eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka VII 2019

Koniunktura konsumencka VII 2019

2019-07-17 13:22

Koniunktura konsumencka VII 2019

Gorsze nastroje konsumenckie © DDRockstar - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Jak prezentują się nastroje polskich konsumentów? Z danych cyklicznie prezentowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że lipiec nie nastroił nas zbyt optymistycznie. Względem poprzedniego miesiąca pogorszyły się zarówno obecne, jak i przyszłe nastroje konsumenckie.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VI 2019

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w lipcu 2019 r.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 0,6 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 9,0. Wśród składowych wskaźnika, niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,1 p. proc. i 1,1 p. proc.). Wzrost o 1,2 p. proc. wystąpił jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. W odniesieniu do lipca 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,8 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w lipcu 2019 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 1,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 5,9. Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 5,0 p. proc.). Wartości niższe odnotowano również dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 1,4 p. proc. i 1,1 p. proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,2 p. proc.). W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 3,5 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe według miesięcy w latach 2

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest niższy o 0,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.

fot. mat. prasowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe wg miesięcy w latach

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach.


Informacje o badaniu
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W lipcu 2019 r. przeprowadzono 1215 wywiadów w okresie 01-10.07.2019 r. (w tym 69 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: