eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Rewolucja przemysłowa pełną parą

Rewolucja przemysłowa pełną parą

2017-08-14 10:08

Rewolucja przemysłowa pełną parą

Fabryka © fot. mat. prasowe

Przed nami wyniki Zebra 2017 Manufacturing Vision Study. Badanie opracowane przez Zebra Technologies Corporation zawiera analizę tendencji, które decydują o kształcie, jakiego nabiera czwarta rewolucja przemysłowa. Odpowiedzi udzielone przez ankietowanych producentów wyraźnie pokazują, że Przemysłowy Internet Rzeczy (Industrial Internet of Things – IIoT) traktowany jest jako szansa na zwiększenie widoczności procesów technologicznych i podniesienia jakości całej produkcji.

Przeczytaj także: Czy polskie firmy są gotowe na Przemysł 4.0?

W dzisiejszych czasach połączenie fabryk z siecią informatyczną nie jest już fanaberią, ale koniecznością. Wymagają tego zarówno globalizacja, presja konkurencyjna, jak i coraz większe potrzeby i wymagania konsumentów. Badania zrealizowane przez firmę Zebra potwierdzają, że rewolucja przemysłowa ma się świetnie, czego dowodem ma być m.in. pokaźny wzrost liczby zakładów produkcyjnych w całości połączonych z siecią.

NAJWAŻNIEJSZE WYNIKI ANKIETY


  • W najbliższych latach producenci kontynuować będą wdrażanie koncepcji Przemysłu 4.0 i „inteligentnej fabryki”. To oznacza m.in., że korzystanie w codziennej pracy z identyfikacji radiowej (RFID), rozwiązań ubieralnych czy zautomatyzowanych systemów i innych stale rozwijających się technologii stanie się standardem. W efekcie tego pracownicy zyskają możliwość monitorowania procesów fizycznych zachodzących w fabryce, a firmy będą w stanie podejmować zdecentralizowane decyzje. Oczekuje się, że do roku 2022, 64 proc. producentów przejdzie na technologie całkowitego połączenia z sieciami IT – obecnie ten odsetek wynosi 43 proc.
  • Połowa producentów planuje do 2022 r. wdrożyć technologie ubieralne. Natomiast 55 proc. obecnych użytkowników urządzeń ubieralnych zamierza w ciągu najbliższych pięciu lat zintensyfikować ich poziom wykorzystania.
  • Przewiduje się, że liczba procesów wykonywanych ręcznie znacznie się zmniejszy. Obecnie 62 proc. osób wykorzystuje papier i długopis w celu rejestrowania istotnych etapów produkcji. Zakłada się, że do 2022 r. ten odsetek spadnie do 20 proc. Stosowanie tradycyjnych metod śledzenia procesów produkcyjnych (work in progress –WIP) jest wysoce nieefektywne i narażone na wystąpienie błędów.
  • Reprezentanci kadry kierowniczej ze wszystkich regionów podkreślali, że w ciągu najbliższych pięciu lat ich głównym celem będzie zapewnienie najwyższej jakości. Producenci, którzy chcą sprostać przyszłym wyzwaniom, traktują wysoką jakość jako fundament rozwoju firmy, zapewnienia wysokiej wydajności i efektywności produkcji. Do roku 2022 jedynie 34 proc. producentów będzie nadawało temu najwyższy priorytet. To sygnalizuje, że usprawnienia procesów po stronie dostawców i producentów ostatecznie przełożą się na podniesienie jakości gotowych wyrobów.
  • Według producentów, inwestycje w widoczność procesów pomogą w rozwoju działalności.
    63 proc. respondentów wymieniło śledzenie z wykorzystaniem technologii takich jak np. skanowanie kodów kreskowych, technologia RFID i systemy lokalizacji w czasie rzeczywistym (real-time location system – RTLS), jako główny element wdrożeń, które mają zapewnić pożądaną widoczność.
  • 51 proc. firm planuje w ciągu najbliższych pięciu lat poszerzyć zastosowanie technologii umożliwiającej komunikację głosową pomiędzy systemem a pracownikami. Najbardziej intensywny rozwój technologii głosowej będzie miał miejsce w największych firmach (> 1 mld USD), a odsetek jej stosowania do 2022 r. ma wzrosnąć do 55 proc.

fot. mat. prasowe

Fabryka

Producenci będą nadal wdrażać koncepcję Przemysłu 4.0 i „inteligentnej fabryki”.


WYNIKI W PODZIALE NA REGIONY


Systemy zarządzania produkcją (Manufacturing Execution System – MES) w formie rozwiązania na żądanie, chmurowego oraz oprogramowania jako usługi (Software as a Service – SaaS) będą rozwijać się dynamicznie – 58 proc. respondentów z Ameryki Północnej planuje korzystać z nich w 2022 r.
  • Do 2022 r., 54 proc. przedstawicieli sektora produkcyjnego z Europy planuje stosowanie technologii lokalizacji w czasie rzeczywistym w celu gromadzenia kluczowych danych o swoich zasobach: ich lokalizacji, informacji o etapie produkcyjnym czy stanie technicznym.
  • Ponad połowa (51 proc.) ankietowanych producentów w Ameryce Łacińskiej oraz 48 proc. z regionu Azji i Pacyfiku planuje do 2022 r. wdrożenie rozwiązań RFID w celu optymalizacji pracy produkcyjnej WIP.
  • Prawie sześciu na dziesięciu (58 proc.) członków kadry kierowniczej z regionu Ameryki Łacińskiej podkreślało, że w ciągu najbliższych pięciu lat ich głównym celem będzie zapewnienie najwyższej jakości.
  • Firmy coraz rzadziej skupiają się na utrzymywaniu zapasów materiałów na miejscu. Ciężar zapewnienia dostaw towarów na żądanie przenosi się na dostawców. W ciągu pięciu lat dostawy „dokładnie na czas” (Just in Time – JIT) osiągną najwyższy odsetek w Ameryce Łacińskiej (42 proc.) oraz w obszarze Azji i Pacyfiku (40 proc.).

ZAŁOŻENIA I METODOLOGIA BADANIA


  • Firma Peerless Insights przeprowadziła ankietę wśród 1100 osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji biznesowych, które autoryzują lub mają wpływ na zakup konkretnych technologii produkcyjnych. Respondenci pochodzili z Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Europy oraz krajów Azji i Pacyfiku.
  • Ankieta internetowa została przeprowadzona w pierwszym kwartale 2017 roku wśród przedsiębiorstw z wielu różnych branż: motoryzacyjnej, nowoczesnych technologii, produkcji żywności i napojów, tytoniowej i farmaceutycznej.


„Czwarta rewolucja przemysłowa ma się świetnie. Producenci wkraczają w nową erę, w której tworzenie produktów wysokiej jakości ma najważniejsze znaczenie dla utrzymania i pozyskania klientów oraz dla osiągnięcia znacznych oszczędności, mających wpływ na wyniki finansowe firm. Wyniki ankiety Zebra 2017 Manufacturing Vision Study wykazują, że Przemysłowy Internet Rzeczy wyszedł z cienia. Obeznani z nim producenci aktywnie inwestują w technologie, dzięki którym stanie się możliwe uzyskanie inteligentniejszych, lepiej połączonych z siecią IT zakładów produkcyjnych i ich personelu, co z kolei przełoży się na lepszą widoczność procesów operacyjnych i zwiększy jakość produkcji” – mówi Jeff Schmitz, Senior Vice President and Chief Marketing Officer, Zebra.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: