eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Atradius: opóźniony termin płatności dotyczy co 4. faktury

Atradius: opóźniony termin płatności dotyczy co 4. faktury

2020-09-08 13:18

Atradius: opóźniony termin płatności dotyczy co 4. faktury

Faktura © apops - Fotolia.com

O tym, że nieprzestrzegający terminów płatności kontrahenci i klienci, to bolączka wielu polskich firm z sektora MŚP, mówi się nie od dziś. Niestety sytuacja w tym zakresie niewiele się zmienia. Kolejnym tego potwierdzeniem mogą być rezultaty badania zrealizowanego w lipcu br. dla Atradius Collections. Wynika z nich, że w terminie nie jest opłacana blisko co 4. z wystawianych faktur. Co gorsza, statystyki pokazują, że 6 proc. należności nigdy nie udaje się odzyskać.

Przeczytaj także: Jak nieterminowe płatności wpływają na działalność firmy?

Nieopłacone w terminie faktury to problem, który dotyka wszystkie firmy bez względu na ich rozmiar, chociaż w największym stopniu doskwiera on średnim przedsiębiorcom. Deklarują oni, że odsetek opóźnionych płatności sięga w ich przypadku 28 proc. Nieco łatwiej mają małe i mikro firmy, choć i tu sytuacja daleka jest od ideału – po terminie regulowane jest odpowiednio 24 i 20 proc. faktur.

Antidotum na przekroczony termin płatności faktury jest windykacja. Jednak okazuje się, że istnieją czynniki, które hamują podejmowanie działań w tym zakresie. Dlaczego firmy wstrzymują się z odzyskiwaniem należności? Wśród głównych przyczyn respondenci z sektora MŚP wymieniają:

fot. apops - Fotolia.com

Faktura

26 proc. faktur wystawionych przez MŚP i mikro firmy jest regulowanych po terminie płatności.


Najsprawniejsze w odzyskiwaniu należności z tytułu przekroczenia terminu płatności faktury są średnie przedsiębiorstwa. Większość z nich rozpoczyna windykację po upływie miesiąca lub dwóch, a charakter działań windykacyjnych – wewnętrzny bądź zewnętrzny - uzależnia od sytuacji. Niecała połowa średnich firm decyduje się na przekazanie windykacji firmie zewnętrznej w przypadku faktur o wysokich kwotach, a nieco mniej w przypadku kontrahentów, z którymi kontakt jest utrudniony.

Stosunkowo wysoka determinacja średnich firm w walce z przekroczonym terminem płatności faktury nie powinna być jednak zaskoczeniem
Najwięcej problemów z przeterminowanymi należnościami mają średnie firmy. W ich przypadku mówimy zarówno o wysokim odsetku faktur nieregulowanych terminowo, jak również o najwyższej średniej wartości zaległości. Również najwięcej odpowiedzi o obawie utraty kontrahenta w wyniku działań windykacyjnych udzielili przedstawiciele średnich przedsiębiorstw – zauważa Włodzimierz Szymczak, dyrektor zarządzający Atradius Collections, właściciel platformy AGORA.

Dla kontrastu w przypadku mikro firm prawie 70% nie podejmuje żadnych działań windykacyjnych.
- Widać wyraźnie, że windykacja to najmniej lubiany przez mikro, małe i średnie firmy element procesu zarządzania płynnością finansową. Rozwiązaniem mogłoby być zlecenie firmie zewnętrznej odzyskania należności, jednak ciągle decyduje się na to mała liczba firm. Wiele firm z sektora SME bazuje na wieloletniej znajomości swoich najważniejszych odbiorców, rozwijając współpracę na lojalności oraz dobrych i trudnych sytuacjach. I jest to najlepszy sposób działania w biznesie. Decyzja o podjęciu działań windykacyjnych jest wówczas znacznie trudniejsza, bo oparta nie tylko obiektywnym na braku płatności, ale na emocjonalnym podejściu do kwestii nagłego braku zaufania i w konsekwencji utraty kontrahenta oraz, co bywa najtrudniejsze – konieczności znalezienia nowych odbiorców. W konsekwencji działania zmierzające do odzyskania należności podejmowane są zbyt późno lub w ogóle.

W efekcie powstają zatory płatnicze, które mogą być realnym zagrożeniem dla przetrwania na rynku, zwłaszcza w sytuacji spowolnienia gospodarczego, z którym przyjdzie nam się mierzyć w ciągu najbliższych miesięcy. Bez względu na wielkość, firmy muszą pamiętać również, że windykacja jest tylko jednym z elementów procesu zarządzania należnościami – prewencja oraz monitoring są równie istotne. – podkreśla Włodzimierz Szymczak, dyrektor zarządzający Atradius Collections w Polsce.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Atradius: opóźniony termin płatności dotyczy co 4. faktury

    janusz.z / 2020-09-10 14:10:08

    Nie zamierzam na własną rękę użerać się z tymi, którzy płacić nie zamierzają na czas. Dlatego nieopłacone faktury przesyłam do firmy PayHelp. Działają oni szybko i skutecznie naliczając jedynie prowizję od odzyskanej kwoty. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: