eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ceny usług telefonii ruchomej 2005-2007

Ceny usług telefonii ruchomej 2005-2007

2008-04-16 13:29

Przeczytaj także: Telefonia ruchoma: ceny usług 2008


Pre-paid na poziomie międzynarodowym

fot. mat. prasowe

Dynamika spadku cen koszyków dla średnio aktywnych użytkowników usług typu pre-paid w latach 2005-20

Dynamika spadku cen koszyków dla średnio aktywnych użytkowników usług typu pre-paid w latach 2005-2007 (z parytetem siły nabywczej)

W przypadku usług przedpłaconych, roczne ceny korzystania z usług przez polskich klientów na tle klientów innych krajów UE, uległy zdecydowanie mniejszemu spadkowi w latach 2005-2007, niż dla klientów usług abonamentowych.

W 2005 roku cena polskiego koszyka usług plasowała się zdecydowanie powyżej średniej analizowanych 19 krajów UE, która wynosiła ok. 629 €. Polski koszyk kosztował w tym czasie ok. 669 €. W 2007 roku średnia cena koszyka dla wybranych 19 krajów UE spadła do poziomu ok. 498 €, a cena polskiego koszyka usług do ok. 601 €, pozostał on jednak zdecydowanie powyżej średniej. Polska odnotowała jeden z niższych spadków cen rocznego koszyka usług, który wyniósł 10%. W tym samym czasie średni spadek cen koszyków wszystkich 19 krajów UE wyniósł 17%.

Cenowe preferencje konsumentów

Realizowane corocznie przez Regulatora badania opinii publicznej jednoznacznie dowodzą, iż głównymi kryteriami wyboru ofert telefonii ruchomej przez Polaków są: cena oraz możliwość skorzystania z promocji i rabatów, co powszechnie również uznawane jest za element ceny oferty. Co więcej, zdecydowanie wzrasta poziom istotności cen usług, zwłaszcza w sytuacji, kiedy telefon komórkowy jest dobrem powszechnego użytku.

W latach 2005-2007 o 19% wzrosła liczba respondentów, którzy uznali za priorytetową atrakcyjność cenową oferty. Respondenci, którzy wcześniej uznawali cenę oferowaną przez operatora jedynie za ważną (36,8%), raczej ważną (6,4%), raczej nieważną (4,1%) czy zupełnie nieważną (0,7%) zaczęli w ostatnich latach zwracać większą uwagę na to ile płacą, co potwierdza łączny spadek udziału wymienionych odpowiedzi w latach 2005-2007 o wartość właśnie ok. 19%.

fot. mat. prasowe

Średnia wysokość opłat za telefon komórkowy w 2005 roku (n=627)

Średnia wysokość opłat za telefon komórkowy w 2005 roku (n=627)

W 2005 roku ponad połowa respondentów (61,6%) deklarowała miesięczne wydatki na telefon komórkowy nie większe niż 100 PLN, przy czym najliczniejszą (33,5%) była grupa użytkowników, którzy miesięcznie płacili za telefon komórkowy 50 – 100 PLN. Natomiast w 2007 roku abonenci płacili miesięcznie za użytkowanie telefonu komórkowego średnio 90,7 PLN, użytkownicy ofert typu mix 48,9 PLN, z kolei użytkownicy ofert przedpłaconych 50,6 PLN.

W przypadku zważenia średnich miesięcznych opłat w 2007 roku liczbą użytkowników poszczególnych grup usług celem wyliczenia średniej miesięcznej opłaty ponoszonej przez ogół respondentów, okazuje się, iż jest ona na poziomie ok. 71,04 PLN (błąd: +/-0,07 PLN). Kwota 71,04 PLN jest bliska medianie (75 PLN) najpopularniejszego przedziału 50 – 100 PLN z roku 2005.

Podsumowując preferencje konsumenckie w latach 2005-2007 należy stwierdzić, iż przy wyborze oferty telefonii ruchomej priorytetowe znaczenie ma cena oferowanych usług. Konsumenci w większości przypadków nie są skłonni płacić z roku na rok większych rachunków za telefon komórkowy.

Do pobrania:

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: