eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Przedświąteczny zakupoholizm Polaków

Przedświąteczny zakupoholizm Polaków

2017-04-19 11:02

Przedświąteczny zakupoholizm Polaków

Kupowanie odzieży odchudza portfele © Yummy pic - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Wprawdzie Polacy starają się oceniać możliwości swojego budżetu z pewnym wyprzedzeniem, to ciągle jednak zdarzają się tacy, którzy ulegają chwili i spontanicznie dokonują nieprzemyślanych zakupów. Czy to już zakupoholizm? Co popycha nas do beztroskiego wydawania pieniędzy? Na co wydajemy najwięcej? Odpowiedzi na te i inne pytania przynosi wspólne badanie BIG InfoMonitor i BIK.

Przeczytaj także: Sprawdź, czy grozi ci zakupoholizm?

Nieprzemyślane i przemyślane zakupy Polaków


W szale zakupów zdarza się nam popełnić błędy. Dobitnym na to dowodem jest badanie przeprowadzone przez BIK oraz Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor, z którego wynika, że zarówno nieprzemyślanych, jak i przemyślanych wydatków dokonujemy najczęściej z myślą o zaspokojeniu podstawowych potrzeb naszej rodziny. 13% badanych przyznaje się do bezrefleksyjnego wydawania pieniędzy na używki, a 11 proc. - na odzież i obuwie, przy czym niemal co dziesiąty ankietowany wskazuje, że zakupy odzieżowe robi z rozmysłem. Pod wpływem impulsu rzadko działamy kupując sprzęt AGD/RTV, sprzęt mobilny i komputery. Racjonalnie podchodzimy również do wydatków na potrzeby dzieci oraz na wyjazdy turystyczne.

Zakupoholizm dotyka nas przed świętami


Co czwarty ankietowany przyznaje, że na skutek nieprzemyślanych wydatków zdarza mu się wpaść w finansowe tarapaty, przy czym aż 27 proc. tej grupy określa swoje zachowanie jako zakupoholizm. 1/3 osób, które zadeklarowały zakupoholizm, przyznaje, że zakupowej fali najczęściej dają się ponieść w miesiącach świątecznych, a więc w grudniu, marcu i kwietniu. Zakupoholizm najmniej groźny okazuje się w styczniu (9 proc. wskazań).

fot. mat. prasowe

Nieprzemyślane i przemyślane zakupy

Najwięcej wydatków, jakich respondenci dokonują zarówno bez większego namysłu, jak i w sposób przemyślany są te związane z zaspokojeniem podstawowych potrzeb rodziny.


Kupowanie odzieży odchudza portfele


Najczęściej wskazywanym produktem, którego kupowanie prowadzi do zachwiania domowego budżetu jest odzież, wskazana przez 33 proc. badanych. Do problemów finansowych prowadzi również nierozważne kupowanie elektroniki. Według 25 proc. respondentów deklarujących, że mają problem ze zbyt częstymi lub zbyt drogimi zakupami, źródłem ich finansowych kłopotów jest właśnie zakup elektroniki, przeważają w tej grupie mężczyźni (41 proc.).

fot. mat. prasowe

Problemy finansowe związane ze zbyt częstymi lub zbyt drogimi zakupami

3/4 Polaków deklaruje, że nieprzemyślane zakupy nie stanowią źródła problemów finansowych.


17 proc. mężczyzn robi nieprzemyślane zakupy codziennie


Największej grupie badanych (29 proc.) trudno określić z jaką częstotliwością dokonują drogich i częstych zakupów. 26 proc. respondentów przyznała, że takie zakupy zdarzają im się raz na tydzień. Łącznie 22 proc. stwierdziło, że zdarza im się to częściej niż raz w tygodniu - codziennie lub 3 razy w tygodniu, a 12 proc., stwierdziło, że takich zakupów dokonują tylko w weekendy. Najczęściej, bo codziennie, spontanicznych zakupów dokonują mężczyźni – 17 proc.

fot. mat. prasowe

Problemy finansowe związane ze zbyt częstymi lub zbyt drogimi zakupami cd.

Największej grupie badanych (29 proc.) trudno określić z jaką częstotliwością dokonują drogich i częstych zakupów.


Zbyt drogich zakupów 65 proc. badanych dokonuje w sklepach stacjonarnych, natomiast 36 proc. w internetowych. Najczęściej deklarowaną przyczyną, która popycha respondentów do kupowania drogich rzeczy, jest potrzeba odczuwania przyjemności - (45 proc.).

fot. mat. prasowe

Co cię popycha do nieprzemyślanych zakupów?

Najczęściej deklarowaną przyczyną, która popycha respondentów do kupowania drogich rzeczy, jest potrzeba odczuwania przyjemności.


Informacje o badaniu
Badanie ARC Rynek i Opinia wykonane metodą Computer Assisted Web Interview, na panelu internetowym, na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku od 18 do 65 roku życia, N= 1000, grudzień 2016 r.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: