eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Bank przyjazny dla przedsiębiorców

Bank przyjazny dla przedsiębiorców

2006-03-09 00:03

Przeczytaj także: Bank przyjazny dla przedsiębiorców 2006


Uzyskane wyniki wskazują na zbliżanie się ocen złotych oddziałów bankowych i banków spółdzielczych. Wynika to z zaobserwowanego spadku ocen w bankach spółdzielczych oraz wzrostu w złotych oddziałach bankowych. Również spadły oceny w bankach komercyjnych. Na wykresie przedstawiono zmiany ocen w zakresie szybkości procedury kredytowej:


fot. mat. prasowe

Szybkość procedury kredytowej

Szybkość procedury kredytowej


Jak wskazuje powyższy wykres dla roku 2005 charakterystyczna jest spadająca ocena szybkości procedury kredytowej w bankach spółdzielczych i komercyjnych i wzrost w złotych oddziałach bankowych.

Zmiany w pozycjach konkurencyjnych trzech kategorii konkursowych banków

Dane pokazują zmniejszanie się relatywnych różnic w ocenach pomiędzy bankami spółdzielczymi a pozostałymi kategoriami konkursowymi. Szczególnie należy zwrócić uwagę na polepszenie się pozycji konkurencyjnej złotych oddziałów bankowych w stosunku do banków spółdzielczych w zakresie kluczowych cech, które decydują o sukcesie współpracy z sektorem MSP: w zakresie pomocy w opracowywaniu wniosków kredytowych oraz oceny kwalifikacji pracowników w zakresie obsługi klientów. Po drugie, chociaż różnice w ocenach pomiędzy bankami spółdzielczymi a pozostałymi kategoriami konkursowymi stale utrzymują się, to jednak skala tych różnic w 2004 roku znacząco spadła. Trzecia obserwacja jest taka, że po rekordowych ocenach roku 2004 średnia ocen klientów w 2005 roku spadła.

Podsumowanie

Wyniki badań klientów banków, które w 2005 roku uczestniczyły w konkursie pozwalają na sformułowanie następujących wniosków:

1. W roku 2005 pewnemu obniżeniu uległy oceny klientów w porównaniu do roku 2004. Jeżeli jednak przyjmiemy, że rok 2004 był rekordowy w zakresie oceny banków (najwyższe oceny) to wyniki roku 2005 nie odbiegają od roku 2003, są natomiast lepsze od lat poprzednich.

2. Zdobyta pozycja konkurencyjna nie jest dana na zawsze. Świadczą o tym wyniki banków spółdzielczych w 2005 roku - znacząco niższe niż w roku 2004. Jeżeli pozycja konkurencyjna banków komercyjnych nie pogorszyła się, a złotych oddziałów bankowych wręcz polepszyła się, to może to wskazywać na relatywne zmniejszenie się przewagi konkurencyjnej banków spółdzielczych na rynku bankowości małych i średnich przedsiębiorstw (przynajmniej w zakresie ocen przedsiębiorców).

3. W roku 2005 zmniejszyła się skala różnic w ocenach pomiędzy kategoriami konkursowymi. W zakresie wybranych cech banki komercyjne i złote oddziały bankowe zbliżyły się znacząco do banków spółdzielczych.

4. Pomimo spadających stóp procentowych klienci nie ocenili tego jako znaczącej poprawy.

5. Przedstawiona po raz pierwszy charakterystyka klientów różnych kategorii banków pokazała, że przedsiębiorcy - klienci banków komercyjnych są młodsi i jest wśród nich więcej kobiet niż w bankach spółdzielczych. Generalnie widoczne są objawy starzenia się klienteli banków, najsilniej widoczne w bankach spółdzielczych.

6. Banki spółdzielcze osiągają znacznie większą intensywność sprzedaży usług bankowych do klientów: większa jest w nich proporcja korzystająca z kredytów i większości usług bankowych poza bankowością elektroniczną, leasingiem i instrumentami lokacyjnymi. Banki spółdzielcze posiadają też wyższą proporcję klientów deklarujących stosowanie w biznesie nowoczesnych technologii niż klienci banków komercyjnych.

7. Rok 2005 oznacza pewne wyrównanie ocen na rynku bankowego finansowania MSP.

poprzednia  

1 ... 5 6

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Sprzedaż samochodów II 2006

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: