Bezpieczeństwo informatyczne w biznesie
2006-02-25 00:03
Przeczytaj także: Nowe cyber-zagrożenia wg McAfee
Trzy czwarte badanych wskazuje bezpieczeństwo informatyczne jako kluczową kwestię w procesie zarządzania i planowania biznesowego.Przedstawiciele sektora prywatnego uważają, że rząd ma za zadanie zapewniać bezpieczeństwo informacji, w szczególności jeżeli chodzi o egzekwowanie prawa w tym zakresie. Dlatego w Europie BSA aktywnie promuje wysiłki rządów mające na celu poprawę bezpieczeństwa w sieci oraz projekty z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego, takie jak Europejska Agencja Bezpieczeństwa Sieciowego (ENISA). Business Software Alliance wspiera także regulacje Unii Europejskiej dotyczące ataków na systemy informatyczne (Framework Decision on Attacks Against Information Systems), wprowadzone w życie, by zapewnić efektywną egzekucję kar w przypadku cyberataków.
"Wyniki badania wskazują, że firmy coraz poważniej podchodzą do kwestii bezpieczeństwa danych i wprowadzają nowe środki w celu ich ochrony" - twierdzi Beth Scott, wiceprezes Business Software Alliance. "Sektor prywatny intensywnie pracuje nad technologicznymi rozwiązaniami problemu bezpieczeństwa w sieci. Jednak pomoc prawodawców jest niezbędna w podniesieniu świadomości zagrożeń i efektywnym karaniu winnych przestępstw".
Zwiększona świadomość zagrożeń
Świadomość zagrożeń bezpieczeństwa informacji w firmie wzrosła w porównaniu z okresem sprzed dwóch lat. Ze wszystkich finansowych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informatycznym, menadżerowie IT najbardziej boją się utraty klientów z powodu awarii sieci (81% respondentów). W drugiej kolejności wymieniają problemy związane z odpowiedzialnością prawną (74%) i ochronę wartości zabezpieczanych dóbr (73%). Badani bez wyjątku twierdzą, że ich świadomość zagrożenia bezpieczeństwa informatycznego w firmie dramatycznie wzrosła w ostatnich dwóch latach.
Bezpieczeństwo informacji: kluczowe narzędzie w planowania działań biznesowych
73 % badanych stwierdziło, że bezpieczeństwo informacji stało się kluczowym elementem procesu planowania biznesowego, natomiast 63 % przyznało, że klienci regularnie pytają o bezpieczeństwo danych. Co więcej, obawy klientów są głównym powodem działań na rzecz poprawy wewnętrznego bezpieczeństwa danych. 70% badanych stwierdziło, że poprawa na tym polu miała na celu rozwianie obaw klientów.
Znaczenie egzekwowania prawa
54% respondentów przyznało, że utrzymuje stały kontakt z władzami i raportuje przypadki łamania prawa. Jednakże 67% pytanych twierdzi, że chętniej współpracowaliby z władzami, gdyby te miały wiedzę i umiejętności do walki z cyberprzestępcami. Te wyniki pokazują, jak potrzebne jest wyposażenie policji w niezbędne narzędzia i umiejętności w tym zakresie.
Metodologia:
Badania zostały przeprowadzone online wśród 410 (209 z Europy i 201 z USA) respondentów w styczniu 2006. Respondenci to menadżerowie IT wyższego szczebla. 68% spośród nich pracuje w firmach zatrudniających ponad 1000 pracowników. Pytania zostały zaprojektowane przez Forrester Consulting we współpracy z BSA. Margines błędu wynosi +/- 4,8%.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
W Walentynki nie złap wirusa
-
Dzień Bezpiecznego Komputera. Jak dbać o bezpieczeństwo w sieci?
-
4 kroki do bezpieczeństwa w sieci
-
Cyberprzestępcy atakują Windows przez open-source
-
Wybory parlamentarne niosą ryzyko cyberataków. Znamy potencjalne scenariusze
-
Cyberbezpieczeństwo 2023: wycieki danych i problemy ze snem
-
Cyberataki 2023: w kogo i co uderzą cyberprzestępcy?
-
Szkodliwe oprogramowanie w natarciu. Formbook wyprzedził Emoteta
-
Złośliwe oprogramowanie. Oto 3 największe zagrożenia