eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Przemysł: jak budować przewagę konkurencyjną?

Przemysł: jak budować przewagę konkurencyjną?

2020-10-02 09:24

Przemysł: jak budować przewagę konkurencyjną?

Jak budować przewagę konkurencyjną? © Alterfalter - Fotolia.com

Jakimi sposobami przemysł osiąga przewagę konkurencyjną? Z badania zrealizowanego przez Siemens Financial Services wynika, że firmy stawiają przede wszystkim na wysoką jakość produktów oraz atrakcyjność cenową. Wiele jednak zależy od profilu i wielkości przedsiębiorstwa. I tak np. dla małych firm liczy się swobodny dostęp do finansowania, a dla podmiotów z branży metalowej - nowoczesne zaplecze sprzętowe.

Przeczytaj także: Firmy przemysłowe, czyli lepiej i gorzej

Z badania wynika, że przebadane firmy przemysłowe z branży spożywczej, poligraficznej, obróbki metalu i przetwórstwa tworzyw sztucznych uważają, że przewagę nad konkurencją osiąga się w głównej mierze za pomocą trzech zasadniczych czynników. Są to:
  1. wysoka jakość produktów końcowych (68,3 proc.);
  2. niskie ceny (42,2 proc.);
  3. nowoczesny i regularnie odnawiany park maszyn (37,6 proc.).

Na kolejnych pozycjach uplasowały się:

fot. Alterfalter - Fotolia.com

Jak budować przewagę konkurencyjną?

Większość polskich przedsiębiorstw przemysłowych z branży spożywczej, poligraficznej, obróbki metalu i przetwórstwa tworzyw sztucznych uważa, że wysoka jakość produktów końcowych jest najważniejszym czynnikiem, który buduje przewagę konkurencyjną.


Coraz więcej polskich firm przemysłowych ma świadomość, że pozycję rynkową buduje się dzięki nowoczesnemu parkowi maszyn i urządzeń. Automatyzacja redukuje koszty i zwiększa efektywność operacyjną przedsiębiorstwa. Dwa pierwsze aspekty najczęściej wskazane przez badanych dotyczyły wysokiej jakości produktów i niskich cen, co jest łatwiejsze do osiągnięcia dzięki nowym technologiom produkcji. Polscy przedsiębiorcy znani są z jakości i powinni przede wszystkim stawiać na ten aspekt - mówi Tomasz Kukulski, Prezes Zarządu Siemens Financial Services w Polsce.

Przewaga konkurencyjna - wiele zależy m.in. od branży i wielkości


Badanie pokazuje, że firmy z branży metalowej, częściej niż pozostałe wymieniają nowoczesny park maszyn, dobre relacje z zagranicznymi kontrahentami, dostęp do finansowania i zabezpieczenie płatności, jako ważne aspekty budowania przewagi konkurencyjnej. Z kolei dla przedstawicieli sektora tworzyw sztucznych częściej liczą się niskie ceny produktów i efektywna logistyka. Natomiast firmy spożywcze, podobnie jak metalowe, stawiają na dobre relacje z zagranicznymi kontrahentami i dostęp do finansowania, ale także na jakość.

Branża poligraficzna wyróżnia się na tle pozostałych - znaczniej częściej jako element przewagi konkurencyjnej wskazuje oferowanie długich terminów płatności.
Każda branża rządzi się swoimi prawami i to, co jest istotne np. dla podmiotów spożywczych, nie musi być znaczącą przewagą wśród zakładów, które przetwarzają tworzywa sztuczne. Należy pamiętać, że wszystkie sektory mają swoją specyfikę. Ponadto, w zależności od sytuacji rynkowej, potrzeb klientów i stopnia rozwoju branży, przewagi konkurencyjne zmieniają się wraz z aktualnym otoczeniem gospodarczym. Przedsiębiorcy powinni mieć to na uwadze i elastycznie reagować - mówi Tomasz Kukulski.

Postrzeganie poszczególnych przewag konkurencyjnych zależy również od wielkości przedsiębiorstwa. Dla średnich firm, zatrudniających od 50 do 249 osób, w mniejszym stopniu liczy się dostęp do finansowania, który dla mniejszych podmiotów (10-49) jest jednym z najważniejszych aspektów tworzenia przewagi konkurencyjnej.

W porównaniu do firm, które działają wyłącznie na rynku polskim, eksporterzy nie wskazują, że ważnym elementem przewagi rynkowej są niskie ceny. Dla przedsiębiorstw, które funkcjonują za granicą, na budowanie przewagi konkurencyjnej wpływają przede wszystkim: jakość produktów, nowoczesne maszyny i urządzenia oraz dobre relacje z międzynarodowymi kontrahentami.

Nota metodologiczna:
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Keralla Research w marcu 2020 r. na podstawie wywiadów z 400 przedstawicielami małych i średnich przedsiębiorstw z branży poligraficznej, metalowej, tworzyw sztucznych i food and beverage z całej Polski oraz posiadających własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CATI).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: