Jak banki detaliczne mogą pozyskać sektor MSP?
2010-04-23 13:10
Przeczytaj także: Bank przyjazny dla przedsiębiorców
W raporcie czytamy, że aby pokonać konkurencję zarówno w obszarze rozwoju jak i zarządzania ryzykiem, banki muszą zapewnić sobie silne relacje z klientem poprzez zrozumienie jego linii biznesowej, potrzeb i oczekiwań. Banki muszą również umożliwić menedżerom ds. relacji zarządzanie ryzykiem kredytowym. Powinno się to odbywać poprzez zapewnienie im większych uprawnień i odpowiedzialności w procesie podejmowania decyzji, jak również w zakresie podpisywania kredytów, zarządzania portfelem kredytów i zmiany terminów spłaty kredytu. Ponadto system zarządzania ryzykiem kredytowym będzie musiał spełniać bardzo specyficzne i złożone wymagania w zakresie zarządzania ryzykiem na rynku małych przedsiębiorstw. Zalicza się do tego odpowiednie zarządzanie, efektywne, organizacyjne procesy zarządzania ryzykiem kredytowym oraz kompleksowe i optymalnie wspierające systemy informatyczne.
Eksperci wskazują, iż opracowanie modelu banku odnoszącego sukces umożliwia bankom detalicznym osiągnięcie wysokiego poziomu satysfakcji klienta pochodzącego z rynku małych przedsiębiorstw. Model ten pomaga też lepiej wykorzystać strategię cross-sellingu, która stanowi sedno nakładów na rozwój bankowości detalicznej na rynku małych przedsiębiorstw. Model banku odnoszącego sukces zwiększa również możliwości banku w zakresie opracowania i wykorzystania najlepszych praktyk w obszarze zarządzania ryzykiem. Włącza się w to: zaawansowane narzędzia oceny wniosków kredytowych (credit scoring), rozszerzone, proaktywne zarządzanie portfelem kredytów i tzw. „miękką windykację”.
„Umiejętności każdego banku w zakresie efektywnej obsługi małych przedsiębiorstw, ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zyskowności takiego banku, ale wpływa również na jego opinię i pozycję. Aby osiągać sukcesy na rynku małych przedsiębiorstw, banki powinny ustabilizować pozycję menedżerów ds. relacji, m.in. poprzez stałe inwestowanie w ich kompetencje. Banki muszą wprowadzać innowacyjne rozwiązania do procesu kredytowego, tworzyć płynny, wielokanałowy interfejs i pozyskiwać zaufanie potrzebne we współpracy z przedsiębiorcą” – mówi Roberto Nicastro, wiceprezes Grupy oraz szef Strategicznego Obszaru Biznesu Detalicznego w UniCredit.
Podsumowując, Capgemini, UniCredit i Efma wskazują, że aby wdrożyć model banku odnoszącego sukces i odblokować potencjał rynku małych przedsiębiorstw, banki muszą zdefiniować strategię transformacji, która oparta jest na zmianie: roli menedżera ds. relacji, zarządzania ryzykiem kredytowym, organizacji, kultury i HR.
Informacje o badaniu
„Bankowość małych przedsiębiorstw i kryzys: Zarządzanie rozwojem i ryzykiem” jest siódmą edycją raportu World Retail Banking Report. Raport, opracowany został wspólnie przez Capgemini, UniCredit i Efma. Raport jest oparty na 58 wywiadach z kadrą zarządzającą wyższego szczebla z wiodących banków w 21 krajach i oferuje przegląd rynku małych przedsiębiorstw, proponuje model gwarantujący sprostanie wyzwaniom związanym z rozwojem i zarządzaniem ryzykiem, podkreśla główne korzyści płynące ze skorzystania z takiego modelu oraz przedstawia praktyczne kroki pomyślnego wdrożenia takiego modelu.
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Bankowość elektroniczna nie wystarcza. Klienci potrzebują oddziałów
-
Redukcja kosztów priorytetem dla banków
-
Po co nam unia bankowa?
-
Usługi bankowe science fiction
-
Bankowość islamska: na czym polega?
-
Bank jak urząd
-
Branża nieruchomości budzi obawy banków
-
Idealny bank dla małej firmy
-
Które banki stać na udzielanie kredytów?