2019-07-24 11:23
Przeczytaj także: Czy dress code obowiązuje nas nawet w upalne dni?
fot. mat. prasowe
Jakie jest twoje podejście do dress code w pracy?
Aż 55% badanych Polaków pozytywnie ocenia zjawisko dress code.
Poluzowanie zasad ubioru widać zwłaszcza w pewnych branżach, które dotychczas były uważane za dość konserwatywne w tej kwestii. Przykładem jest chociażby branża telekomunikacyjna. Jeszcze kilka lat temu pracownicy salonów sprzedaży i biur obsługi klienta musieli nosić garnitur, koszulę i krawat, a dzisiaj większość telekomów daje tym pracownikom firmowy t-shirt z logotypem. Taki strój ma budować bliższą relację pomiędzy doradcą, a przeciętnym “Kowalskim”, który jednak rzadko chodzi w garniturze. Drugi powód rozluźnienia etykiety ubioru to odzwierciedlenie tego, jak zmienia się moda w ostatnich dekadach. Staje się mniej konserwatywna, mocno czerpie inspiracje ze sportu, ze stylu ulicy. To widać także w kolekcjach marek, których podstawowym produktem jeszcze kilkanaście lat temu był garnitur. Dziś staje się on strojem na wyjątkowe okazje. Codzienny strój do pracy trudno za taki uznać. Trzecim powodem jest obecna pozycja pracownika na rynku pracy, który w coraz większym stopniu dyktuje warunki. Pracodawcy, chcąc go zatrzymać lub pozyskać, muszą ulegać pewnym naciskom. Niektórych pracowników zniechęca firmowy dress code, bywa więc tak, że w tej kwestii pracodawcy odpuszczają
– mówi Michał Kędziora, autor bloga Mr Vintage.
fot. mat. prasowe
Gdzie najczęściej obowiązuje dress code?
Według respondentów polityka ubioru panuje częściej w dużych, zagranicznych firmach.
Niegdyś praca w biurze nieraz wiązała się ze ściśle normowanymi zasadami, podstawowym strojem w wielu biurach był garnitur dla panów, oraz garsonka dla pań. Przez lata uległo to przeobrażeniu. Oczywiście, nadal cześć zawodów obowiązuje sztywny dress code. Jednak większość z nas może pozwolić sobie na nieco mniej formalny, lżejszy ubiór, szczególnie jeśli wykonujemy zawód kreatywny. Strój formalny coraz częściej staje się elementem konwencji spotkań biznesowych czy oficjalnych wydarzeń, niż całej pracy - mówi Konstancja Zyzik, Manager ds. Pozyskiwania Talentów i Rozwoju Umiejętności w Grupie Pracuj.
Pamiętajmy o tym, że ubiór w dużym stopniu buduje tzw. pierwsze wrażenie, co ma szczególnie duże znaczenie u pracowników mających ciągły kontakt z klientami. Wizerunek pracownika to także wizerunek firmy, dlatego powinien być on spójny z jej wartościami. Jeśli dana firma chce być utożsamiana z profesjonalizmem i usługami z wysokiej półki, to wówczas wskazany będzie ciemny garnitur, jasna koszula, skórzane półbuty. Z kolei jeśli jest to branża kreatywna, to wówczas można sobie pozwolić na większą swobodę, bo to także będzie pokazywać wartości firmy. Trzeba zatem dostosować się strojem do sytuacji, branży i stanowiska
– mówi Michał Kędziora.
fot. mat. prasowe
W idealnym miejscu pracy
W 7 na 10 (71%) przypadków Polacy deklarują, że w idealnym miejscu pracy powinna istnieć swoboda ubioru.
fot. mat. prasowe
W moim miejscu pracy
W połowie firm obowiązuje swoboda ubioru, ale z zachowaniem pewnych granic.
Bez wątpienia przykład idzie od prezesów i przedstawicieli wielkich zagranicznych firm, takich jak Facebook, Amazon czy Apple. Kilka lat temu styl ubioru Steve Jobsa – jeansy, czarny golf i buty New Balance - przyczynił się do powstania stylu normcore, jako manifestacji autentyczności i tego, że najważniejsze jest to, co w głowie. Z drugiej strony wciąż wiele organizacji stawia na bardziej klasyczny strój. Powinniśmy brać to pod uwagę zarówno wybierając pracodawcę, jak i naszą garderobę, rozpoczynając dzień pracy – podsumowuje Konstancja Zyzik.
oprac. : eGospodarka.pl
Dress code. Jak ubierać się do pracy?
Dress code to nie zawsze to samo
Dress code w pracy
Dress code - zasady ubioru w pracy i jego zalety
Dress code a ubranie robocze
Wygląd i ubiór pracownika: ile może pracodawca?
Power dressing. 10 sposobów na strój biznesowy, który podkreśli twoją siłę
Jak się ubrać do pracy?
Praca zdalna: jakie prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy?
Witam, Znalazłem w internecie informację, że pracodawca nie ma obowiązku informowania z wyprzedzeniem pracownika o zamiarze niekontynuowania ...
Dzień dobry. Czy biorąc ślub mój mąż ma obowiązek poinformowania o tym swojego pracodawcę? Zaznaczę, że nie chce korzystać z urlopu ...
Dobra passa Catalyst
Panoramiqa - nowe mieszkania na Starołęce w Poznaniu od BPI Real Estate Poland
Ile wyniosą składki ZUS dla przedsiębiorcy po zmianie formy opodatkowania za 2022 r.?
Nadal słabną na GPW akcje banków
GPW w VI 2022 r. Na Catalyst wzrost o 325,2% rdr
Czy ceny benzyny zmieniają styl jazdy?
Wynagrodzenia w handlu w 2021 roku