eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ewolucja spamu I-VI 2007

Ewolucja spamu I-VI 2007

2007-11-14 01:33

Ewolucja spamu I-VI 2007

Spam obrazkowy z wykorzystaniem różnych czcionek. © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Kaspersky Lab, producent rozwiązań służących do ochrony danych, przedstawił raport dotyczący ewolucji spamu w okresie styczeń-czerwiec 2007 r. Raport zawiera informacje o taktykach technicznych, kategoriach spamu oraz największych incydentach z nim związanych w I połowie 2007 roku.

Przeczytaj także: Ewolucja spamu w 2006 r.

Spam w I połowie 2007 roku
  1. Nowe taktyki stosowane w celu wysyłania spamu: spam wysyłany jako obraz w tle w wiadomościach e-mail oraz spam wykorzystujący pliki PDF oraz FDF jako załączniki.
  2. Najmniejsza ilość spamu w pierwszej połowie 2007 r. została odnotowana 27 kwietnia (62 proc.), największa natomiast 11 lutego i 28 maja (86 proc.).
  3. Większość spamu zawiera reklamy Viagry oraz innych medykamentów (17,3 proc. wszystkich wiadomości spamowych).
  4. Phisherzy wykazują zainteresowanie rosyjskim Internetem (ataki na Alfa Bank oraz Yandex.Dengi).

fot. mat. prasowe

Spam obrazkowy z wykorzystaniem różnych czcionek.

Spam obrazkowy z wykorzystaniem różnych czcionek.

W pierwszej połowie 2007 r. spamerzy po raz kolejny próbowali zmodernizować technologię wykorzystywaną w celu tworzenia graficznych załączników w wiadomościach spamowych ("spam obrazkowy"). W lutym na przykład ponowili próby wykorzystywania animowanej grafiki, z której zrezygnowali pod koniec listopada 2006 r. Ten nowy typ animacji różni się od poprzedniego tym, że obraz źródłowy rozbity jest na fragmenty, z których każdy znajduje się pod innym kątem. Spamerzy wypróbowywali również inne podejścia, takie jak wykorzystywanie różnych rzadkich czcionek.

Jednak metody te nie były szczególnie skuteczne i udział spamu z graficznymi załącznikami (.gif, .jpeg itd.) zaczął spadać. W styczniu udział spamu graficznego wynosił 33 proc. wszystkich wiadomości spamowych, jednak w marcu spadł do 25,7 proc. Spadek miał miejsce również w kolejnych miesiącach - w czerwcu ten rodzaj spamu stanowił zaledwie 18,8 proc.

Głównym powodem spadku ilości spamu graficznego jest jego coraz mniejsza skuteczność. Wielu producentów oferuje teraz filtry spamu, które dość dobrze wykrywają graficzne załączniki i blokują spam graficzny. Mimo to spamerzy nie zamierzają całkowicie zrezygnować z tego rodzaju spamu. Dlatego też poszukują nowych sposobów - oprócz formatów .gif oraz .jpeg - dostarczania graficznych plików użytkownikom końcowym.

fot. mat. prasowe

Udział procentowy spamu graficznego styczeń-czerwiec 2007.

Udział procentowy spamu graficznego styczeń-czerwiec 2007.

W pierwszej połowie 2007 r. pojawiło się kilka nowych metod dostarczania i pokazywania użytkownikom końcowym grafiki spamowej:
  1. Umieszczanie plików graficznych na darmowych stronach hostingowych (takich jak imageshack.us, imagenerd.com, imgnation.net, hostpic.biz, imgplace.com itd.). Tekst takich wiadomości spamowych zawiera odsyłacz do adresu, pod którym znajduje się obraz. Po otwarciu przez użytkownika e-maila najpopularniejsze klienty pocztowe automatycznie pobiorą obraz z tego adresu.
  2. Wykorzystywanie grafiki jako obrazu w tle. Pliki graficzne nie są zawarte w mailu, ale publikowane na oddzielnej stronie internetowej. Tekst wiadomości zawiera jedynie adres URL wewnątrz znacznika "body" z atrybutem "background". W rezultacie obraz może zostać pobrany automatycznie przez niektóre klienty pocztowe, jak również przez interfejs sieciowy niektórych serwisów pocztowych.
  3. Spam w załącznikach PDF. Ten rodzaj załącznika nie otwiera się automatycznie. Aby zobaczyć zawartość spamu, użytkownik musi otworzyć załącznik ręcznie.
  4. Spam w załącznikach FDF (inny format wykorzystywany w dokumentach Adobe). Metoda ta jest podobna do wykorzystywania załączników PDF, zwłaszcza że użytkownicy mogą otworzyć i przejrzeć załącznik wyłącznie przy użyciu programu Adobe Acrobat Reader.

 

1 2 3

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: