eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Internet i komputery w Polsce - raport 2007

Internet i komputery w Polsce - raport 2007

2007-11-30 02:32

Przeczytaj także: Internet i komputery w Polsce


fot. mat. prasowe

Rodzaje łączy internetowych w przedsiębiorstwach w 2007 r.

Rodzaje łączy internetowych w przedsiębiorstwach w 2007 r.

Pierwsze badanie wykorzystania ICT w 2004 r. wykazało, że w Polsce 52% przedsiębiorstw łączyło się z siecią poprzez modem analogowy, a tylko niemal trzecia dysponowała szerokopasmowym łączem stałym. W 2007 r. ponad połowa przedsiębiorstw w Polsce (53%) miała szerokopasmowy dostęp do Internetu, a jedna trzecia korzystała z modemu analogowego. Łącze szerokopasmowe miały prawie wszystkie (94%) duże przedsiębiorstwa i 47% małych firm.

W Polsce oferta usług administracji publicznej dostępnych przez Internet nadal nie jest zbyt bogata. Stopień zaawansowania takich usług dla obywateli (czyli jak dużo etapów załatwiania sprawy można przejść posługując się formą elektroniczną) zwykle nie wykraczał poza możliwość dotarcia do informacji na stronie internetowej urzędu, ewentualnie pobrania formularzy. Natomiast rzadko kiedy stworzone były możliwości odesłania wypełnionych formularzy lub wypełnienia ich on-line, sprawdzenia stanu załatwiania danej sprawy, wniesienia opłaty w formie elektronicznej czy otrzymania decyzji, zaświadczenia lub innego dokumentu drogą elektroniczną albo złożenia zamówienia na wysłanie go pocztą pod wskazany adres. Znalazło to odzwierciedlenie w poziomie wskaźnika dostępności e-administracji, który w przypadku naszego kraju należał w 2006 r. do najniższych w Europie, odbiegając znacznie od średniej dla 25 państw członkowskich UE. Chociaż od 2004 r. można zauważyć pewien postęp w tej dziedzinie, to na przykład Węgry, startując z poziomu niewiele wyższego niż Polska, po dwóch latach uplasowały się na poziomie średniej unijnej.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik dostępności usług administracji publicznej on-line w Europie, lata 2004-2006

Wskaźnik dostępności usług administracji publicznej on-line w Europie, lata 2004-2006

W kontekście niewielkiego postępu w poziomie świadczenia usług administracyjnych on-line, w latach 2004-2006 nie zaobserwowano także istotnych zmian odsetka przedsiębiorstw wykorzystujących Internet w kontaktach z administracją publiczną. W rozważanym okresie wielkość ta pozostaje na poziomie od 61% do 64% wśród ogółu przedsiębiorstw oraz 90% w grupie dużych firm. W pozostałych kategoriach wg wielkości przedsiębiorstw zmiany są także znikome i mieszczą się w zakresie 1-3 punktów procentowych.

fot. mat. prasowe

Przedsiębiorstwa wykorzystujące Internet w kontaktach z administracją publiczną w 2006 r. (w %)

Przedsiębiorstwa wykorzystujące Internet w kontaktach z administracją publiczną w 2006 r. (w %)

W 2006 r. najbardziej popularne były: pozyskiwanie informacji, pobieranie formularzy i odsyłanie wypełnionych formularzy – korzystała z nich co najmniej połowa wszystkich przedsiębiorstw. Natomiast tylko 8% przedsiębiorstw korzystała z Internetu przy składaniu ofert w elektronicznym systemie zamówień publicznych. Najczęściej dokonywały tego duże przedsiębiorstwa (13%).

Dzięki szerokiemu zasięgowi i elastyczności handel elektroniczny staje się coraz bardziej istotnym kanałem zakupów i sprzedaży. Coraz więcej przedsiębiorstw bezpośredni kontakt z klientami wspomaga formą elektroniczną i uruchamia serwisy internetowe przeznaczone do obsługi handlu elektronicznego.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: