eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Programiści jak pracownicy fizyczni. Jakich kompetencji szukają firmy?

Programiści jak pracownicy fizyczni. Jakich kompetencji szukają firmy?

2019-07-18 09:23

Programiści jak pracownicy fizyczni. Jakich kompetencji szukają firmy?

Programista © ronstik - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

O rosnących deficytach kadrowych mówi się w naszym kraju nie od dziś. Istnienie problemu potwierdza również najnowsze badanie zrealizowane na zlecenie OTTO Work Force, z którego wynika, że brak rąk do pracy to istotna bolączka wielu pracodawców. Na rynku pracy brakuje informatyków i programistów, ale w cenie są również handlowcy i pracownicy fizyczni. Znalezienie pracowników największych kłopotów przysparza dużym firmom. Dla zatrudniających liczą się dziś przede wszystkim kompetencje analityczne, cyfrowe oraz znajomość języków obcych.

Przeczytaj także: Studia wyższe nie przygotowują do pracy

Polski pracownik mało kompetentny?


Problem braków kadrowych badani pracodawcy ocenili na 3,16, gdzie 1 oznaczało „nie mamy problemów”, a 5 - „mamy bardzo duże problemy”. Trudności w tym zakresie w największym stopniu doskwierają dużym firmom (3,13), a dalszej kolejności średnim (3,03) i małym (2,69). Sporym kłopotem dla pracodawców jest niedopasowanie poziomu kompetencji do potrzeb przedsiębiorstwa. Zapotrzebowanie na określone kompetencje napędzają dziś w głównej mierze gospodarka cyfrowa oraz Przemysł 4.0.

Badani przedstawiciele firm wskazali m.in., że ich podwładnym największych trudności przysparza ukierunkowanie się na cele biznesowe oraz odnalezienie się w wielokulturowym środowisku. Brak im jest również kompetencji analitycznych, językowych, specjalistycznych, cyfrowych, umiejętności rozwiązywania problemów, pracy w grupie/w zespołach projektowych. Luka w zakresie kompetencji analitycznych i cyfrowych wydaje się być szczególnie niepokojąca – praca z najnowszymi technologiami, dużą ilością danych będących fundamentem czwartej rewolucji przemysłowej, to coraz częściej nieodłączny element niemal każdej profesji.

fot. Teresa Kupczyk

Kompetencje, jakich brakuje współczesnym pracownikom w opinii przedstawicieli przedsiębiorstw

Poziom dopasowania do potrzeb przedsiębiorstwa oceniano w skali 1-5, gdzie 1 – poziom tych kompetencji, z punktu widzenia potrzeb przedsiębiorstwa jest całkowicie nieodpowiedni, 5 – oznacza, że osoby mają dokładnie takie kompetencje jakich przedsiębiorstwo potrzebuje. (N=336)


Sprzedawca, pracownik fizyczny i programista zawsze znajdą pracę


Nowe technologie zmieniają rynek pracy na nieznaną dotąd skalę. Rośnie popularność rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, co przekłada się na wzrost zapotrzebowania na specjalistów w tym obszarze. Jednocześnie wraz z konkurencyjnością zagranicznych rynków pracy stale wzrasta popyt na pracowników fizycznych. Według raportu OTTO Work Force przedsiębiorcom coraz trudniej jest znaleźć podwładnych, posiadających zaawansowane kompetencje cyfrowe – programistów, analityków, inżynierów, wykładowców specjalizujących się w technologiach IT. Ze względu na otwarcie granic i lepsze zarobki u naszych sąsiadów zatrudniający narzekają także na niedobór pracowników fizycznych, w szczególności – hydraulików, elektryków i montażystów. Zgodnie z przeprowadzonym badaniem, pracodawcy najczęściej poszukują: handlowców, pracowników fizycznych, informatyków ze znajomością języka programowania Java oraz analityków Big Data.

Multisport i opieka medyczna to już standard. Czym kusi pracodawca?


Zmieniający się rynek pracy z jednej strony wymusza na pracownikach stałe podnoszenie kompetencji, z drugiej daje pole do popisu polskiemu pracodawcy, który nierzadko musi zabiegać o personel z określonymi kompetencjami. Wysokie zarobki i cykliczne premie już nie wystarczają, by zachęcić do zatrudnienia w danej firmie. Przedsiębiorcy starają się znaleźć inne formy pozyskania wartościowego pracownika. Najczęściej oferują pracownikom dodatkowe programy rozwojowe/ścieżki kariery, przeprowadzają szkolenia w zakresie brakujących kompetencji, a także proponują dodatkowe benefity.

fot. Teresa Kupczyk

Jakie działania podejmą firmy, by poradzić sobie z brakiem pracowników o określonych kompetencjach

Zakres działania określono w skali 1-5: (1 – nie planujemy takiego działania, 5 – planujemy bardzo duży zakres tego działania) (N=336).


Pracownicy są przyzwyczajeni do otrzymywania kart sportowych i dodatkowej opieki medycznej – ofeuje je już prawie połowa polskich firm (49 %). Równie powszechne są dodatkowe ubezpieczenie grupowe, które wprowadza co drugie przedsiębiorstwo (46 %).
W czasach dynamicznie rozwijającego się rynku pracy coraz więcej benefitów staje się standardem. Jeżeli benefity mają być jednym z czynników, który decyduje o wyborze miejsca zatrudnienia, konieczne wydaje się poszukiwanie nowych rozwiązań, dopasowanych do zindywidualizowanych oczekiwań pracowników – komentuje Tomasz Dudek, Dyrektor Zarządzający OTTO Work Force.

fot. Teresa Kupczyk

Benefity (świadczenia dodatkowe), jakie oferują przedsiębiorstwa swoim pracownikom

Pracownicy są przyzwyczajeni do otrzymywania kart sportowych i dodatkowej opieki medycznej.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: