eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Handel detaliczny zabetonowany

Handel detaliczny zabetonowany

2016-03-10 00:42

Przeczytaj także: Handel detaliczny: konieczne nowe strategie rynkowe


Cała nadzieja w internecie?


Pomimo wysokiego poziomu rozwoju rynku IT w Polsce, jeszcze w 2014 r. zaledwie 3 proc. rynku handlu detalicznego ulokowane było w internecie. Tymczasem – jak wskazuje raport firmy Deloitte – wartości dla krajów rozwiniętych były 2-3 krotnie większe. Dynamika rozwoju jest jednak duża, bowiem tempo wzrostu dla całego sektora szacowane jest na więcej niż 20 proc. rocznie. Z uwagi na to, że e-commerce to rynek wschodzący, jeśli nie będzie miało miejsca żadne nadzwyczajne zdarzenie, będzie on cały czas rosnąć.

Internet rządzi się swoimi prawami. To duże pole do popisu dla małych, specjalistycznych sklepików. Konsument internetowy ma większe możliwości porównawcze, zarówno w zakresie ceny, jak i asortymentu sklepów.

Oczywiście – siła marki jest ogromna i międzynarodowi giganci rynku, stosując metodę multichannelingu, zdobywają silną pozycję także online. Internet jest jednak medium otwartym i oferującym niskokosztowe środki marketingowe. Wiele sklepów specjalistycznych wspomaganych jest promocyjnie przez blogi czy fanpage na portalach społecznościowych, które przyciągają użytkowników unikatowością. Istnieje zatem potencjał przetasowania na rynku handlu detalicznego wraz ze wzrostem popularności segmentu e-commerce.

Problemem pozostaje jednak odpowiednie skrojenie legislacji pod specyfikę dostawców online. Przede wszystkim chodzi o lokalizację biznesu – oferujący swoje dobra wcale nie musi rejestrować firmy w kraju, będącym jego rynkiem zbytu. Pytaniem otwartym pozostaje, w jaki sposób objąć podmioty działające w internecie i oferujące swoje usługi „na terenie” danego państwa tamtejszą legislacją.
– Lokalne, tzn. krajowe systemy prawne są nieprzystosowane do jednoczesnego rozwiązywania problemów prawnych, technicznych i gospodarczych. Wymóg taki podyktowany jest jednak naturą stosunków zobowiązaniowych cyberprzestrzeni – ocenia w swojej publikacji dr Maria Lewandowicz z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego.

Dr Lewandowicz wskazuje, że wprowadzenie prawa, które skutecznie regulowałoby działalność w internecie wymaga przełamania barier mentalnościowych i dostosowania sposobu myślenia do reguł rządzących cyberprzestrzenią.
– To niedopasowanie to skutek niezrozumienia specyfiki obszaru internetu, który ze swego założenia „przekracza” granice podziału administracyjnego – pisze dr Lewandowicz. – Kryterium dostępu nie może być zatem wystarczające do określenia właściwości, gdyż dalsza praktyka w tym kierunku mogłaby doprowadzić do paraliżu swobodnego rozwoju przedsiębiorczości w sieci. Podmioty, podejmujące działalność gospodarczą w cyberprzestrzeni, musiałyby mieć rozeznanie we wszystkich systemach prawnych świata w celu dostosowania swojej oferty do wymagań poszczególnych ustawodawstw.

Istnieje zatem ryzyko, że to, co doprowadziło do kompletnego zabetonowania naziemnego rynku handlu detalicznego, a więc nieodpowiednia legislacja, stanie się powodem patologii także na rynku e-commerce. Zadaniem rządzących jest więc praca nad jak najlepszej jakości rozwiązaniami prawnymi, które skutecznie regulowałyby gospodarkę w cyberprzestrzeni.

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: