eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Kariera zawodowa kobiet. Jakie oczekiwania mają Polki?

Kariera zawodowa kobiet. Jakie oczekiwania mają Polki?

2021-03-05 00:40

Kariera zawodowa kobiet. Jakie oczekiwania mają Polki?

Kiedy kobiety są skłonne zmienić pracę? © pixabay.com

8 marca po raz 111. obchodzić będziemy międzynarodowy dzień kobiet. Z tej okazji ManpowerGroup postanowił przyjrzeć się, czego w kryzysowej rzeczywistości oczekują od rynku pracy przedstawicielki płci pięknej. Okazuje się m.in., że trudne realia nie są czynnikiem, który powstrzymuje Polki od podejmowania zawodowych wyzwań. Aby jednak poczynić krok w kierunku zmian w karierze zawodowej, konieczne są odpowiednie motywatory.

Przeczytaj także: Polska mama narzeka na brak udogodnień w pracy

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie czynniki są dla Polek decydujące przy wyborze nowego miejsca pracy?
  • Które benefity pozapłacowe uznają za najbardziej atrakcyjne?
  • Co jest dla nich motywacją do rozwoju kariery zawodowej i zmiany zatrudnienia?
  • Czy możliwe jest zatrzymanie ich w organizacji, gdy podejmą decyzję o odejściu?


Wybuch pandemii doprowadził do wielu znaczących i niespodziewanych zmian we wszystkich niemal dziedzinach życia i gospodarki, nie omijając przy tym rynku pracy.

Mogłoby się wydawać, że związane z nim zawirowania nie stwarzają najlepszych warunków do podejmowania odważnych kroków na polu zawodowym. Tymczasem okazuje się, że Polki nie obawiają się wychodzić ze strefy komfortu i nadal stawiają czoła nowym wyzwaniom zawodowym. Czynnikiem sprzyjającym tego rodzaju decyzjom jest jednak odpowiednia motywacja. I tak np., polowa respondentek przebadanych na potrzeby opracowanego przez ManpowerGroup i HRlink raportu „Ocena nowej rzeczywistości rynku pracy − perspektywa pracowników i pracodawców” gotowa byłaby na zmianę pracy, gdyby tylko zaoferowane im warunki finansowe były lepsze od dotychczasowych.

fot. pixabay.com

Kiedy kobiety są skłonne zmienić pracę?

49% kobiet byłoby skłonnych zmienić pracę, gdyby zaproponowano im lepsze warunki finansowe.


Kolejną skuteczną zachętą do podjęcia nowego zatrudnienia jest perspektywa rozwoju kariery zawodowej (19%) oraz ciekawsze obowiązki (6%). Tylko 5% pań zdecydowałoby się przejść do innej firmy ze względu na możliwość objęcia wyższego stanowiska. 4% postanowiłoby zmienić pracę, gdyby realizacja celów i zadań u obecnego pracodawcy była niemożliwa. Bardzo niewiele kobiet (1%) deklaruje, że nie zmieniłoby pracy w czasie pandemii.

Co może zrobić pracodawca w sytuacji, gdy cenna dla organizacji pracownica chce rozwijać swoją karierę zawodową i składa wypowiedzenie? Czy ma szanse zatrzymać ją w firmie? Jakich argumentów powinien użyć, by przekonać ją do kontynuowania współpracy?

Przede wszystkim – finansowych. Aż 45% kobiet deklaruje, że podwyżka skłoniłaby je do pozostania w organizacji. Dla 14% ważna jest stabilność obecnego zatrudnienia. 11% pracownic deklaruje, że w obecnej firmie zatrzymałyby je lepsze relacje z przełożonym i dobra atmosfera w zespole. Odpowiednią motywacją dla 10% pań byłby awans w obecnej organizacji. Część pracownic czułaby obawy przed zmianami w karierze zawodowej (9%), szczególnie w przypadku braku sprawdzonych informacji dotyczących kondycji finansowej potencjalnego nowego pracodawcy (5%).

Czy pandemia zmieniła oczekiwania pracownic odnośnie benefitów pozapłacowych? 13% pań deklaruje, że w ich przypadku globalne zagrożenie zdrowotne przyczyniło się do przewartościowania benefitów. Respondentki, udzielając odpowiedzi wielokrotnego wyboru na temat najbardziej pożądanych świadczeń, najczęściej wskazywały na prywatną opiekę zdrowotną (64%) oraz szkolenia i rozwój (57%). Mile widziane są również dodatkowe dni wolne (38%), dofinansowanie do nauki języków (35%), a także – deklarowane przez ok. 30% pań – ubezpieczenie na życie oraz karta uprawniająca do korzystania z obiektów sportowych.

Jakiego modelu pracy oczekują Polki w trakcie i po pandemii? 56% uważa, że forma zdalna powinna zostać wprowadzona w firmach na stałe, natomiast przeciwnego zdania jest 30% kobiet. Oznacza to, że ponad połowa pań w Polsce ceni sobie możliwość wyboru oraz elastyczność, jaką zapewnia zdalny model funkcjonowania zawodowego. W grupie będącej „za” pracą zdalną 76% Polek najlepiej odnajdywałoby się w hybrydowym modelu pracy. Model wyłącznie zdalny wybrałoby 15% kobiet. Do biur w pełnym wymiarze chce wrócić 8%.
Od lat obserwujemy otwartość i gotowość polskich organizacji na wykorzystanie pełnego potencjału zawodowego kobiet. Panie coraz częściej zajmują wysokie, w tym kierownicze i przywódcze stanowiska w firmach. Ten obraz rosnącej roli kobiecej siły w organizacjach zburzyła jednak pandemia koronawirusa, która w największym stopniu dotknęła właśnie sfeminizowanych branż. Handel, przetwórstwo przemysłowe, gastronomia czy hotelarstwo to dziedziny w których kobiety stanowią znaczną grupę zatrudnionych, a zarazem sektory, które najbardziej ucierpiały w wyniku lockdownu. Dodatkowo branże te bardzo szybko się digitalizują, dlatego też panie, aby zapewnić sobie zatrudnialność w przyszłości, muszą intensyfikować swój rozwój zawodowy poprzez stałe podnoszenie, aktualizowanie i nabywanie kompetencji w obszarach związanych z cyfrową transformacją. To również zadanie dla pracodawców, którzy powinni wspierać kobiety w rozwijaniu nowych umiejętności przyczyniając się do zapewnienia równości płci na rynku pracy i ułatwiając sobie przygotowanie do pracy przyszłości – mówi Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup w Polsce.

Z badania ManpowerGroup „The Future for Workers, By Workers: Making the Next Normal Better for All” przeprowadzonego globalnie wśród 8 tys. pracowników wynika, że kobiety są bardziej zagrożone utratą pracy. Panie stanowią liczniejszą grupę pracowników w sektorach najbardziej dotkniętych pandemią COVID-19, takich jak Hotelarstwo/Restauracje (59% pracowników tego sektora na świecie to kobiety) czy Sztuka i Rozrywka (63% ) – potwierdzają dane przygotowane przez International Labor Organization (ILO) w ramach analizy „COVID-19 and the World of Work”.

Z kolei zgodnie z informacjami przedstawionymi podczas Światowego Forum Ekonomicznego („Covid-19 Infects More Men than Women”, czerwiec 2020), panie częściej niż panowie będą zmuszone do skorzystania z urlopu lub świadczeń postojowych (12% kobiet vs 10% mężczyzn) oraz będą odczuwać społeczne i ekonomiczne skutki pandemii dłużej niż ich koledzy z pracy. W tej sytuacji otwartość na zmiany oraz nieustanne doszkalanie się są zdecydowanie pożądane.
Myśląc o stopniu, w jakim pandemia dotknęła kobiety, nie należy zapominać, że w związku z zamknięciem szkół oraz wykonywaniem pracy z domu wiele pań mierzyło się z wyzwaniami jednoczesnego łączenia roli rodzica oraz pracownika. To, jak znaczna jest skala wpływu koronakryzysu na codzienność pań, oddaje powstanie w języku angielskim określenia shecession. Dlatego firmy, które realnie chcą wspierać swoich pracowników powinny strategicznie i kompleksowo pomagać im także w łączeniu życia prywatnego z rolami zawodowymi – dodaje Iwona Janas.

Przeczytaj także: Jaka jest kobieta-szef? Jaka jest kobieta-szef?

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: