eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Na zakupy online najczęściej po obuwie, płacimy szybkim przelewem

Na zakupy online najczęściej po obuwie, płacimy szybkim przelewem

2021-11-05 00:15

Na zakupy online najczęściej po obuwie, płacimy szybkim przelewem

Za zakupy online płacimy szybkim przelewem © ldprod - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Zakupy online stają się coraz popularniejsze. Ile i na co wydają w sieci polscy konsumenci? Jakie formy płatności preferują? Sprawdziła to firma Gemius.

Przeczytaj także: E-klienci. Wydają, ale wymagają

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie produkty kupują Polacy w sieci?
  • Jak płacimy najczęściej za zakupy online?
  • Jakie serwisy płatności wybierają Polacy?


Z raportu "E-commerce w Polsce. 2021" wynika, że Polacy wydają w sieci najwięcej na zakup obuwia (201 zł miesięcznie), odzieży (199 zł) oraz artykułów spożywczych (188 zł). Podobne kwoty Polacy wydawali w ubiegłym roku - odpowiednio: 228, 190 i 194 zł. Co ciekawe, znacząco wzrosły w porównaniu z poprzednim rokiem, wydatki na zakup sprzętu RTV/AGD: 1232 zł w skali 6 miesięcy, w porównaniu do deklarowanych 915 zł w poprzedniej fali badania.

Młodsi kupują komórki, starsi żywność i leki


Mieszkańcy największych miast wydają więcej na produkty z większości kategorii.

Najstarsi badani, ci powyżej 50. roku życia, wydają najwięcej na artykuły spożywcze i farmaceutyki (odpowiednio 211 i 138 zł). Najmłodsi (15-24 lata) wydają natomiast najwięcej na urządzenia mobilne – w ich przypadku jest to kwota sięgająca blisko 1300 zł w okresie 6 miesięcy, niemal 2 razy wyższa niż przeznaczana na produkty z tej kategorii przez osoby w wieku 25-34 lat (677 zł).

fot. mat. prasowe

Średnie wydatki

Po ok. 200 złotych miesięcznie wydają podczas e-zakupów polscy konsumenci na obuwie (201 zł), odzież (199 zł) oraz artykuły spożywcze (188 zł).


Większość nie planuje zmian


Aż 62% respondentów nie zamierza zmieniać poziomu swoich wydatków online w przyszłości. Jeśli jednak planują zmianę, to raczej przewidują zwiększenie wydatków (25%) niż ich zmniejszenie (5%). Grupą badanych, która najliczniej opowiedziała się za zwiększeniem kwot przeznaczanych na e-zakupy są najmłodsi (15-24 lata) – taką opcję wskazało aż 35% z nich. Zmniejszyć wydatki online chcą natomiast osoby negatywnie oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego (15% wskazań).

fot. mat. prasowe

Przewidywane przyszłe wydatki na e-zakupy

62% respondentów nie zamierza zmieniać poziomu swoich wydatków online w przyszłości.


Szybkie płatności najpopularniejsze


Zapytani o formy płatności, z których kiedykolwiek korzystali podczas zakupów online, badani zdecydowanie wskazali szybki przelew przez serwis płatności (70%). Na drugim miejscu znalazły się płatności mobilne (48%) oraz przelew tradycyjny (42%). Na szczególną uwagę zasługują płatności mobilne (np. BLIK), które odnotowały wyjątkowo duży wzrost wskazań w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdy korzystanie z tej formy płatności deklarowało jedynie 35% respondentów, co przekładało się na szóstą pozycję w zestawieniu. Wyżej plasowały się wówczas m.in. wysyłka za pobraniem, przelew tradycyjny czy płatność kartą płatniczą.

fot. mat. prasowe

Formy płatności wykorzystywane do zakupów przez internet

Zapytani o formy płatności, z których kiedykolwiek korzystali podczas zakupów online, badani zdecydowanie wskazali szybki przelew przez serwis płatności (70%).


Płatności mobilne są relatywnie bardziej popularne wśród młodszych e-konsumentów (66% wskazań w grupie 15-24 lat oraz 57% w grupie 25-34 lat przy 32% wskazań w grupie osób powyżej 50 r.ż.). Szybki przelew jest zdecydowanie ulubioną formą płatności wśród osób, które pierwszy raz zetknęły się z zakupami online wcześniej niż na przestrzeni dwóch ostatnich lat (74% wskazań). W grupie osób z krótszym stażem w e-commerce odsetek ten wyniósł znacząco mniej, bo 49%.

PayU liderem serwisów płatności


Wśród serwisów płatności, z których badani korzystają podczas zakupów online najczęściej, szczególnie duży odsetek wskazań dotyczy PayU (48%). Na drugim miejscu uplasowała się marka Przelewy24, wskazana przez 36% badanych.

fot. mat. prasowe

Serwisy płatności wybierane podczas zakupów online

Szczególnie duży odsetek wskazań dotyczy PayU (48%).


O raporcie
Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce. 2021”, było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Przedmiotem badania były m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1769 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano na przełomie maja i czerwca 2021 roku.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: