eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Za 15 lat środowisko pracy bazować będzie na sztucznej inteligencji

Za 15 lat środowisko pracy bazować będzie na sztucznej inteligencji

2020-09-24 09:16

Za 15 lat środowisko pracy bazować będzie na sztucznej inteligencji

Roboty nie zastąpią ludzi © phonlamaiphoto - Fotolia.com

Jak w 2035 roku może wyglądać środowisko pracy? Jak przez kolejne 15 lat zmienią się pracownicy? Jaką rolę w zachodzących zmianach odegrają nowoczesne technologie? Jakie nowe zawody wykształcą się w przyszłości? Odpowiedzi na te pytania dostarcza badanie opracowane przez Citrix we współpracy z Oxford Analytica oraz Coleman Parkes. Oto, co udało się ustalić na podstawie opinii jego respondentów.

Przeczytaj także: Jak sztuczna inteligencja wpłynie na rynek pracy?

Badanie Citrix objęło swoim zasięgiem przeszło 0,5 tys. reprezentantów kadry zarządzającej i 1 tys. pracowników z dużych korporacji i średnich przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Holandii i Stanach Zjednoczonych.

Środowisko pracy w 2035 roku - kluczowe wnioski z badania Citrix


Nadchodzą zawody przyszłości - z badania wynika, że w najbliższej przyszłości powinniśmy spodziewać się pojawienia zupełnie nowych specjalizacji zawodowych i stanowisk. Mają one stanowić wsparcie dla miejsc pracy opartych na technologii i zmieniających się relacji na linii człowiek - maszyna.

Oto profesje, które zdaniem respondentów pojawią się w przyszłości:
  • Trener robotów / AI (zdaniem 82 procent kadry zarządzającej/44 procent pracowników)
  • Menedżer wirtualnej rzeczywistości (79% liderów/36% pracowników)
  • Zaawansowany analityk danych (76 procent liderów/35 procent pracowników)
  • Menedżer ds. polityki prywatności i zaufania (68 procent liderów/30 procent pracowników)
  • Design thinker (56% liderów/27% pracowników)

Roboty nie zastąpią ludzi - ale uczynią nas mądrzejszymi i efektywniejszymi. Ponad trzy czwarte ankietowanych (77 proc.) uważa, że za piętnaście lat sztuczna inteligencja (AI) znacznie przyspieszy procesy decyzyjne i zwiększy wydajność pracowników.

fot. phonlamaiphoto - Fotolia.com

Roboty nie zastąpią ludzi

Pracownicy ze wsparciem AI będą bardziej zaangażowani, dwukrotnie bardziej wydajni i innowacyjni.


Bardziej elastyczne środowisko pracy - technologia, która umożliwia łatwy dostęp do narzędzi i informacji, potrzebnych ludziom do pracy z dowolnej lokalizacji, będzie napędzać elastyczne modele pracy.
  • 67 procent profesjonalistów (kadry zarządzającej i pracowników) uważa, że model pracy funkcjonujący na bazie platformy, (który tworzy wartość dodaną przez ułatwianie wymiany informacji i zasobów między poszczególnymi zespołami, grupami i osobami korzystającymi z cyfrowych technologii), zdominuje pracę w przyszłości.
  • 60 procent pracowników uważa, że w 2035 zatrudnieni na umowy stałe będą w zdecydowanej mniejszości.
  • 80 procent przedstawicieli kadry zarządzającej uważa, że platformy technologiczne zapewnią szybki dostęp „na żądanie” do specjalistów, potrzebnych im do „wzmocnienia” organizacji, szybkiego dostosowania się do zmian biznesowych czy nowych potrzeb klientów.
  • z kolei 39 procent liderów sądzi, że w 2035 roku większość wykwalifikowanych specjalistów to osoby, które będą pracowały na zlecenie lub na żądanie, przy określonych projektach.

Przywództwo będzie miało nową twarz - ponad połowa ankietowanych (57 procent) uważa, że sztuczna inteligencja będzie podejmować większość decyzji biznesowych i potencjalnie wyeliminuje potrzebę zatrudniania rozbudowanych zespołów zarządzających średniego i wyższego szczebla.
  • 75 procent uważa, że większość organizacji będzie miała dział ds. sztucznej inteligencji, nadzorujący wszystkie obszary działalności firmy.
  • 69 procent uważa, że - w ramach partnerstwa człowiek-maszyna, - dyrektor generalny będzie współpracował z szefem AI (Chief of Artificial Intelligence).

Zwiększy się produktywność - technologia ściśle zintegrowana z człowiekiem będzie napędzać skokowe zmiany w produktywności. Pracownicy będą wspierani przez rozwiązania, które pozwolą im osiągać najlepsze wyniki. „AI-ngels” - cyfrowi asystenci sterowani przez sztuczną inteligencję - będą korzystać z danych osobowych i danych dotyczących miejsca pracy obowiązków służbowych, by pomóc pracownikom określić priorytety dla ich zadań i czas oraz wspomagać ich dobre samopoczucie psychiczne i fizyczne. Będą przykładowo planować spotkania tak, by odbywały się one w najbardziej efektywnym dla pracowników czasie, w oparciu o analizę różnych czynników: od poziomu cukru we krwi uczestników, po ich samopoczucie w różnych porach dnia. W ich trakcie będzie możliwe monitorowanie poziomu koncentracji oraz wprowadzanie poprawek, by osiągnąć optymalne wyniki. Ponad połowa ankietowanych specjalistów (51%) uważa, że do 2035 r. technologia zapewni pracownikom, co najmniej dwukrotnie wyższą produktywność. Wśród rozwiązań, które ich zdaniem będą powszechne wymieniają:
  • AI, która przewiduje i wykonuje zadania w oparciu o ludzkie nawyki i preferencje
  • Osobistego asystenta AI
  • Oparte na sztucznej inteligencji cyfrowe dobre samopoczucie (digital wellness), zapewniające zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników
  • Technologie ‘ubieralne’ współpracujące z różnymi systemami
  • Okulary do rozszerzonej rzeczywistości
  • Połączone neuronowo technologie, kontrolujące różne urządzenia
  • Egzoszkielety usprawniające zadania, związane z wydajnością

Zaangażowanie pracowników wzrośnie – przejęcie przez technologię i sztuczną inteligencję czasochłonnych, powtarzalnych zadań spowoduje, że praca stanie się bardziej strategiczna, a pracownicy bardziej zaangażowani.
  • 83 procent specjalistów uważa, że do 2035 roku technologia zautomatyzuje zadania o niskiej wartości, umożliwiając pracownikom skupienie się na kluczowych zadaniach, za które de facto otrzymują wynagrodzenie.
  • 79 procent twierdzi, że będzie to istotny czynnik w podnoszeniu kwalifikacji pracowników, stwarzający nowe możliwości ich rozwoju osobistego i kariery.

Wzrost innowacji – firmy będą więcej inwestować w technologię i sztuczną inteligencję, niż w kapitał ludzki. Zwiększy się ilość innowacji i nowych źródeł przychodów - szczególnie w małych organizacjach.
  • 90 procent osób decyzyjnych uważa, że w 2035 roku inwestycje w technologię AI będą największym motorem wzrostu ich organizacji.
  • 72 procent specjalistów sądzi, że do 2030 roku sztuczna inteligencja będzie generować większe dochody dla ich organizacji niż tradycyjni pracownicy.
  • 63 procent specjalistów uważa, że technologia wyrówna szanse i zapewni przewagę małym firmom.

„W ciągu kolejnych 15 lat firmy będą musiały stawić czoła większej liczbie wyzwań i zakłóceń w pracy niż kiedykolwiek wcześniej” - powiedział Tim Minahan, wiceprezes wykonawczy ds. strategii biznesowej Citrix. „Ale jak wyjaśnia raport z badania ‘Praca 2035’, w tym chaosie kryje się szansa. Doświadczone firmy wykorzystują ten kryzys do planowania przyszłości by móc rozwijać swoją działalność.”

O badaniu
Badanie przeprowadzone na zlecenie Citrix przez firmę konsultingową Oxford Analytica i Man Bites Dog w konsultacji z radą doradczą złożoną z liderów ze środowisk akademickich, think tanków, międzynarodowych rad i wiodących autorytetów w zakresie przyszłości pracy, w pierwszej fazie dotyczyło alternatywnych wizji przyszłości pracy w 2035 roku i zmieniających się relacji między ludźmi, a technologią. W drugiej fazie przeprowadzono niezależne badanie wśród kadry zarządzającej oraz pracowników, by poznać ich opinie, co do przyszłości pracy. W latach 2019 i 2020 firma badawcza Coleman Parkes przeprowadziła wywiady z ponad 1500 managerami i osobami decyzyjnymi oraz pracownikami zarówno z dużych korporacji, jak i średnich przedsiębiorstw w USA i Europie (Wielka Brytania, Niemcy, Francja i Holandia). Z następujących sektorów: usługi finansowe; opieka zdrowotna i nauki przyrodnicze; telekomunikacja, media i IT; usługi profesjonalne; produkcja, handel i sprzedaż detaliczna. Dodatkowy etap badań objął 300 liderów biznesowych i został przeprowadzony w maju 2020 r., by sprawdzić, jak firmy działają po pierwszej fali globalnej pandemii i jak wpłynęła ona na ich poglądy na przyszłość pracy.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: