eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Biznes w czasach pandemii: gdzie firmy szukają oszczędności?

Biznes w czasach pandemii: gdzie firmy szukają oszczędności?

2020-04-16 11:01

Biznes w czasach pandemii: gdzie firmy szukają oszczędności?

Gdzie firmy szukają oszczędności? © fox17 - Fotolia.com

Coraz więcej firm traci z powodu pandemii. Z badań przeprowadzonych przez firmę dhosting.pl wynika, że spadek przychodów odnotowała już połowa firm. Aby przetrwać, przedsiębiorcy coraz częściej tną koszty. Poza redukcją płac czy wydatków na utrzymanie biur, bardzo istotnym obszarem oszczędności stają się technologie.

Przeczytaj także: PARP: cyfryzacja winduje sprzedaż w polskich firmach

Ostatnie z badań zrealizowanych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor pokazało, że lista wskazywanych przez polskich przedsiębiorców obaw związanych z negatywnymi skutkami koronawirusa jest dość długa, a na jej szczycie plasują się:
  1. spadek obrotów (87 proc.),
  2. zamrożenie podwyżek premii (75 proc.) oraz
  3. problemy z utrzymaniem płynności finansowej (71 proc.).

Badania zrealizowane przez dhosting.pl i agencję badawczą SW Research pośród 200 firm reprezentujących głównie sektor małych i średnich przedsiębiorstw wskazują, że panujący wśród przedsiębiorców strach niestety nie jest bezpodstawny – spadek przychodów obserwuje już połowa z nich. W przypadku niemal co trzeciej firmy (30%) zmniejszyły się one aż o ponad połowę. Tylko w co 10. przypadku spadek przychodów nie przekroczył 10%. 35% badanych deklaruje spadki sięgające 30%, a co druga firma zmniejszyła przychody o ponad 30%.
- Okazuje się, że pandemia dała się we znaki zdecydowanej większości przedsiębiorstw. Jedynie co piąta badana przez nas firma przyznała, że epidemia nie ma wpływu na jej sytuację finansową. Z kolei niemal połowa przedsiębiorców (46%) zauważyła spadek przychodów - mówi Rafał Kuśmider, CEO firmy dhosting.pl.

Te same badanie dowodzi również, że o swój byt i przyszłość obawiają się nie tylko reprezentanci najbardziej dotkniętych przez pandemię branż, jak hotelarstwo, usługi czy handel. Pesymizm dostrzegalny jest również w sektorze motoryzacyjnym, produkcji czy transporcie. O redukcji kosztów myśli nawet e-commerce.

fot. fox17 - Fotolia.com

Gdzie firmy szukają oszczędności?

Biznes tnie koszty i szuka oszczędności nie tylko, w kosztach związanych z utrzymaniem biur czy kadry pracowniczej, ale równie często w obszarze wydatków na usługi i rozwiązania IT.


Redukcje są pewne


Obecna sytuacja ma duży wpływ na nastroje i prognozy odnośnie wyników finansowych przedsiębiorstw. Ponad 55% badanych firm już dziś jest przekonanych, że będzie to rok gorszy lub znacząco gorszy od poprzedniego. Poprawy wyników spodziewa się jedynie 19% przedsiębiorców.

Nic więc dziwnego, że aż dla 63% ankietowanych poszukiwanie oszczędności jest konieczne do tego, by przetrwać na rynku. Cięć nie planuje zaledwie 16% firm.
- Płace redukować będzie 38% przedsiębiorstw, zaś zwolnienia zapowiada 23% firm. Pocieszające jest to, że zdecydowana większość badanych będzie szukała mniej „inwazyjnych” sposobów redukcji kosztów. To może pomóc zachować przynajmniej część etatów – analizuje Rafał Kuśmider z dhosting.pl.

Straci branża IT i nieruchomości?


Najczęściej wskazywanym obszarem oszczędności (52%) są koszty związane z prowadzeniem firmy, takie m.in. jak wynajem i wyposażenie biur. Równie istotna – podkreślana przez 46% respondentów - jest redukcja kosztów dotyczących wykorzystywanych technologii, w tym hostingu stron WWW i platform e-handlu, narzędzi i usług telekomunikacyjnych czy zakupu oraz utrzymania sprzętu IT. Dostawcę hostingu chce zmienić co czwarta badana firma.
- Pole do redukcji kosztów na szczęście jest spore. Wielu dostawców usług, zwłaszcza tych mających największy udział w rynku, systematycznie, co roku podnosiło ceny dodatkowo wprowadzając kary za zerwanie umowy przed czasem. O ile w czasie hossy, to czy zapłacimy kilkaset zł więcej za usługę nie ma większego znaczenia, o tyle w momencie spowolnienia gospodarczego, zmienia się zupełnie punkt widzenia na kwestie finansowe. Warto odnotować, że zmiana operatora telekomunikacyjnego czy hostingowego może przynieść oszczędności liczone nie w setkach a w tysiącach złotych a to przecież tylko część usług, których koszty można optymalizować w firmie – zwraca uwagę Rafał Kuśmider z dhosting.pl.

Z badań wynika, że na sytuacji skorzystać mogą dostawcy usług, których parametry można w każdej chwili zmienić i z których można szybko zrezygnować. Dla przykładu, na usługi chmury obliczeniowej chce się zdecydować w tej chwili 15% badanych. 41% firm chciałoby rozliczać się z dostawcą hostingu w cyklu miesięcznym a nie rocznym, co obecnie jest rynkowym standardem.

Z tarczą czy raczej na tarczy?


dhosting.pl zapytał też przedsiębiorców o ocenę rządowej tarczy antykryzysowej. W większości – blisko połowa badanych ocenia rozwiązania wdrożone przez rząd źle lub bardzo źle. Tylko 6,5% twierdzi, że rząd zaproponował bardzo dobre rozwiązania. 27% nie potrafi jeszcze ocenić znaczenia nowych regulacji dla utrzymania swojej działalności.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez firmę badawczą SW Research na zlecenie dhosting.pl. Wywiady przeprowadzono drogą telefoniczną na przełomie marca i kwietnia 2020 roku z 200 właścicielami lub współwłaścicielami firm, od jednoosobowych działalności gospodarczych, po przedsiębiorstwa liczące do 250 pracowników. Wśród badanych firm znaleźli się przedstawiciele między innymi takich branż jak handel i e-commerce, transport i logistyka, przemysł, energetyka czy motoryzacja.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: