eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nowi pracownicy stanowią zagrożenie dla firmy

Nowi pracownicy stanowią zagrożenie dla firmy

2007-03-25 03:11

Firma McAfee ogłosiła wyniki najnowszych badań, które pokazują jak bardzo ważne jest odpowiednie wprowadzenie pracowników i szkolenia dotyczące ich przyszłych obowiązków. Nowe badania podkreślają powiększanie się braków edukacyjnych pracowników i ich wpływ na wzrost ryzyka związanego z bezpieczeństwem i ochroną krytycznych danych pracodawców.

Przeczytaj także: Polskie firmy nie dbają o dane w chmurze

Badanie przeprowadzone na blisko 1000-cu firm (50-250 pracowników) w całej Europie, pokazuje jak duże są braki w procesie post-rekrutacyjnym. Taka sytuacja naraża firmy na duże zagrożenia związane z bezpieczeństwem utratą lub kradzieżą danych, a także z narażeniem firmy na przestoje i straty finansowe spowodowane atakami cyberprzestępców. Najważniejsze wnioski płynące z badania to:
  • Bezpieczeństwo – głos wołający na puszczy – tylko 32% małych i średnich firm w Europie postrzega bezpieczeństwo jako ważny element wdrażania nowych pracowników.
  • Wielka Brytania wprowadza – firmy z Wielkiej Brytanii najczęściej organizują specjalne sesje mające na celu szkolenie nowych pracowników. W tym samym czasie 1/3 włoskich i francuskich firm w ogóle nie prowadzi tego typu działań.
  • Edukacja edukujących – blisko 70% respondentów uważa, że pracodawcy są obecnie o wiele bardziej podatni na ryzyko związane z nowymi pracownikami, niż jeszcze przed trzema laty.
  • Uśpione ryzyko? – tylko 39% firm ma opracowane instrukcje dla pracowników dotyczące zawartości maili/odpowiedniego języka. Tylko 28% firm ma odpowiednie procedury dotyczące użytkowania komputerów stacjonarnych, a 23% podobne wytyczne dotyczące używania laptopów.
„Ruletka odpowiedzialności” pracodawców i pracowników

W wielu przypadkach, gdzie podnoszone są kwestie bezpieczeństwa, większość firm uważa, że użytkownicy końcowi (pracownicy) są bardziej winni niż pracodawcy, podkreślając poważne konsekwencje dla odpowiedzialności pracowników i pracodawców. Na przykład 55% ankietowanych uważa, że pracownik który nawet nieświadomie rozprzestrzenia wirusy w sieci firmowej, powinien zostać pociągnięty do odpowiedzialności. Podobnie, skradziony laptop jest także postrzegany jako wina pracownika – tak uważa 67% ankietowanych.

Podczas, gdy pracownicy odgrywają ważną rolę w zabezpieczeniu własności firm, w niektórych przypadkach niejasne lub w ogóle nieistniejące procedury wdrażania nowych pracowników powodują, że firmy narażają swój sprzęt i dane na własne życzenie. Pracodawcy powinni także zauważać, że przypadki prawnych rozstrzygnięć sytuacji, które miały ostatnio miejsce w Europie skutkują dla pracodawców ugodami sądowymi. Są one wynikiem na przykład wiadomości e-mail wysyłanych przez pracowników, uważanych przez odbiorców za obraźliwe, lub gwałcące zasady poufności lub kontraktów zawieranych z klientami.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: