eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › 23 dni po terminie. Tak płacimy faktury

23 dni po terminie. Tak płacimy faktury

2016-05-30 15:40

23 dni po terminie. Tak płacimy faktury

25 dni oczekiwania na pieniądze © alfexe - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Znamy już wyniki pierwszego Barometru Praktyk Płatniczych Atradius w całości poświęconego sytuacji w Polsce. Bez wątpienia jedną z najważniejszych informacji płynących z tego opracowania jest nieufność ankietowanych względem kontrahentów - jedynie 35 proc. transakcji B2B jest realizowanych z odroczonym terminem płatności. Nie jest to jednak nic szczególnie zaskakującego, zważywszy chociażby fakt, iż aż 80 proc. badanych doświadczyło w minionym roku opóźnień w płatnościach.

Przeczytaj także: Kredyt kupiecki niemile widziany?

Z badania wynika, że Polacy zdecydowanie preferują transakcje w gotówce, dzięki czemu są w stanie w skuteczny sposób zminimalizować ryzyko wyczekiwania na zapłatę. Jedynie 35 proc. transakcji B2B realizowana jest na kredyt. Wprawdzie wynik ten jest i tak lepszy od ubiegłorocznego (28 proc.), to jednak na tle innych krajów Europy Wschodniej (40 proc.) wypadamy dość blado. Jednocześnie okazuje się, że polski przedsiębiorca zdecydowanie chętniej odroczy termin płatności krajowemu kontrahentowi (39 proc.) niż zagranicznemu (30 proc.).

Krajowy kontrahent dłużej zwleka z płatnością aniżeli ten zagraniczny


Interesujące jest to, że polscy respondenci Barometru Praktyk Płatniczych wyraźnie obawiają się sprzedaży zagranicznej w kredycie kupieckim, podczas gdy to rodzimi partnerzy częściej spóźniają się z terminową zapłatą za fakturę (37 proc. vs 31 proc.). Niepokojące może wydawać się to, że w minionym roku z problemem nieterminowej zapłaty za fakturę zetknęło się aż 85,0 proc. badanych. Odsetek ten jest bardzo wysoki, aczkolwiek porównywalny z innymi krajami Europy Wschodniej. Opóźnienia w płatności faktur odzwierciedla współczynnik spłaty należności (tzw. DSO). Jest on tutaj rekordowo wysoki i wynosi 71 dni. Jest to znacznie powyżej średniej dla całego regionu Europy Wschodniej (57 dni). Paradoksalnie wynik ten pozostaje i tak o 9 dni krótszy niż w ub.r.

Polska na czele Europy Wschodniej


Termin płatności dla krajowych transakcji wynosi średnio 25 dni licząc od daty wystawienia faktury. Wynik ten jest niższy od średnich wartości dla Europy Wschodniej (30 dni) i jednym z najkrótszych w całym regionie. Z kolei dla zagranicznych faktur liczba ta wynosi już 30 dni. O ile termin regulowania zaległości krajowych nie uległ zmianie, tyle dla zagranicznych kontrahentów wzrósł on o 2 dni. Co może sugerować, że z roku na rok, choć wciąż powoli, Polacy bardziej przekonują się do sprzedaży w kredycie kupieckim. Niemniej, wg. Barometru Praktyk Płatniczych, sprzedający czekał średnio o miesiąc dłużej od daty wymagalności płatności w przypadku krajowej transakcji, a 3 tygodnie w przypadku zagranicznej.

fot. mat. prasowe

Termin płatności w Polsce (średnia liczba dni)

Wśród respondentów w Polsce termin płatności dla klientów krajowych B2B wynosi średnio 25 dni licząc od daty wystawienia faktury.


Ale dlaczego nie płacą w terminie?


Najczęściej wymienianym powodem opóźnień jest problem z płynnością (65,0 proc. badanych). W drugiej kolejności badani zaznaczali płatności po terminie jako celowe wykorzystywanie zaległych faktur przez klientów dla własnej korzyści finansowej (39,0 proc.). Z kolei przy transakcjach zagranicznych brak płatności na czas powodowany jest poprzez skomplikowane procedury płatnicze (26,0 proc.).

fot. mat. prasowe

Należności nieściągalne

Zadeklarowany przez polskich respondentów odsetek należności nieściągalnych, jest podobny do wartości dla całego regionu.


1,2 proc. nieściągalnych należności


Odsetek nieściągalnych należności wśród polskich przedsiębiorców pozostaje podobny do ubiegłorocznego – 1,2 proc. Ponad 54,0 proc. respondentów w kraju (tyle samo co w całej Europie Wschodniej) podawało, że przyczyną zupełnego braku zapłaty było bankructwo lub zakończenie działalności.
– Pomimo rosnącej z roku na rok sprzedaży z odroczonym terminem płatności pośród polskich przedsiębiorców, jej odsetek pozostaje niewielki. Cieszy jednak fakt, że ochrona przed ryzykiem zwłoki z płatnościami nabiera dla naszych krajowych przedsiębiorców coraz większego znaczenia. W ciągu ostatniego roku prawie 10,0 proc. więcej respondentów w Polsce w porównaniu do innych krajów Europy Wschodniej sprawdziło zdolność kredytową kontrahenta. To pokazuje, że polski przedsiębiorca jest coraz bardziej świadomy zagrożeń jakie niesie brak spłaty należności na czas – powiedział Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce, oraz dodał – Badani w Polsce zgodnie przyznali, że transakcje handlowe na kredyt prowadzone są głównie z klientami z branży budowlanej. Choć już 2 z 5 spodziewa się znacznego pogorszenia praktyk płatniczych właśnie w tym sektorze w ciągu kolejnych 12 miesięcy, to właśnie tutaj najczęściej mamy do czynienia z odroczonym terminem płatności. Więcej uwagi branży budowalnej poświęconej zostanie niebawem w kolejnym raporcie przygotowanym przez analityków Atradius.

Informacje o badanie
Barometr Praktyk Płatniczych opracowany przez Atradius to największe międzynarodowe badanie zachowań płatniczych przedsiębiorstw przeprowadzane cyklicznie przez czołowego eksperta ubezpieczeń należności handlowych. Najnowsze badanie objęło swoim zasięgiem ok. 1100 przedsiębiorstw z 5 krajów Europy Wschodniej w tym Polski.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: