eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ewolucja spamu I-VI 2007

Ewolucja spamu I-VI 2007

2007-11-14 01:33

Przeczytaj także: Ewolucja spamu w 2006 r.

W pierwszych dwóch przypadkach spamerzy starają się, aby obraz spamowy nie był widoczny w treści wiadomości. Zastosowanie takich podejść powoduje, że filtry spamowe nie mają czego filtrować. W trzecim przypadku obraz jest załączony, jednak wiele systemów filtrowania ignoruje zastosowany format załącznika. W rezultacie pełna analiza zawartości spamu nie jest przeprowadzana. Metody te są dość skuteczne, gdy są stosowane po raz pierwszy. Jednak po kilku miesiącach (czasami zaledwie tygodniach) filtry spamowe zostaną przekonfigurowane, tak aby mogły zwalczać nowe taktyki spamerów. Jednak nawet nowe triki spamerów nie stanowią zazwyczaj problemu dla bardziej zaawansowanych filtrów.

W pierwszej połowie 2007 r. spam utrzymywał się na zwykłym poziomie 70 - 80 proc. całego ruchu pocztowego. Przyczyną tej dużej stabilności jest zmieniający się charakter spamu. Następuje coraz większa kryminalizacja spamu, który coraz bardziej odchodzi od tradycyjnej reklamy. "Przestępczy" spam nie podlega prawom rządzącym rynkiem reklamy i nie jest podatny na zmiany związane z okresową podażą i popytem.

Najmniejszą ilość spamu (62,9 proc.) w pierwszej połowie 2007 r. firma Kaspersky Lab odnotowała 27 kwietnia, największą 11 lutego oraz 28 maja (86 proc.).
W pierwszej połowie 2007 największy udział miały następujące kategorie spamu:
  1. Leki: produkty i usługi związane ze zdrowiem (17,3 proc. spamu).
  2. Edukacja (13,8 proc.)
  3. Komputery i Internet (9,2 proc.)
  4. Oszustwa komputerowe (8,9 proc.)
  5. Usługi reklamy elektronicznej (8,3 proc.)

fot. mat. prasowe

Rozkład kategorii spamu w rosyjskim Internecie: styczeń-czerwiec 2007.

Rozkład kategorii spamu w rosyjskim Internecie: styczeń-czerwiec 2007.

Na pierwszym miejscu pozostaje kategoria Leki: produkty i usługi związane ze zdrowiem. Kategoria ta obejmuje w większości angielskojęzyczne reklamy niedrogich specyfików medycznych (Viagra, Cialis itd.). Oprócz typowych ofert Viagry i antydepresantów w języku angielskim, obecnie do tego typu spamu można zaliczyć rosyjskojęzyczne oferty produktów i usług związanych ze zdrowiem, takich jak okulary masujące czy książki pomagające rzucić palenie. Kategoria ta odnotowuje stały wzrost od początku roku. W ciągu pierwszej połowy 2007 r. ilość tego rodzaju spamu wzrosła prawie dwukrotnie, z 11,5 proc. w styczniu do 21,4 proc. w czerwcu.

Na drugim miejscu znalazła się kategoria Edukacja. Tego rodzaju spam stanowią w głównej mierze rosyjskojęzyczne oferty szkoleń i seminariów, jak również angielskojęzyczne wiadomości oferujące szereg różnych stopni akademickich. Kategoria ta stanowi 13,8 proc. całego spamu. Na trzecim miejscu znalazła się kategoria Komputery i Internet. Obejmuje ona w większości angielskojęzyczne oferty nielicencjonowanego oprogramowania. Na kolejnym miejscu znajdują się dwie kategorie: Oszustwa komputerowe (8,6 proc.) oraz Usługi reklamy elektronicznej (8,3 proc.). Jak zwykle kategoria Usługi reklamy elektronicznej stanowiła stosunkowo spory udział we wszystkich wiadomości spamowych, co świadczy o tym, że spamerzy nadal poszukują nowych klientów.

W pierwszej połowie 2007 roku kategoria Osobiste finanse odnotowywała stały spadek. W styczniu spam finansowy znalazł się na pierwszym miejscu, stanowiąc 13,3 proc. wszystkich wiadomości spamowych, w lutym jednak został wyprzedzony przez kategorię Leki. W czerwcu odsetek spamu z kategorii Osobiste finanse spadł do 3,7 proc. Najniższa ilość spamu z tej kategorii została odnotowana w ciągu pierwszych dziesięciu dni czerwca (1,1 proc.).

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: