eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zarządzanie ryzykiem: czego boją się przedsiębiorcy?

Zarządzanie ryzykiem: czego boją się przedsiębiorcy?

2017-04-27 12:33

Zarządzanie ryzykiem: czego boją się przedsiębiorcy?

Czego obawiają się przedsiębiorcy? © hin255 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Obecne realia to konieczność nieustannego wręcz przeciwdziałania wielu zagrożeniom. Na czym skupia się zarządzanie ryzykiem? Czego w największej mierze obawiają się przedsiębiorcy? Z globalnego raportu firmy Aon "Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami 2017" wynika, że zaniepokojenie biznesu dotyczy przede wszystkim utraty reputacji, spowolnienia gospodarczego oraz rosnącej w siłę konkurencji.

Przeczytaj także: Zarządzanie ryzykiem: firmy nieprzygotowane

Podstawą najświeższej edycji globalnego raportu firmy Aon „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami 2017 są rezultaty wywiadów przeprowadzonych wśród 1843 firm z całego świata, w tym również z Polski. Odpowiedzi udzielone przez respondentów wyraźnie pokazują, w jak dużym stopniu ekonomia, geopolityka, demografia oraz postęp technologiczny determinują zmianę realiów, w których muszą odnaleźć się współczesne firmy.

W bieżącej edycji badania „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami 2017” ankietowani wskazali na kilka ryzyk, które w ostatnim czasie zyskały na znaczeniu. Są to:
  1. rosnąca konkurencja,
  2. przestępczość internetowa oraz
  3. ryzyka polityczne.
Jednocześnie odpowiedzi badanych wskazują na istnienie ryzyk, których pozycja względem minionego roku uległa osłabieniu. Tu można wymienić chociażby: zmiany regulacji prawnych, niezdolność do przyciągania i zatrzymywania talentów, przerwę w prowadzeniu działalności oraz odpowiedzialność cywilną. Niniejszy raport pokazuje, że gotowość firm do stawienia czoła ryzykom jest najniższa od 10 lat.

Najistotniejsze ryzyka w opinii przedsiębiorców (TOP 10 globalnie, czyli na czym skupić zarządzenie ryzykiem:
  1. Utrata reputacji/wizerunku
  2. Spowolnienie gospodarcze
  3. Rosnąca konkurencja
  4. Zmiany regulacji prawnych
  5. Przestępczość internetowa/ hakerzy/ wirusy
  6. Niezdolność do opracowywania i wdrażania innowacji
  7. Niezdolność do przyciągania i zatrzymywania talentów
  8. Przerwa w prowadzeniu działalności
  9. Niestabilność polityczna
  10. Odpowiedzialność cywilna (włączając OC zawodowe)

Głównie wnioski:
  1. Przyczyną wysokiej pozycji ryzyka utraty reputacji marki jest popularyzacja mediów społecznościowych
  2. Niepewna sytuacja polityczna na świecie spowodowała, że ryzyka polityczne powróciły na listę TOP 10 najważniejszych ryzyk dla przedsiębiorców
  3. Ostrożny optymizm charakteryzujący dużą część zarządzających spowodował, że ekonomiczne spowolnienie znalazło się na 2 miejscu listy TOP 10 ryzyk
  4. Rosnąca konkurencja, która znalazła się na 3 miejscu najważniejszych ryzyk, to wyzwanie dla menadżerów, którzy muszą na bieżąco weryfikować, w jakiej branży i z jakimi firmami konkurują
  5. Istotnie wzrosło znaczenie przestępczości internetowej, która z miejsca dziewiątego przesunęła się na miejsce piąte
  6. Zakłócenia w procesie dystrybucji lub łańcuchu dostaw znalazły się na najniższym miejscu od 2009 roku, spadając z miejsca 14 na 19

Utrata reputacji marki jest na szczycie listy najważniejszych ryzyk w oczach przedsiębiorców. O ile jednak dotychczas wiązała się ona wyłącznie z takimi aspektami jak wadliwość produktów, nieuczciwe praktyki biznesowe czy korupcja, o tyle teraz jest wzmocniona przez popularyzację social mediów. Do ryzyka utraty reputacji coraz trudniej jest się przygotować i tym samym trudniej je załagodzić.

fot. mat. prasowe

Główne ryzyka w podziale na regiony

Utrata reputacji jest największym z ryzyk wskazywanych w Ameryce Łacińskiej i Azji.


Z badania „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami 2017” wynika również, że ryzyka polityczne, które wcześniej plasowały się na 15-tej pozycji wkroczyły do listy 10 najistotniejszych ryzyk jako numer 9. W tym samym czasie gotowość do stawienia czoła ryzykom spadła z 39 procent w 2015 roku do 27 procent obecnie. Należy podkreślić, że kraje rozwinięte, dotychczas kojarzone z polityczną stabilnością, stały się nowym źródłem niestabilności oraz niepewności. To rodzi niepokój w świecie biznesu, szczególnie w tych przedsiębiorstwach, które działają na rynkach wschodzących. Dodatkowo, zgodnie z najnowszą Mapą Ryzyk Aon 2017, która uwzględnia ryzyka polityczne, terroryzm oraz przemoc polityczną, wzrastają tendencje protekcjonistyczne w handlu, a terroryzm i przemoc polityczna są na najwyższym poziomie od 2013 roku.

fot. mat. prasowe

TOP 10 ryzyk globalnie

Za coraz większe ryzyko uznawana jest rosnąca konkurencja.


Dominika Kozakiewicz, CEO w Aon Polska komentuje:
Żyjemy w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Z jednej strony pojawiają się nowe możliwości, z drugiej zaś intensyfikują się ryzyka, którymi trzeba odpowiednio zarządzać. Co ważne, ta zmieniająca się rzeczywistość niejako wymusza inne podejście do ryzyk, spojrzenie na nie z różnych perspektyw właśnie po to, by móc im jako organizacja stawić czoła. Z globalnego raportu Aon wynika, że stopień przygotowania firm do stawienia czoła ryzykom jest najniższy od 10 lat. Przyczyny tej sytuacji można szukać w pojawieniu się nowych ryzyk, do zarządzania którymi nie zostały jeszcze wypracowane narzędzia.

Bardzo ważnym ryzykiem wschodzącym jest rewolucja technologiczna, którą w tym roku uczestnicy badania „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami 2017” uplasowali na 20-tym miejscu, a która, zgodnie z przewidywaniami, już za trzy lata znajdzie się w pierwszej dziesiątce największych ryzyk. Wraz z niezwykle dynamicznym rozwojem nowych technologii, o czym świadczą np. drony, samochody bez kierowców, zaawansowana robotyka, przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z wpływu, jaki te technologie mają lub będą miały na działalność biznesową.

fot. mat. prasowe

TOP 3 ryzyk Europa

Zasadniczym ryzykiem wskazywanym przez respondentów z Europy jest spowolnienie gospodarcze.


Informacja na temat badania
Badanie „Zarządzanie ryzykiem i ubezpieczeniami 2017” zostało przeprowadzone w czwartym kwartale 2016 roku na podstawie wypowiedzi 1843 respondentów – publicznych i prywatnych firm z całego świata. To największe badanie od czasu powstania tego raportu i jedno z najbardziej wszechstronnych tego rodzaju.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: