eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Promocja w social media? Konsumenci woleliby coś innego

Promocja w social media? Konsumenci woleliby coś innego

2016-09-22 10:35

Promocja w social media? Konsumenci woleliby coś innego

W social commerce inspiracja ważniejsza od promocji © ra2 studio - Fotolia.com

Czego internauci oczekują od marek funkcjonujących w mediach społecznościowych? Przede wszystkim inspiracji. Na tę dość zaskakującą odpowiedź wskazało 31 proc. respondentów raportu. Nieco mniejsza grupa (27 proc.) wskazała na informacje o nowych produktach i usługach, a co czwarty ankietowany na niusy dotyczące promocji i konkursów. DO tego 17 proc. chciałoby, aby marki konsultowały ze swoimi fanami pojawienie się nowych produktów i usług. To niektóre wnioski, które płyną z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Lubię to czy kupuję to”.

Przeczytaj także: „Lubię to” klikają wszyscy. A kto klika „kup”?

Współczesnemu procesowi zakupowemu daleko od prostoty. Zamieszała przede wszystkim wielokanałowość - już 2/3 konsumentów deklaruje, że kupuje te same marki w różnych kanałach, a co czwarty migruje między urządzeniami. Nic właściwie dziwnego, że to inspiracja staje się pierwszym krokiem do przyciągnięcia uwagi klienta. Najbliższym konsumentowi kanałem styku z marką okazują się media społecznościowe. Jak bowiem wynika z raportu „Lubię to czy kupuję to”, to właśnie tam poznajemy nowe marki (46 proc. wskazań) i dzielimy się doświadczeniami zakupowymi (39 proc. wskazań).

Wyraźnie zatem widać, że sklepy nie powinny ignorować roli social mediów w procesie zakupowym i umożliwiać zainteresowanym komfortowy dostęp do swojej oferty z wykorzystaniem właśnie tego kanału. W najnowszych badaniach dotyczących e - i m-commerce m.in „M-commerce. Kupuję mobilnie” z września 2015 roku i „mShopper 2.0” z marca 2016 roku widać wyraźnie, że konieczność logowania i rejestracji w sklepie internetowym to dwa najważniejsze czynniki zniechęcające konsumentów do zakupu. Jak pokazuje raport „Lubię to czy kupuję to” rozwiązaniem tego problemu może być logowanie się przy pomocy kont społecznościowych. Okazuje się, że poza mediami społecznościowymi - „social login” wykorzystuje 34 proc. konsumentów korzystających z social media. Co więcej, wśród najmłodszych Polaków w wieku 15-18 lat i 19-24 lata wskaźnik logowania przy pomocy konta społecznościowego sięga już odpowiednio 52 proc. i 47 proc. Zdecydowanie częściej logują się w ten sposób osoby, które „lubią” i śledzą marki w social media. Dla nich wspomniany wskaźnik to 59 proc.

fot. ra2 studio - Fotolia.com

W social commerce inspiracja ważniejsza od promocji

Internauci oczekują od marek funkcjonujących w mediach społecznościowych inspiracji. Odpowiedziało tak 31 proc. respondentów raportu.


Osoby, które wykorzystują „social login”, najczęściej przy pomocy konta społecznościowego, logują się do sklepów internetowych (48 proc), a 1/4 loguje się w ten sposób także do platform zakupowych. Wysoki odsetek deklarujących logowanie się poprzez „social login” do konta elektronicznego w banku lub różnych platform związanych z finansami wskazuje, że konsumenci uznają ten sposób za bezpieczny. Do e-sklepów najczęściej logują się z wykorzystaniem profilu społecznościowego osoby w wieku 25-34 lata (52 proc.), a także osoby nieco młodsze, w wieku 19-24 lata, i nieco starsze - w grupie 35-44 lata. Dla nich poziom wykorzystania „social loginu” jest równy 37 proc.

O badaniu:
Raport „Lubię to czy kupuję to” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej. Badanie zrealizowano na dwóch grupach: (1) konsumentów, gdzie zebrano opinie 1637 Polaków, w tym 1022 korzystających regularnie z mediów społecznościowych i (2) biznesu, gdzie pozyskano opinie 50 menedżerów i właścicieli firm. Do realizacji badania wykorzystano responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: