eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rok 2017 - sprawdzian dla VR

Rok 2017 - sprawdzian dla VR

2016-11-06 00:16

Rok 2017 - sprawdzian dla VR

Okulary VR © bernardbodo - Fotolia.com

Wirtualna rzeczywistość. Wydaje się, że właśnie nadeszły jej czasy. Możliwości VR wykorzystują już tacy potentaci jak Google, Microsoft czy Sony. Czy jednak technologia ta ma szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców? Czy kolejne lata przyniosą jej upowszechnienie. Zdaniem ekspertów Deloitte Digital przełomem okaże się nadchodzący rok, który wyznaczy przyszłe tendencje w rozwoju virtual reality.

Przeczytaj także: Co o VR mówi się w internecie?

Prognozy formułowane przez firmę Deloitte zakładają, że w bieżącym roku liczba sprzedanych na świecie okularów VR sięgnie 2,5 miliona sztuk. Wartość rynku wirtualnej rzeczywistości ma z kolei osiągnąć miliard dolarów. Szczególnego podkreślenia wymaga również dynamiczna ewolucja roli i zastosowań tej technologii. Dotychczas korzystała z niej głównie branża gier komputerowych. Obecnie możliwości VR dostrzegane są także przez sektor dóbr i usług, który ujrzał w nich narzędzie wspierające dotarcie i komunikację z klientem.

Świetnym przykładem może tu być chociażby marka Topshop - wirtualna rzeczywistość umożliwiła jej stworzenie przymierzalni, w której klienci mogą „przymierzyć” ubranie bez konieczności zakładania go. Z kolei IKEA skorzystała w swojej komunikacji marketingowej z technologii AR (rzeczywistości rozszerzonej) i stworzyła aplikację na smartfony umożliwiającą sprawdzenie, jak dany mebel lub dodatek będzie wyglądał w domach klientów sklepu. Nie można tu też zapominać o branży rozrywkowej oraz medialnej, które z virtual reality korzystają nader chętnie. Powstają pierwsze produkcje w całości stworzone w technice 360 stopni (np. wywiad z Michelle Obamą). Trendy te docierają również do Polski – stacja TVN właśnie nakręciła serial korzystając z tej technologii.
– W walce o uwagę konsumenta, firmy zauważyły potencjał marketingowy w wykorzystaniu virtual reality. W przeciwieństwie do tradycyjnych kanałów komunikacji, rzeczywistość wirtualna jest medium, które pozwala odizolować odbiorcę od bodźców pochodzących ze świata zewnętrznego i gwarantuje jego pełne zaangażowanie. Dodatkowo, doświadczenia i emocje wywołane pełnym zanurzeniem w VR okazują się o wiele silniejsze niż te wywołane biernym odbiorem - w przypadku oglądania ich “tylko” na ekranie. Czynniki te stwarzają idealne środowisko do budowania pożądanej relacji z potencjalnym odbiorcą – mówi Tomasz Sapiński, Starszy Specjalista ds. Nowych Technologii, Deloitte Digital CE.

fot. bernardbodo - Fotolia.com

Okulary VR

Deloitte prognozuje, że w bieżącym roku liczba sprzedanych na świecie okularów VR sięgnie 2,5 miliona sztuk.


Twórcy wirtualnej rzeczywistości wychodzą poza strefę rozrywki. Jednak tempo zmian wciąż pozostaje relatywnie niskie – technologia VR dość powoli znajduje swoje zastosowanie w dziedzinach takich jak edukacja czy medycyna. Rynek wirtualnej rzeczywistości daje nowe możliwości również firmom działającym w sektorze B2B.
– Oczywiście wszyscy prognozują, jak VR przyjmie się w obszarze konsumenckim i jak szybko osiągnie odpowiednie nasycenie. Warto jednak zwrócić uwagę na potencjał komunikacji business-to-business: tutaj bariery są mniejsze, a jednocześnie możliwości inwestycji w projekty wykorzystujące technologie CRT większe. Wdrożenie kampanii na kilkaset stanowisk z headsetami VR na terenie całej Polski nie jest nieosiągalną inwestycją dla firm. Uważam, że właśnie projekty B2B mogą przyczynić się do popularyzacji wirtualnej rzeczywistości i dać marketerom niezbędne podstawy do przeniesienia tego doświadczenia do świata konsumenta oraz oferty B2C – ocenia Olgierd Cygan, Partner Zarządzający częścią agencyjną w Deloitte Digital.

Jak zauważają eksperci Deloitte Digital o rosnącym znaczeniu rynku wirtualnej rzeczywistości i potencjale, jaki oferuje, świadczą działania producentów sprzętu do virtual reality, takich jak Google, Sony czy Microsoft, którzy stale inwestują w nowe technologie, innowacyjne akcesoria i proponują nieznane dotychczas urządzeniami zastosowania sprzętu do VR.

Na konferencji prasowej w październiku 2016, Google zaprezentowało swoją platformę VR Daydream. Jak zapowiada firma, nowe okulary do virtual reality współpracują nie tylko ze smartfonami Google’a – Pixel (pierwsze smartfony, które wspierają Daydream), ale również wszystkimi innymi posiadającymi dostęp do platformy dedykowanej urządzeniu. Na platformie działać będzie YouTube, Google Street View czy Google Photos, a także serwisy zewnętrzne takie jak Netflix. Dalsze inwestycje i nowe rozwiązania w zakresie VR planuje również Facebook. Na konferencji Oculus Connect 3 w październiku 2016 r., Mark Zuckerberg mówił o nowych funkcjach pozwalających łączyć VR i Facebooka oraz przekonywał jakie nowe możliwości wirtualna rzeczywistość oferuje dla platform społecznościowych. Facebook zapowiada również bezprzewodowe gogle Oculus Rift.
– Przyszłość wirtualnej rzeczywistości wciąż jest niejasna. Widać coraz szersze jej zastosowania, jednak nadal postrzegana jest bardziej jako ciekawostka technologiczna, niż kolejny, powszechnie liczący się kanał komunikacyjny. Baza stałych odbiorców jest jeszcze nieliczna. Jedną z największych przeszkód, która wpływa na ograniczony dostęp do VR, pozostaje cena sprzętu. – wyjaśnia Tomasz Sapiński - Konsumenckie wersje hełmów są relatywnie dużym wydatkiem, co może zniechęcać potencjalnych użytkowników. Jednak sytuacja ta może się wkrótce zmienić. Oculus zapowiedział obniżenie wymagań sprzętowych. Dzięki temu VR ma szanse trafić do o wiele szerszego grona odbiorców – mówi Tomasz Sapiński.

Mimo, coraz szerszego zastosowania virtual reality w biznesie, w 2016 roku wciąż nie ma odpowiedzi na najważniejsze pytanie – czy technologia ta znajdzie szerokie zastosowanie i trafi do konsumentów na skalę porównywalną do, np. tabletów? Jaki potencjał użytkowy oferują okulary VR? Kiedy, i czy w ogóle, możemy spodziewać się przełomu?
- Przewidujemy, że dla rynku VR kluczowy będzie rok 2017, kiedy to ogólnodostępne będą już nowe urządzenia kierowane do masowego odbiorcy, ale przede wszystkim będzie można ocenić, czy nowe formy wykorzystania tej technologii upowszechnią się na tyle, że hełm do VR stanie się sprzętem stanowiącym wyposażenia każdego domu, wykorzystywanym w codziennym życiu – podsumowuje Tomasz Sapiński.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: