eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka V 2016

Koniunktura konsumencka V 2016

2016-05-27 10:24

Koniunktura konsumencka V 2016

Nastroje Polaków nieco osłabły © ALDECAstudio - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Maj sprawił, że nastroje Polaków nieznacznie się pogorszyły. W porównaniu z kwietniem br. spadek odnotowały zarówno bieżący, jak i wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej. Największy pesymizm dotyczył przyszłej sytuacji ekonomicznej naszego kraju - poinformował Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV 2016

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 2,0 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -6,7.

Największy spadek odnotowano dla składowej wskaźnika odnoszącej się do przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 5,2 p. proc.), a w dalszej kolejności dla obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 4,2 p. proc.) i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,0 p. proc.). Z drugiej strony poprawiły się wskaźniki dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów i nieznacznie obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (odpowiednio o 1,9 i 0,6 p. proc.).

W porównaniu do maja 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,9 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był niższy o 0,5 p. proc. w stosunku do kwietnia i ukształtował się na poziomie -7,7.

Wśród składowych wskaźnika, pogorszyły się przewidywania dotyczące zarówno przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, jak i finansowej gospodarstwa domowego (odpowiednio o 5,2 i 3,0 p. proc.). Wpływ niższych wartości tych składowych na wartość WWUK został ograniczony przez poprawienie się wskaźników dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 3,8 i 2,1 p. proc.).

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej obrazuje bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej


W maju br. WWUK osiągnął wartość o 9,5 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: