Nowi pracownicy stanowią zagrożenie dla firmy
2007-03-25 03:11
Przeczytaj także: Polskie firmy nie dbają o dane w chmurze
Badanie przeprowadzone na blisko 1000-cu firm (50-250 pracowników) w całej Europie, pokazuje jak duże są braki w procesie post-rekrutacyjnym. Taka sytuacja naraża firmy na duże zagrożenia związane z bezpieczeństwem utratą lub kradzieżą danych, a także z narażeniem firmy na przestoje i straty finansowe spowodowane atakami cyberprzestępców. Najważniejsze wnioski płynące z badania to:- Bezpieczeństwo – głos wołający na puszczy – tylko 32% małych i średnich firm w Europie postrzega bezpieczeństwo jako ważny element wdrażania nowych pracowników.
- Wielka Brytania wprowadza – firmy z Wielkiej Brytanii najczęściej organizują specjalne sesje mające na celu szkolenie nowych pracowników. W tym samym czasie 1/3 włoskich i francuskich firm w ogóle nie prowadzi tego typu działań.
- Edukacja edukujących – blisko 70% respondentów uważa, że pracodawcy są obecnie o wiele bardziej podatni na ryzyko związane z nowymi pracownikami, niż jeszcze przed trzema laty.
- Uśpione ryzyko? – tylko 39% firm ma opracowane instrukcje dla pracowników dotyczące zawartości maili/odpowiedniego języka. Tylko 28% firm ma odpowiednie procedury dotyczące użytkowania komputerów stacjonarnych, a 23% podobne wytyczne dotyczące używania laptopów.
W wielu przypadkach, gdzie podnoszone są kwestie bezpieczeństwa, większość firm uważa, że użytkownicy końcowi (pracownicy) są bardziej winni niż pracodawcy, podkreślając poważne konsekwencje dla odpowiedzialności pracowników i pracodawców. Na przykład 55% ankietowanych uważa, że pracownik który nawet nieświadomie rozprzestrzenia wirusy w sieci firmowej, powinien zostać pociągnięty do odpowiedzialności. Podobnie, skradziony laptop jest także postrzegany jako wina pracownika – tak uważa 67% ankietowanych.
Podczas, gdy pracownicy odgrywają ważną rolę w zabezpieczeniu własności firm, w niektórych przypadkach niejasne lub w ogóle nieistniejące procedury wdrażania nowych pracowników powodują, że firmy narażają swój sprzęt i dane na własne życzenie. Pracodawcy powinni także zauważać, że przypadki prawnych rozstrzygnięć sytuacji, które miały ostatnio miejsce w Europie skutkują dla pracodawców ugodami sądowymi. Są one wynikiem na przykład wiadomości e-mail wysyłanych przez pracowników, uważanych przez odbiorców za obraźliwe, lub gwałcące zasady poufności lub kontraktów zawieranych z klientami.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Sektor przemysłowy a utrata danych
-
Sektor publiczny a utrata danych
-
Firmy dbają o bezpieczeństwo informacji
-
Kradzież danych: poważne ryzyko biznesowe
-
Bezpieczeństwo danych w firmach 2007
-
Pracownik biurowy a bezpieczeństwo danych firmy
-
Symantec przejmuje Vontu
-
Bezpieczeństwo systemów informatycznych: rodzaje zagrożeń
-
Mobilny pracownik a bezpieczeństwo danych