eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Siedem mitów o MLM

Siedem mitów o MLM

2003-09-19 11:34

Przez ponad 20 lat spędzonych w USA miałam okazję przyjrzeć się z bliska tej formie biznesu. Kiedyś sama byłam z tym związana, nawet miałam bardzo pokaźne "downline" (w NuSkin i w TPN), a w ostatnich latach często miewam klientów którzy zajmowali się tą dziedziną handlu. Bywam tez często zapraszana jako mówca na mniejsze i większe konferencje i szkolenia MLM - konsultowałam także niektórych gigantów w tej branży.
Mogę z ręką na sercu powiedzieć, że poznałam dość blisko setki (a z grubsza - tysiące) ludzi z network marketing. Znam się dość dobrze na tej tematyce.

Jeśli zatem myślisz o tym by związać się z MLM, a może nawet już jesteś związany, moje uwagi mogą się okazać dla ciebie cenne - albo mogą cię tylko oburzyć do głębi. Tak czy siak, pozwól, że na wstępie obalę kilka mitów na temat tego wielopoziomowego marketingu:

Mit 1. Przystępując do MLM będziesz mieć swój własny biznes

Nic bardziej dalekiego od prawdy. Będziesz tylko pośrednikiem, który ma prawo werbować własnych pośredników i rozwijać swoja działkę. Biznes nie będzie należeć do ciebie, bo nie będziesz mieć wpływu na politykę marketingu i ekspansji. Ta działka też tak naprawdę nie będzie twoja - nie będziesz na przykład w stanie jej sprzedać (chyba, że zostanie to zaakceptowane przez właścicieli firmy).

Nie będziesz tez mógł wykorzystać swojej pomysłowości, twórczości i indywidualności. Będziesz mógł tylko powielać metody innych w celu sprzedawania produktów i werbowania innych. Metody te mogą ci się podobać albo nie... niewiele jednak możesz zrobić by je zmienić - a jeśli to zechcesz zrobić, będziesz do tego zniechęcany.

Mit 2. Stabilność - w MLM nikt cię nie może zwolnić z pracy

Zwolnić nie - ale firma może przestać istnieć z tygodnia na tydzień, nawet z dnia na dzień! Firmy MLM padają o wiele częściej niż tradycyjne, a ponieważ nie masz udziału w tym jak firma jest kierowana, nie jesteś nawet w stanie przewidzieć, kiedy się to stanie. Oczywiście, właściciele tych padających firm wychodzą na swoje - a jeśli chodzi o twoje dochody, w takim wypadku: zapomnij!

A jeśli twoja firma MLM przetrwa, to także nie znaczy, że po wielkim nakładzie pracy i czasu masz zapewnioną ciągłość zarobków. W każdym razie nie ma to nic wspólnego z pasywnymi zarobkami tradycyjnych inwestycji. Jeśli np. ty albo twoja grupa obniży produktywność, a zdarza się to ogromnie często, bardzo szybko stracisz swoją pozycję. Jeśli w ogóle po wielkich trudach już do tych zarobków dojdziesz - bo większości się to nigdy nie udaje.

Największym chyba mitem w network marketing jest obietnica, że jak już zbudujesz sobie sporej wielkości downline, nie trzeba już ciężko pracować. Nic podobnego. Tak naprawdę ciężka praca się wtedy dopiero zaczyna!

Mit 3. Brak limitów. Tylko od ciebie zależy wysokość zarobków.

Niby tak, ale tak naprawdę to nie. Będąc w MML jesteś zmuszony do tego by konkurować z rzeszami ludzi, którzy sprzedają dokładnie to sami co ty. Nie masz kontroli nad cenami produktów, albo nad metodami marketingu i nad tym by się w jakikolwiek sposób odróżnić od swoich konkurentów - a są to czynniki ogromnie wpływające na wysokość zarobków w biznesie!

Mit 4. Network marketing nie wymaga większych nakładów finansowych.

Od samego początku musisz wydawać pieniądze! Na produkty, formularze, materiały szkoleniowe, spotkania, znaczki, telefony. Uzbiera się z tego pokaźna suma miesięcznie - chyba, że tylko siedzisz czekając na mannę z nieba.

Jesteś też zmuszony do tego by płacić wygórowane ceny za katalogi, formularze, taśmy itp. - wbrew pozorom firma zarabia ogromne pieniądze na sprzedaży tych materiałów! Większość ludzi związanych w MLM także kupuje co miesiąc drogie produkty, których tak naprawdę nie potrzebują - po to tylko żeby utrzymać swoją pozycję...

Mit 5. Twoja rodzina i znajomi będą twoimi najlepszymi klientami.

To bardzo bolesny mit. Na ogół jeśli rodzina i znajomi dają się wciągać, to z grzeczności albo by kogoś nie zawieść. A to nie wystarcza, żeby utrzymać wysoką wartość sprzedaży na trwałe. Wcześniej czy później warunki ekonomiczne zmuszają ludzi do tego by poświęcić jakość produktu w imię tańszej ceny kosmetyków, witamin czy środków piorących (i... na ogół słusznie, bo dla osób z przeciętnymi zarobkami oszczędzanie jest ważniejsze niż wydawanie pieniędzy na wysokiej jakości ale drogie produkty konsumpcyjne!)

Co gorsze, ciągłe proszenie i naleganie by znajomi kupili albo zaangażowali się sami w działalność MLM, rujnuje często długotrwałe przyjazne i dobre stosunki rodzinne.

Mit 6. MLM to zajęcie które nie wymaga wielkiego nakładu czasu.

Nieprawda - jakikolwiek sukces w network marketing wymaga ogromnego nakładu czasu. PLUS prawdziwego samozaparcia i umiejętności w dziedzinie prowadzenia biznesu. Trening MLM uczy, że każda spotkana osoba to potencjalny nabywca i niemal każda wolna chwila to czas na biznes. Powoduje to, że osoby które się angażują w network marketing brną tak głęboko, ze nie chcą się wycofywać mimo tego że czują iż powinni. Dlaczego? Bo mają nadzieję, że już wkrótce ten czas i wysiłek który zainwestowali zacznie owocować. Niestety zdarza się to ogromnie rzadko.

Oczywiście, żeby się im udało, muszą stale werbować innych. Póki co nadrabiają miną i udają, że wszystko idzie dobrze - przed innymi i (co gorsza) przed samymi sobą...

Mit 7. MLM to ogromna, nieporównywalna z niczym, okazja.

Wyobraź sobie, że w twoim mieście w środku miasta wybudowano dziesięć Mc Donaldow - na każdym rogu ulicy. Załóżmy, że cię stać na to by kupić jeden z nich... Czy chciałbyś zainwestować swój wysiłek i pieniądze? Mam nadzieję, że nie! Podstawą do powodzenia w biznesie jest utwierdzenie swojej pozycji na rynku jako firma która oferuje coś, czego nikt inny nie oferuje - nie możesz się wyróżnić skoro ogromna ilość osób oferuje innym dokładnie to samo co ty...

To właśnie dlatego Mc Donald nigdy nie buduje drugiego Mc Donalda w tej samej dzielnicy!

Podsumowanie

Niestety, dla przeważającej ilości osób sukces w MLM to fatamorgana, wspaniałe i ogromnie nęcące złudzenie w pustyni otaczającej desperacji.

Generalnie rzecz biorąc nie mam co do tego wątpliwości: jeśli cechujesz się inteligencją i zdyscyplinowaniem niezbędnym do prowadzenia biznesu, jeśli chcesz zainwestować czas, pieniądze i prace w swoją niezależność ekonomiczną - network marketing nie jest dla ciebie najlepszym wyjściem. Pewnie, że może ci się udać, ale masz o wiele większe szanse na to by ci się udało w tradycyjnym biznesie.




Wanda Loskot jest cenionym w USA doradą do spraw rozwoju biznesu. Odwiedź jej polską witrynę i gdzie znajdziesz wiele podobnych artykułów i nawet bezpłatny Kurs Planowania!

oprac. : Wanda Loskot / SukcesTwojejFirmy.com SukcesTwojejFirmy.com

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: