eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › FMCG przoduje wśród firm oferujących pracę zdalną

FMCG przoduje wśród firm oferujących pracę zdalną

2018-04-16 12:28

FMCG przoduje wśród firm oferujących pracę zdalną

Praca zdalna © Flamingo Images - Fotolia.com

Obserwatorzy rynku pracy dostrzegają rosnącą popularność home office. Możliwość pracy zdalnej coraz częściej oferowana jest zarówno przez korporacje, jak i mniejsze firmy. Okazuje się również, że dla niektórych pracowników ma ona większe znaczenie aniżeli rozbudowany system premiowy czy precyzyjnie nakreślona ścieżka kariery. Do tej grupy należą Key Account Managerowie z branży FMCG.

Przeczytaj także: Praca zdalna? Polacy są na tak

Jeśli pracownik nie siedzi w burze, to nie pracuje. Takie, dość zresztą kuriozalne, przekonanie do niedawna funkcjonowało w wielu organizacjach. Pracodawcy z rzadka oferowali możliwość pracy zdalnej, podnosząc, że jest ona po prostu mało efektywna. Ta sytuacja ulega jednak zmianie. Dziś praca w systemie home office oferowana jest pracownikom coraz częściej. Pracodawcy pozwalają im regularnie pracować z domu. W niektórych firmach możliwe jest to raz w tygodniu, w innych raz w miesiącu, czasami również taka możliwość warunkowana jest dobrymi wynikami w poprzednim miesiącu lub złożeniem przełożonemu raportu z rozpiską planu działania na dany dzień.

FMCG – dlaczego nie?


Praca zdalna cieszy się coraz większym zainteresowaniem także wśród pracowników.
– Firmy z branży FMCG zdecydowanie przodują wśród firm, gdzie możliwość home office nie jest tematem tabu. Jednak mimo dużego przyzwolenia ze strony pracodawców na wykonywanie obowiązków zawodowych poza biurem, ciągle jesteśmy daleko za USA czy krajami skandynawskimi. Wg ubiegłorocznych danych Banku Światowego w Polsce tylko 6 proc. ludzi pracuje zdalnie, gdzie w Szwecji oraz Danii odsetek ten już wynosi 15 proc. – mówi Ewa Koszyniuk, Recruitment Consultant FMCG w HRK S.A.

Jak wynika z doświadczenia ekspertów HRK FMCG, głównym powodem niechęci wpisania home office do statutu firmy jest dla zarządzających m.in. brak jakiejkolwiek możliwości kontroli efektywności i czasu pracy podwładnego. Czy jednak chodzi tylko o kwestię zaufania?

fot. Flamingo Images - Fotolia.com

Praca zdalna

Firmy z branży FMCG przodują wśród firm oferujących home office.


W drugiej połowie ubiegłego roku zespół HRK FMCG zrealizował badanie, w którym wzięło udział 250 pracowników branży FMCG zajmujących stanowiska od Junior po Group Key Account Managera. Jedno z pytań dotyczyło czynników, które mogą być motywujące w przypadku zmiany pracy. O ile nie jest zaskoczeniem, że na szczycie listy uplasowała się możliwość wyższych zarobków oraz awans stanowiskowy, o tyle zdziwić może, że tuż za nimi uplasowała się możliwość pracy w systemie home office, która jest dla KAM-ów ważniejsza niż precyzyjnie określona ścieżka kariery czy ciekawszy system premiowy.

Brak regulacji prawnych


Wyobraźmy sobie sytuację: siedzimy w domu przy kawie, a po naszym mieszkaniu chodzą ludzie oklejający żółtą taśmą niebezpieczne niskie sufity czy kanty mebli. Naprzeciwko nas siedzi specjalista ds. BHP, który tłumaczy, jak obchodzić się z urządzeniami w naszym domu. Wydaje się kuriozalne, ale ma swoje uzasadnienie. Zanim „obrazimy się” na naszego pracodawcę, że nie chce przyznać nam home office, warto uświadomić sobie, że praca zdalna nie jest jeszcze w żaden sposób uregulowana prawnie. Co, jeśli w czasie wykonywania telepracy w domu zdarzy się nam wypadek? Problematyczną kwestią jest wówczas prawo do odszkodowania za wypadek przy pracy. Problem ma przede wszystkim pracodawca, który musi wytłumaczyć, dlaczego nie zapewnił nam bezpiecznego miejsca pracy.

Dla „igreków” czy bardziej doświadczonych?


Pomimo wszystkich tych wątpliwości często w rozmowach rekrutacyjnych z Key Account Managerami konsultanci HRK FMCG słyszą, że kandydaci rozważą konkretne oferty pracy tylko, jeśli będą one zawierały możliwość pracy z domu przynajmniej dwa dni w tygodniu.
– Najczęściej oczekiwania te mają osoby pracujące w Warszawie, a formalnie nadal mieszkające w innych częściach Polski. Jeśli chodzi o wiek, to utarło się przekonanie, że największymi zwolennikami i „bojownikami” o home office są przedstawiciele pokolenia, które właśnie wkracza na rynek pracy. Z naszych obserwacji i rozmów z kandydatami wynika, że telepraca często jest preferowana przez osoby na pozycji senior. Z jednej strony są to osoby, które czas intensywnego rozwoju kariery mają poniekąd za sobą, a z drugiej strony są to specjaliści, którzy poprzez swój staż i doświadczenie zajmują silną pozycję w organizacji i uważają, że na tej podstawie przełożony może im zaufać – mówi Ewa Koszyniuk.


Ile ludzi, tyle zdań


Wydaje się, że temat home office jest szczególnie istotny w kontekście stanowisk sprzedażowych. Jest kilka głównych argumentów podnoszonych przez handlowców w dyskusji o pracy zdalnej. Key Account Managerowie czy Przedstawiciele Handlowi często są rozliczani „za efekt”. Spędzają dużo czasu u klienta czy w podróżach służbowych. Ich główne zadanie polega na utrzymywaniu dobrych relacji z klientem, więc nieraz ważniejszym okazuje się miejsce zamieszkania bliżej jego siedziby głównej niż swojej „firmy-matki”.

Każdy argument przytaczany przez zwolenników home office można zbić zupełnie przeciwnym zdaniem miłośników pracy w biurze. Pewne jest to, że wielu pracodawców zaczyna zdawać sobie sprawę, że możliwość home office dla KAM-ów może być dodatkowym czynnikiem motywującym do pozostania w firmie (albo nawiązania współpracy). Zanim jednak dogonimy w tym zakresie zachodnie kraje, musimy poczekać na odpowiednie regulacje w prawie oraz zmianę naszej mentalności.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: