Polski biznes i cyfryzacja: za mało inwestycji w ICT
2016-05-13 11:00
![Polski biznes i cyfryzacja: za mało inwestycji w ICT [© GianlucaCiroTancredi - Fotolia.com] Polski biznes i cyfryzacja: za mało inwestycji w ICT](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/polskie-firmy/Polski-biznes-i-cyfryzacja-za-malo-inwestycji-w-ICT-175600-200x133crop.jpg)
Cyfryzacja zwiększa zdolność MMŚP do konkurowania © GianlucaCiroTancredi - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sektor ICT w krajach Trójmorza rośnie w siłę. Co dalej?
Polska gospodarka to jeden z najprężniej rozwijających się organizmów Unii Europejski. Z drugiej strony musimy jednak pamiętać, że cechuje nas niski poziom cyfryzacji oraz zaledwie 20-procentowa stopa inwestycji. Dla porównania, w krajach, które razem z nami wchodziły do UE, udział inwestycji w PKB jest zdecydowanie wyższy, np. na Słowacji oscyluje on w granicach 25%. Podkreślenia wymaga również fakt, że za połowę wszystkich inwestycji odpowiedzialne są duże firmy. Przedsiębiorstwa z sektora MMŚP przeznaczają na te cele zaledwie 2,6-3,0% PKB. Problematyczna okazuje się także struktura lokowania funduszy. W Polsce ciągle jednak dominują inwestycje w budynki i środki trwałe. Nowe technologie firmy zdają się spychać na dalszy plan, zapominając niejako, że to właśnie te ostatnie są szansą na rozwój i dają możliwość ekspansji na nowe rynki.„Polska jest w grupie sześciu krajów UE, w których pracuje się najdłużej. Wynika to głównie z niskiej wydajności pracy, która z kolei jest związana ze słabym uzbrojeniem technicznym i niewielką skalą cyfryzacji polskich firm. Niska efektywność pracy w porównaniu do innych rynków UE zmusza do konkurowania cenami i powoduje, że zarówno praca, jak i kapitał jest w Polsce słabo opłacany. Bez inwestycji w nowoczesne technologie nie uda się zmienić tego stanu rzeczy” – przekonuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, Główna Ekonomistka Konfederacji Lewiatan, która opracowała raport „Cyfryzacja polskiego sektora MMŚP”.
fot. GianlucaCiroTancredi - Fotolia.com
Cyfryzacja zwiększa zdolność MMŚP do konkurowania
Polskie przedsiębiorstwa z sektora MMŚP nie są jeszcze cyfrowe, ale powoli dostrzegają biznesowy potencjał tkwiący w korzystaniu z technologii informatycznych.
Stopień cyfryzacji polskich firm
Na potrzeby raportu wyróżniono siedem prostych zastosowań ICT w biznesie, takich jak: obsługa klientów przez Internet z wykorzystaniem poczty elektronicznej, posiadanie strony w mediach społecznościowych, prowadzenie portalu on-line, posiadanie mobilnej wersji strony www, wystawianie e-faktur, zarządzanie zasobami z wykorzystywaniem odpowiedniego oprogramowania, czy przesyłanie danych w chmurze, które określają cyfrowy charakter przedsiębiorstwa. Wyznacznikiem digitalizacji była liczba technologii informatycznych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa z poszczególnych sektorów.
Polskie przedsiębiorstwa z sektora MMŚP nie są jeszcze cyfrowe, ale powoli dostrzegają biznesowy potencjał tkwiący w korzystaniu z technologii informatycznych. Świadczy o tym fakt, że prawie 40% przedsiębiorstw wykorzystuje co najmniej 3 z 7 badanych rozwiązań. Wszystkie 7 zastosowań technologii wykorzystuje tylko 1,1% MMŚP. Jednocześnie z żadnej z tych technologii nie korzysta blisko co czwarta firma MMŚP.
Digitalizacja made in Poland
Polskie firmy cyfrowe działają przede wszystkim w przemyśle, sektorze usług profesjonalnych, a także branży naukowej i technicznej. Główną cechą liderów cyfryzacji jest wyższe wykształcenie menedżerów i właścicieli zarządzających przedsiębiorstwami. Nie bez znaczenia jest również lokalizacja firmy. Przedsiębiorstwa mieszczące się w metropoliach i miastach średniej wielkości częściej korzystają z nowoczesnych technologii, niż firmy posiadające siedzibę w małych miejscowościach. Co ciekawe, inwestycje w technologie pozwalają znacząco niwelować różnice wynikające z lokalizacji firmy.
„Nowoczesne technologie sprawiają, że niezależnie od tego, gdzie mieści się dana firma i kto nią zarządza, wiedza o rynku, obserwowanych na nim trendach rozwojowych oraz dostęp do klientów są takie same. Dlatego przedsiębiorstwa, które mają pozornie gorszy start np. ze względu na fakt, że działają w miejscu, gdzie jest mało potencjalnych klientów, mogą szczególnie dużo zyskać wdrażając rozwiązania ICT” – tłumaczy dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
![Kolejny nabór do Ścieżki SMART rusza 6 lipca [© grzegorz_pakula - Fotolia.com] Kolejny nabór do Ścieżki SMART rusza 6 lipca](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/fundusze-europejskie/Kolejny-nabor-do-Sciezki-SMART-rusza-6-lipca-252951-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Aktualizacja harmonogramu naborów na 2023
-
Jakie są kompetencje cyfrowe Polek?
-
Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki - prawie 5 mld EUR w 2023. Harmonogram naborów
-
Nie ma firmy bez nowych technologii? Oto 3 kluczowe trendy dla biznesu
-
Badania naukowe: jak i na jaką skalę je finansujemy?
-
CEO Study: liczą się talenty, nowe technologie i partnerstwo
-
Digitalizacja lekiem na pandemię. 5 kroków do rozwoju firmy
-
Nowe technologie: polskie firmy wskazują wyzwania i bariery
-
Cyfryzacja w biznesie idzie pełną parą. Dane z małych firm zaskakują
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)