eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak banki detaliczne mogą pozyskać sektor MSP?

Jak banki detaliczne mogą pozyskać sektor MSP?

2010-04-23 13:10

Globalny kryzys finansowy i ekonomiczny, charakteryzujący się zwiększonym kosztem ryzyka, zmniejszonym popytem na rynkach oraz coraz większą presją wywieraną na banki, aby wspierać gospodarkę, stanowi dla rynku bankowości dla małych przedsiębiorstw duże wyzwanie. Według raportu "Small Business Banking and the Crisis", opracowanego przez Capgemini, UniCredit i Efma (European financial marketing association), aby sprostać temu zadaniu, banki detaliczne muszą wzmocnić rolę menedżera ds. relacji i usprawnić swój system zarządzania ryzykiem kredytowym.

Przeczytaj także: Bank przyjazny dla przedsiębiorców

Zrównoważenie dwóch imperatywów: przyspieszenie rozwoju z jednoczesną kontrolą ryzyka na rynku małych przedsiębiorstw

Raport, który opiera się na badaniach rynku i wywiadach w 58 dużych bankach detalicznych, w 21 krajach potwierdza, że obecnie rynek małych przedsiębiorstw jest atrakcyjny i ma strategiczne znaczenie dla banków detalicznych. Małe przedsiębiorstwa stanowią 99% wszystkich firm (w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych) oraz zapewniają zatrudnienie dla 51% ludności (w działalności prywatnej i pozafinansowej). Biorąc pod uwagę istotę małych przedsiębiorstw dla gospodarki narodowej, większość rządów wykazuje duże zainteresowanie wspieraniem tego szybko rozwijającego się rynku. W związku z tym banki kładą szczególny nacisk na jego rozwój.

Pomimo potencjału rozwojowego rynek małych przedsiębiorstw pozostaje ryzykowny i złożony. Wymaga on ze strony banków detalicznych odpowiedniego zarządzania ryzykiem w związku z niską kapitalizacją, brakiem ratingów kredytowych i wysokim odsetkiem bankructw w porównaniu z większymi przedsiębiorstwami.

„Jak potwierdza ten raport, rynek małych przedsiębiorstw przynosi jedną trzecią przychodów netto banków detalicznych, ale jednocześnie stanowi prawie połowę łącznych, detalicznych aktywów ważonych ryzykiem. Z tego względu rynek małych przedsiębiorstw jest koniecznym celem, ale stanowi duże wyzwanie” – komentuje Patrick Desmarès, sekretarz generalny Efma.

Ponadto zgodnie z przeprowadzonymi wywiadami zwiększony koszt ryzyka jest uznawany za największe zagrożenie spowodowane przez kryzys (86%), kolejnym zagrożeniem jest spadek popytu (68%). Powyższe zjawiska mają większe znaczenie niż inne wyzwania, takie jak np.: presja wywierana na ceny (45%) oraz lepiej przygotowana konkurencja (34%). Spadek popytu i wyższe koszty ryzyka postrzegane w rzeczywistości pokryzysowej zmuszą banki do zmian, aby możliwe było osiąganie sukcesu na tym rynku.

Stworzenie modelu banku odnoszącego sukces

Pomyślne sprostanie tym wyzwaniom ma szczególnie duże znaczenie dla banków detalicznych. Kluczem do wniosków płynących z raportu jest pojawienie się modelu banku odnoszącego sukces. Jest on przeznaczony dla banków detalicznych mających na celu pokonanie konkurencji zarówno w obszarze zarządzania ryzykiem, jak i rozwoju na rynku małych przedsiębiorstw.

„Aby pokonać te zwiększone zagrożenia, banki detaliczne odnoszące sukces muszą rozwinąć dwa obszary mające szczególne znaczenie: rolę menedżera ds. relacji oraz system zarządzania ryzykiem” – mówi Bertrand Lavayssière, dyrektor zarządzający ds. globalnych usług finansowych w Capgemini. „Kluczem do sukcesu jest przesunięcie roli menedżera ds. relacji ku bliższym kontaktom z klientami oraz zwiększenie znaczenia zarządzania ryzykiem kredytowym w połączeniu z wdrożeniem kompletnego i efektywnego systemu zarządzania nim” - podsumowuje Lavayssière.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: