2020-09-17 11:06
Praca zdalna nie jest już benefitem © AntonioDiaz - Fotolia.com
Przeczytaj także: Cyberbezpieczeństwo: kopia zapasowa to tylko początek, poznaj 4 kolejne kroki
Jak dowodzą dane Grafton Recruitment oraz CBRE, wybuch pandemii spowodował, że 3 na 4 firmy zaczęły patrzeć na pracę zdalną z o wiele większą przychylnością niż dotychczas. Z kolei pracownicy, którym home office podobał się niemal od zawsze, zapragnęli, by stał się on biurowym standardem - aż 9 na 10 osób przyznaje, że możliwość pracy zdalnej to niezbędny warunek uczestnictwa w procesie rekrutacyjnym. Eksperci są jednak przekonani, że masowe upowszechnienie się pracy zdalnej nie oznacza wcale, że będziemy mieć do czynienia z całkowitym przestawieniem się na ten tryb. Tym bardziej, że przeważająca część firm tego nie planuje lub po prostu nie ma do tego warunków.- Praca zdalna jako benefit funkcjonuje na rynku pracy już od wielu lat. Teraz po raz pierwszy pracodawcy mieli możliwość przekonać się, jak to jest, kiedy pracownicy masowo wykonują swoje obowiązki zdalnie. Większość firm się nie zawiodła, dlatego można się spodziewać, że praca zdalna w częściowym wymiarze przestanie być benefitem, a stanie się czymś naturalnym. Trzeba jednak podkreślić, że po pierwsze większość firm, w tym m.in. usługowe czy produkcyjne nie mają możliwości przejścia na pracę zdalną. Po drugie, pracownicy dostrzegają minusy tego rozwiązania i deklarują, że chętnie wrócą do biur, choć z zastrzeżeniem możliwości przejścia na tryb zdalny co najmniej raz w tygodniu – mówi Joanna Mroczek, szefowa działów Badań Rynku i Doradztwa oraz w Polsce i regionie CEE w CBRE.
fot. AntonioDiaz - Fotolia.com
Praca zdalna nie jest już benefitem
Dla 9 na 10 pracowników praca zdalna jest warunkiem przy rekrutacji.
- Widać, że to co przerażało pracowników na początku, czyli m.in. konieczność dostosowania otoczenia domowego do pracy czy pogodzenia obowiązków zawodowych z prywatnymi w jednej przestrzeni, przestało być problemem. Pracownicy przyzwyczaili się do pracy zdalnej, ale to nie znaczy, że nie chcą wracać do biur. Wręcz przeciwnie, większość deklaruje, że brakuje im spotkań z innymi pracownikami czy wyraźnego oddzielenia pracy i domu – mówi Joanna Wanatowicz, Business Director, Grafton Recruitment.
- Pomimo chęci wykonywania części obowiązków służbowych zdalnie, zarówno pracodawcy jaki i pracownicy deklarują potrzebę powrotu do biura, oczywiście w zależności od branży czy osobistej sytuacji pracownika w różnym wymiarze czasowym. Potrzeba socjalizacji, rozgraniczenia sfery zawodowej od prywatnej czy zmniejszona efektywność to najczęściej wymieniane argumenty przemawiające za powrotem do biura. Pandemia nauczyła pracodawców i pracowników, w jaki sposób korzystać z pracy zdalnej jednocześnie pokazując jak istotne z perspektywy firmy, jej efektywności i integracji jest biuro – dodaje Joanna Mroczek z firmy CBRE.
oprac. : eGospodarka.pl
Czy po pandemii do biur powrócił dress code?
Czy powszechność pracy zdalnej utrudnia nam powrót do biur?
Pracodawcy w Polsce mają dość pracy zdalnej
Praca zdalna, hybrydowa, krótszy czas pracy. Chcemy elastyczności
Praca zdalna: plusy, minusy, perspektywy
Praca zdalna? Tak, ale w modelu hybrydowym
Praca zdalna w sektorze finansowym: wady, zalety, perspektywy
Praca zdalna? Polacy mówią "tak, ale..."
Jak praca zdalna zmienia życie zawodowe? Na gorsze czy na lepsze?
Witam, mieszkam na stałe w Azji. Ubiegam się o pracę w polskiej firmie online. Poproszono mnie o przesłanie potwierdzenia rezydencji podatkowej, ...
Witam, obecnie jestem zatrudniona w jednej firmie na umowę o pracę na czas określony, mam lepszą propozycję pracy również na umowę o pracę, ...
eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Grupy VAT możliwe od 1 stycznia 2023 roku
Wynagrodzenia administratorów systemów IT w 2021 roku
O ile wzrosną ceny mieszkań?
Inne obawy w USA i Europie
GUS o średniej krajowej w IV 2022: wzrost o 14,1% r/r
Kredyty mieszkaniowe - bardzo zły kwiecień 2022
E-commerce w Czechach w rozkwicie. To szansa dla polskich firm