Biznes w czasach pandemii: gdzie firmy szukają oszczędności?
2020-04-16 11:01
Gdzie firmy szukają oszczędności? © fox17 - Fotolia.com
Przeczytaj także: PARP: cyfryzacja winduje sprzedaż w polskich firmach
Ostatnie z badań zrealizowanych dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor pokazało, że lista wskazywanych przez polskich przedsiębiorców obaw związanych z negatywnymi skutkami koronawirusa jest dość długa, a na jej szczycie plasują się:- spadek obrotów (87 proc.),
- zamrożenie podwyżek premii (75 proc.) oraz
- problemy z utrzymaniem płynności finansowej (71 proc.).
Badania zrealizowane przez dhosting.pl i agencję badawczą SW Research pośród 200 firm reprezentujących głównie sektor małych i średnich przedsiębiorstw wskazują, że panujący wśród przedsiębiorców strach niestety nie jest bezpodstawny – spadek przychodów obserwuje już połowa z nich. W przypadku niemal co trzeciej firmy (30%) zmniejszyły się one aż o ponad połowę. Tylko w co 10. przypadku spadek przychodów nie przekroczył 10%. 35% badanych deklaruje spadki sięgające 30%, a co druga firma zmniejszyła przychody o ponad 30%.
- Okazuje się, że pandemia dała się we znaki zdecydowanej większości przedsiębiorstw. Jedynie co piąta badana przez nas firma przyznała, że epidemia nie ma wpływu na jej sytuację finansową. Z kolei niemal połowa przedsiębiorców (46%) zauważyła spadek przychodów - mówi Rafał Kuśmider, CEO firmy dhosting.pl.
Te same badanie dowodzi również, że o swój byt i przyszłość obawiają się nie tylko reprezentanci najbardziej dotkniętych przez pandemię branż, jak hotelarstwo, usługi czy handel. Pesymizm dostrzegalny jest również w sektorze motoryzacyjnym, produkcji czy transporcie. O redukcji kosztów myśli nawet e-commerce.
fot. fox17 - Fotolia.com
Gdzie firmy szukają oszczędności?
Redukcje są pewne
Obecna sytuacja ma duży wpływ na nastroje i prognozy odnośnie wyników finansowych przedsiębiorstw. Ponad 55% badanych firm już dziś jest przekonanych, że będzie to rok gorszy lub znacząco gorszy od poprzedniego. Poprawy wyników spodziewa się jedynie 19% przedsiębiorców.
Nic więc dziwnego, że aż dla 63% ankietowanych poszukiwanie oszczędności jest konieczne do tego, by przetrwać na rynku. Cięć nie planuje zaledwie 16% firm.
- Płace redukować będzie 38% przedsiębiorstw, zaś zwolnienia zapowiada 23% firm. Pocieszające jest to, że zdecydowana większość badanych będzie szukała mniej „inwazyjnych” sposobów redukcji kosztów. To może pomóc zachować przynajmniej część etatów – analizuje Rafał Kuśmider z dhosting.pl.
Straci branża IT i nieruchomości?
Najczęściej wskazywanym obszarem oszczędności (52%) są koszty związane z prowadzeniem firmy, takie m.in. jak wynajem i wyposażenie biur. Równie istotna – podkreślana przez 46% respondentów - jest redukcja kosztów dotyczących wykorzystywanych technologii, w tym hostingu stron WWW i platform e-handlu, narzędzi i usług telekomunikacyjnych czy zakupu oraz utrzymania sprzętu IT. Dostawcę hostingu chce zmienić co czwarta badana firma.
- Pole do redukcji kosztów na szczęście jest spore. Wielu dostawców usług, zwłaszcza tych mających największy udział w rynku, systematycznie, co roku podnosiło ceny dodatkowo wprowadzając kary za zerwanie umowy przed czasem. O ile w czasie hossy, to czy zapłacimy kilkaset zł więcej za usługę nie ma większego znaczenia, o tyle w momencie spowolnienia gospodarczego, zmienia się zupełnie punkt widzenia na kwestie finansowe. Warto odnotować, że zmiana operatora telekomunikacyjnego czy hostingowego może przynieść oszczędności liczone nie w setkach a w tysiącach złotych a to przecież tylko część usług, których koszty można optymalizować w firmie – zwraca uwagę Rafał Kuśmider z dhosting.pl.
Z badań wynika, że na sytuacji skorzystać mogą dostawcy usług, których parametry można w każdej chwili zmienić i z których można szybko zrezygnować. Dla przykładu, na usługi chmury obliczeniowej chce się zdecydować w tej chwili 15% badanych. 41% firm chciałoby rozliczać się z dostawcą hostingu w cyklu miesięcznym a nie rocznym, co obecnie jest rynkowym standardem.
Z tarczą czy raczej na tarczy?
dhosting.pl zapytał też przedsiębiorców o ocenę rządowej tarczy antykryzysowej. W większości – blisko połowa badanych ocenia rozwiązania wdrożone przez rząd źle lub bardzo źle. Tylko 6,5% twierdzi, że rząd zaproponował bardzo dobre rozwiązania. 27% nie potrafi jeszcze ocenić znaczenia nowych regulacji dla utrzymania swojej działalności.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez firmę badawczą SW Research na zlecenie dhosting.pl. Wywiady przeprowadzono drogą telefoniczną na przełomie marca i kwietnia 2020 roku z 200 właścicielami lub współwłaścicielami firm, od jednoosobowych działalności gospodarczych, po przedsiębiorstwa liczące do 250 pracowników. Wśród badanych firm znaleźli się przedstawiciele między innymi takich branż jak handel i e-commerce, transport i logistyka, przemysł, energetyka czy motoryzacja.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Pandemia COVID-19 nie budzi już naszego niepokoju?
-
PARP: jak polskie firmy z sektora MŚP radzą sobie z COVID-19?
-
Erasmus i inni, czyli jak wejść z biznesem na rynek zagraniczny?
-
Co 4. firma z sektora MŚP nie ma budżetu na 2024 rok
-
Sektor MŚP w kolejce po faktoring
-
Skutki wojny w Ukrainie dla sektora MŚP: zagrożenia, ale i szanse
-
Sektor MŚP: wbrew problemom i z apetytem na zagraniczne rynki
-
Koniec pandemii a prawo upadłościowe
-
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego - skutki podatkowe
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)