niż dwa lata kontrakt leasingowy z ryzykiem po stronie dostawcy i administracją floty. To najwygodniejsza i najczęściej wybierana forma dysponowania samochodami dla firm, które nie przywiązują wagi do posiadania, lecz do używania. Można znaleźć tu klientów, którzy płacą za pakiet usług oraz tych, którzy do leasingu dołączyli tylko kilka z nich (tzw. niepełny wynajem). Tradycyjnie najmniejszy odsetek stanowią firmy, które podpisały kontrakt na wyłączne zarządzanie flotą. Z tej oferty skorzystało do końca czerwca 405 klientów.

Jak podaje Instytut Keralla obok klasycznego wynajmu i typowego rent a car (pożyczenia samochodu na krótki czas, przeważnie ad hoc, maksymalnie do 12 miesięcy) przedsiębiorcy mają też do wyboru usługę najmu. Najem można określić, jako produkt spokrewniony z klasycznym full service leasingiem w kilku obszarach. Dostawca przejmuje ryzyka najmu i przekazuje samochód do używania przedsiębiorstwu na czas od 6 do 24 miesięcy lub dłużej. W zakres dzierżawy wchodzą usługi, które składają się na typowy full service leasing, czyli finansowanie i administrowanie flotą z ubezpieczeniem łącznie. Różni je zapis w księgach (opłata za dzierżawę, a nie rata leasingu operacyjnego). Uwzględniając, że już 2,3 tys. firm wybrało dzierżawę samochodu otrzymamy rozmiar analizowanego rynku na poziomie 13.165 klientów i 112.282 samochodów, którymi opiekują się spółki car fleet management.

 

1 2 3

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: