eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Elektroniczna gospodarka w Polsce 2006

Elektroniczna gospodarka w Polsce 2006

2007-08-17 10:47

Przeczytaj także: E-administracja: korzysta z niej 18 proc. Polaków


W 2006 roku zanotowano dalszy wzrost w obszarze wykorzystywania oprogramowania wspomagającego proces obsługi zamówień. Wartość tego wskaźnika wyniosła w 27 proc. (55 proc. dla dużych przedsiębiorstw i 23 proc. dla firm małych). Lekki trend wzrostowy o podobnej dynamice występuje niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Analizując sytuację w układzie branżowym widać, że przoduje branża informatyczna (PKD - Sekcja K: Dział 72) z 44 procentami, chociaż wśród firm związanych ze sprzedażą, obsługą i naprawą pojazdów samochodowych i motocykli; sprzedażą detaliczną paliw do pojazdów samochodowych (PKD - Sekcja G Dział 50) osiągnięty został poziom 47 proc. Niewiele gorzej prezentowała się w tej kwestii branża związana z pocztą i telekomunikacją 42 proc. (PKD - Sekcja I Dział 64). Zdecydowanie gorzej, podobnie jak rok wcześniej, wypadła branża budowlana, dla której tylko 11 proc. przedsiębiorstw wykorzystujących komputer korzystało jednocześnie z systemu do obsługi zamówień.

Regułą jest również, iż im większe przedsiębiorstwo tym mamy do czynienia z większą integracją wykorzystywanych aplikacji. Dzieje się to głównie za sprawą wdrażania zintegrowanych systemów klasy ERP ogarniających wiele obszarów wewnątrz firmy (planowanie, zaopatrzenie, finanse, kadry, itd.) stając się doskonałą platformą do budowania elektronicznych relacji z partnerami biznesowymi. Przeprowadzone w 2006 roku badania przez e-Business W@tch wykazały, iż z oprogramowania klasy ERP korzystało w europejskiej przestrzeni gospodarczej 45 proc. dużych przedsiębiorstw, 25 proc. średnich i 16 proc. małych firm.

Przeprowadzone przez GUS badania pokazały, iż nie nastąpił jakiś przełomowy moment w obszarze korzystania z usług internetowych. Praktycznie wszystkie wskaźniki utrzymują się na poziomie z roku 2005 notując jedynie wzrost o 7 punktów procentowych dla usług bankowych lub finansowych oraz 6 punktów procentowych dla monitorowania rynku. We wszystkich badanych kategoriach usług zdecydowanie większą aktywność wykazywały firmy duże, a najmniejsze różnice miały miejsce w obszarze korzystania z usług bankowych i finansowych.

Internet to również doskonałe medium komunikacyjne dla ustanowienia trwałych i skutecznych relacji pomiędzy przedsiębiorstwami a szeroko rozumianą administracją. Pomimo dość ograniczonej oferty ze strony administracji, która jak dotychczas ogranicza się głównie do sfery udostępniania informacji (pełnej transakcji można dokonać tylko w ramach wymiany dokumentów z ZUS-em) 69 proc. przedsiębiorstw deklarowało, iż w 2005 roku było stroną w relacjach G2B. Zdecydowanie większą aktywnością w tym obszarze wykazywały się przedsiębiorstwa duże, a wśród branż dominowały: nauka (94 proc.), telekomunikacja (81 proc.) i informatyka (77 proc.).

Rok 2006 to dalszy wzrost (o 3 punkty procentowe) posiadania własnych serwisów WWW. Ta najprostsza forma nawiązania przez przedsiębiorstwo relacji z klientami i partnerami biznesowymi osiągnęła poziom 53 proc. (biorąc pod uwagę wszystkie badane przedsiębiorstwa). W tym samym czasie średnia dla UE wyniosła 64 proc. Bardziej przekonane, do korzystania z tego kanału kontaktu, były firmy duże, wśród nich odsetek ten wyniósł 87 proc. i nie odbiegał znacząco od średniej w UE, gdzie wyniósł 90 proc. (dla firm małych 47 proc., w UE 60 proc.). Główne wykorzystanie stron internetowych, to nadal promocja towarów i usług (48 proc.) oraz dostęp do katalogów wyrobów lub cenników (32 proc.). Warto również wskazać, że coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na dostarczenie serwisu posprzedażnego (7 proc. badanych, co stanowiło wzrost o 130 proc. w stosunku do roku 2005).

W 2005 roku nastąpił dalszy wzrost zaangażowania przedsiębiorstw w obsługę sprzedaży drogą elektroniczną. Bez względu na wielkość osiągniętych przychodów ze sprzedaży online, 11 proc. firm wykorzystujących komputer realizowało sprzedaż z wykorzystaniem Internetu lub innych sieci. Poziom wskaźnika jest tym wyższy, im większe jest przedsiębiorstwo (duże - 17 proc., średnie - 12 proc., małe - 10 proc.). Odnosząc się do całej populacji przedsiębiorstw wskaźnik ten wyniósł 9 proc. (wzięto pod uwagę tylko firmy, których przychody ze sprzedaży online wyniosły co najmniej 1 proc.), co w odniesieniu do najbardziej rozwiniętych krajów europejskich jest wartością niską stanowiącą zaledwie 60 proc. średniej dla Unii Europejskiej (UE 25 - 15 proc.). Popularniejszą formą sprzedaży online jest nadal sprzedaż przez Internet, z której skorzystało w 2005 roku 8 proc. firm mających dostęp do Internetu notując tym samym wzrost o 60 proc. w stosunku do roku poprzedniego (7 proc. - dla badanej populacji). W zderzeniu z innymi państwami europejskimi widać, że jest jeszcze wiele do zrobienia w tym obszarze chcąc osiągnąć chociażby wartość średnią, która dla 25 krajów UE wynosi 14 proc.

poprzednia  

1 ... 3 4 5 ... 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: